Sadelmärke!!

tinituss

Trådstartare
Vilket märke skulle kunna passa denna häst??
Något karpryggad framför/ovanför virveln..
ca 90-95 grader, åt det takformade hållet..'

ursäktar att ena bilden är extremt suddig, men hästen bestämde sig för att helt plötsligt bli livrädd för blixten.. så fick bli utan blixt och blev då inte bättre än såhär..

Vet oxå att det bästa är att åka iväg och få utprovat, men är bara intresserad av vilka märken som skulle kunna tänkas passa..

9490220.jpg

22001475.jpg

22001473.jpg

22001702.jpg

Sv: Sadelmärke!!

Din häst ser inte ut alldeles olik min faktiskt.
Rak, lite takformad och med manke.
Frågan är om du ska ha dressyr eller hopp? Prisklass?

De som ligger bra på min för närvarande är:

Anky Salinero STS, en dressyrsadel som är aningens takformad och får plats med manke. För raka ryggar. Har väldigt mjuka paneler under med denna nya modell. Det är konstull på toppen, sedan ett mellanskikt som delar av och så något syntestisk på undersidan mot hästen. Väldigt mjukt och jämnt.
Jag har haft min sedan i höstas och trivs super med den. De äldre Anky-sadlarna hade nog inte lika gott rykte.
Kostar ca 21 000 kr ny, men går att hitta begangad av och till.

Har precis provat ut en ny hoppsadel också som inte levererats än. Det blev en Jeremy Rudge Flight. Också rak (förstås) med mycket plats för manke och en liten anings takformade bossor.
Härligt mjuk att sitta i och går att få med vilka knästöd och kåpor man vill, liksom vilket skinn man vill (slätt, "pigskin", och buffel).
Sadeln är ullstoppad och otroligt mjuk i stoppningen. Den behöver nog stoppas om rätt fort är jag rädd.
Kostade mig 18 200 kr nu, valde "pigskin". Har inte sett någon begagnad, tror att modellen är rätt ny.

Beroende på hur vid kanal din häst behöver kanske Pessoasadlarna kunde vara idé att prova också. De finns rätt många av på begagnatmarknaden. Är raka och takformade (några rätt mycket har jag sett).

Senast ändrad:

Påminner lite om min hästs rygg: rak rygg, takformad, hyfsat hög manke. Nästan alla sadlar hamnar i bakvikt, eller är för låga i manken, så det har varit besvärligt att hitta något överhuvudtaget, har provat mängder av sadlar. Har en Lemetex Bernina dressyr idag som ligger bra. Morris&Nolan har jag också provat, låg bra. Albion älskar jag, men hade en Albion K2 dressyr som inte låg still, det förmodar jag beror på att Albion passar bättre till breda/plana och inte takformade ryggar.
Passier och Kieffer har jag inte lyckats hitta något som passar. Ska leta hoppsadel så småningom, tänker leta bland Lemetex, M&N, Globus, Pessoa.

Just nu har han en Henri de Rivel Bristol allound, men vet att han tidigare har haft en kieffer, men vet ej hur den låg.. HdR sadeln han har nu är något vid men tror den ligger bra i övrigt.. Men är lite halvnöjd med kvaliten på den sadeln..
Men sen går han som lektionshäst för tillfället och då blir iof inte alltid utrustningen behandlad på ett shysst sätt..

Även en något bättre bild på ryggen..
22087861.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 997
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 975
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka