Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

*lite kl*

Jag vill gärna börja rida i bomlös igen, men mina höfter säger ifrån:(

Är det någon som vet någon sadel med smal midja? De bomfria sadlarna som ser ut som vanliga sadlar?

Eller så kan du ju göra som mig och skaffa en hip-saver! ;) Om det är den smala midjan man är ute efter. Finns anpassat för engelska sadlar (bomlösa eller bomsadlar) och de typiska bomlösa, soffmodellerna :angel:
Otroligt bekväma och gör det betydligt smalare.
www.bettersaddles.com Heather Moffet Hipsaver heter den.
Shop - Heather Moffet products.

Åh den ser ju underbar ut:love:

Men det blir nog väldigt dyrt att importera själv eller?

Får söka runt om den finns att få tag på i Sverige!

Tack:bow:

Tror inte den finns i Sverige...

Men det lär ju inte vara billigare att köpa den i Sverige, det brukar inte vara något problem att beställa från den siten...

Åh den ser ju underbar ut:love:

Men det blir nog väldigt dyrt att importera själv eller?

Får söka runt om den finns att få tag på i Sverige!

Tack:bow:

Säger som Lovisaleonora_, fast jag är i princip säker på att den INTE finns i Sverige, googlade runt som sjutton och det verkar inte finnas en enda återförsäljare av Heather moffet´s produkter i Sverige längre..

Blir såklart lite mer i frakt (ca 170:-?) men det var väldigt smidigt att beställa och tog bara ca 3 vardagar, fick dessutom SMS-avisering så jag kunde hämta ut samma dag som den kom fram. Skulle inte kalla det "import", behövde inte betala tullavgifter och frakten kostar ju inte såå mycket mer än vanligt.

Jag mailade dem med en massa frågor, främst om dressyrvarianten, återkommer om jag får svar! Deras spanska sadel var förövrigt supersnygg tycker jag!

Kan ni inte göra en lista på lågpris sadlar som ni tycker är bra? :D

Som nybörjare undrar jag om det är bättre att rida bomlöst eller ej??
Rädd för att jag ska lägga en "vanlig" bomsadel fel så att hästen får ont :(

Allt jag har hör om bomlösa sadlar så lockar de mycket mer än en "vanlig". Skriv gärna lite för och nackdelar med bomlös och vanlig. Ni verkar ju kunna en hel del ;) :bow:

Prova sökfunktionen här på forumet. Skriver du bomlös och trycker på sök så lovar jag att du får maaaaaaaassor med läsning...

Bomlösa har både för och nackdelar. De behöver passar ut precis som bomsadlar, de behöver ibland korrigeras efter häst och ryttare. Bomlösa sadlar kräver mer balans och stadigare sits av ryttaren eftersom den släpper igenom mer till hästen - bra för hästar med skickliga ryttare, sämre för hästar med mindre skickliga ryttare.
Är man så mkt nybörjare att man inte har koll på hur man ska sadla ens så bör man inte ha egen häst och därmed slippa problemet med att välja sadlar...

Jag har två sadlar... en free form classic och en trecker dressage.

Free formsadeln är jag hemskt nöjd med, sitter bra o stabilt i den o hästarna trivs. Sätet är rejält uppbyggt så mina spetsiga sittben klämmer inte rakt in i hästryggen. Har mest använt den på fjordingar o nordsvenskar men har även testat den på spestiga halvblod. Alla hästar jag testat har gillat sadeln så jag tycker den verkar passa de flesta hästar med inte allt för krasst uppstickande manke o ryggrad. Ryttaren kan sätta sig som den vill eftersom stigläderfästena går att flytta. Jag har flyttat dem längre bak än på vanliga bomsadlar o sitter nu naturligt i lodrät sits:)

Trecker dressage sadeln är jag inte riktigt lika nöjd med... den är ganska tunn i sitsen o har en hård kant bak o en båge där fram. Bågen är toppen till nybörjarna o barnen som har något att hålla sig i men jag blir inte riktigt kompis med sadelns utanpåliggande klossar vid knäna. Tycker de ligger fel så jag får skav på knäna. Den här sadeln passar inte på hästar med uppstickande ryggrad då den är så tunn o platt... en go skogssadel o bra till nybörjarna o barnen men ingen sadel jag rekommenderar att verkligen rida o träna i, den är för tunn o dåligt uppbyggd för det...

Jag mailade dem med en massa frågor, främst om dressyrvarianten, återkommer om jag får svar! Deras spanska sadel var förövrigt supersnygg tycker jag!

Jag ska provrida deras spanska nästa vecka samt att min kompis ska testa dressyren...jag fåt återkomma om någon vill veta mer när jag klämmt och kännt lite.
Fick kanon bra kontakt med hon som har butiken och hon känns väldigt seriös tycker jag.

Nej. Om det är en bomlös så bör man inte hoppa i dem. Har man dålig balans bör man knappt rida i dem alls eftersom man påverkar hästen så mkt genom en bomlös om man jämför mot en bomsadel.

Vad spännande! Väntar ivrigt på Info!! Enligt hon som säljer sadlarna, kan deb spanska varianten, den svarta, passa min jättebreda häst, men jag är tveksam! Försod inte riktigt detta med hur bommen kunde vara så flexibel så att den kan passa alla sorters hästar.. Vill gärna veta mer!!
Dressyrsadeln sade hon kunde bli lite ostabil i att rida på en så bred häst som jag har, men jag vet inte varför... kanske är det så.. Så håll oss gärna uppdaterade och ta många kort!!

Okej:D kameran åker med.Jag ska prova den spanska till min arab med bred svängd rygg och mkt manke.Ville ha den bomlösa men ska prova den vanliga först och se...Lovar att återkomma med bilder.Nu väntar jag på att hon ska ringa nästa vacka och tala om att sadlarna dykt upp.

Ni som har supremen, har ni aldrig upplevt att ni inte får ner rumpan tillräckligt i sadeln? Om ni jämför med en vanlig dressyrsadel. Är det bara jag som tycker att framvalvet är för lågt och sitsen för lite utskuren? Jag skulle vilja trycka ner gropar till sittbenen för att komma ner i sitsen och slippa känslan av att sitta diagonalt i sätet och kana framåt (den känslan blir det). Min sadel är en 17" och jag har strl 16" i vanliga sadlar, så den är rakt inte för liten.
Jag har kanske någon konstig kroppsabnomalitet?
/Sessiagh

vi hade först en Wintec dressyr på vårt nya sto. Hon var fet om en tunna så sadeln åkte fram hela tiden. Vi fick tups om att lägga skivor/paddar under sadeln, hjälpte lite.. men yttest lite..

så vi lånade hem en bomlös sadel och beslöt oss att köpa en likadan. Det är en Barefooth (tror jag den hette...:confused:) och den ligger bra på henne :) kanske en aning för lång, men enligt mätning så ska det gå :) Tyvärr hatar jag bomlösa sadlar. När jag red in en unghäst förrförra sommarn hade jag även där en bomlös sadel (märke vet jag inte) och .. nej usch!

här är en bild på oss då jag försökte på mig att lära henne tölt med hjälp av Hindrik :)

Senast ändrad:

Menar du att du liksom hamnar med benen i spagat? Det var lite svårt att fatta vad du menade...;) Isåfall känner jag iallafall igen problemet, men när det gäller mig så är problemet detsamma i alla sadlar, bara det att det märks mer i mina breda bomlösa sadlar. I mitt fall beror det på en låsning i höften som jag inte har fått bukt med. Både sjukgymnaster och naprapater har klämt o tryckt o knäckt o dragit, men utan resultat. Funderar nu på att ta hjälp av en ridlärare för att få bukt med problemet I SADELN istället för på massagebänken. Lite tysk disciplin borde väl även skrämma en höft på plats...eller...?:D

ok grabbar å flikkor..eftersom ni verkar väldigt isatta i detta så frågar jag..ska köpa en bomlös för tillfället..har ridit en nu och de går bra men eftersom min ekonomi inte tillåter allt så undrar jag vilken som av eran erfarenhet är bäst...tree free bömlös från h**ks eller en pfiff...den jag använder nu har vi en tryckutjämnande westernpad under som funkar jättebra! vad tror ni?

Det är inte tryckutjämningen som är huvudsaken, det är att det lämnar en tunnel över ryggraden. Det är ett absolut måste om man har den typen av bomlös sadel som inte har bossor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 053
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 463
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Rumsväxter 2
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur