Sadeln glappar bak...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare janta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 10 360
J

janta

...och är väldigt rörlig framåt och bakåt. Hästen har ett stort steg och alla sadlar jag har testat rör sig fram o tillbaka på länden.
Wintecen jag har nu sitter annars bra på henne, ryggen musklar sig jättefint (har haft ont i ryggen dock ej av sadel ) den är super skön MEN ligger inte an hela vägen bak. Hon har aldrig skav eller ruggad päls av att den rör på sig. Har jag blivit fixerad vid detta eller ligger verkligen sadlar helt still baktill på hästar med stort steg?
När jag tittar på svettmärkena är det jämt över hela sadelytan sas utom den bakersta cmetern och när jag känner under sadeln känns det som om den ligger med jämt tryck överallt. Hon har en väldigt rak rygg och har inte musklat färdigt ännu.
Tips?

Sv: Sadeln glappar bak...

Min häst har stort steg och sadlen ligger helt stilla... Har jag för tjocka schabrak kan den dock glida till sidan när jag sitter upp eller rör mig för mkt till en sida...
Om du tror att det är tillfälligt kan väl en nyckelhålspad vara till hjälp.

Låter som min häst. Sadelutprovaren är nöjd med hur den ligger och den ligger ju mer emot ryggen när jag sitter i den. Eftersom jag inte var säker på att den låg ok tog jag ut ännu en sadelutprovare, som också tyckte den låg bra.
Min häst har också väldigt stort och energiskt steg, nästan så man får hålla i sig i skritten... :D

En sadel ska inte ligga an på länden........

Om sadeln släpper lite bak gör det ingenting, så länge det är de sista centimetrarna. Vissa sadlar som Röösli och Jaguar är gjorda för att lyfta från ryggen tidigt. Däremot är det inte meningen att Wintec ska göra det, så bommen är förmodligen för böjd för din häst. Men om hästen trivs med det är det okej. Men om sadeln rör sig framåt och bakåt är det inget bra tecken och du borde prova andra sadlar.

Min sadel glappar bak när hästen kommer upp med ryggen. Också rak rygg. Sadelmakaren konstaterade NÖJT att (efter stoppningen bytts ut) 'nu släpper han upp ryggen bättre och då glappar den mer i traven'. Jag undrade om han knarkade tills hanf örklarade att man eg inte KAN få en sadel att ligga perfekt 'all the way' alla gånger. Omd en ligger an hela vägen på stallgången på min herre så MÅSTE den glappa när han kommer upp med ryggen i arbete. Skulle den ligga perfekt i trav så skulle den brygga på stallgången. Och att glappandet som blir är bakom där jag sitter och såpass litet (sett till antal cm) att det gör ingenting alls.

Däremot är jag halvt fascinerad och halvt skeptisk hur du fått en WINTEC att passa på en häst med RAK rygg?

:o Nu e jag ju inte så jätte inne på exteriör å jämför med hennes 26 åriga sällskap och han är ju inte riktigt rak i ryggen mer... :o
Men det kan mycket väl vara så att den inte ligger bra, men det jag känner å ser verkar det bra förutom bak glappet å att den rör sig.
Ser ju åxå att ryggen musklat sig jätte fint. Massören som var ut påpekade t om att hon har lagt så fina muskler.
Usch... jag e vilse i sadel djungeln...å jag ääälskar min wintec :crazy:

Nej självklart inte på länden, kom bara inte på vad delen bakom sadeln hette :D

Precis så är det för mig åxå, när hon skrittar energiskt åker jag nästan fram å tillbaka i sadeln. Rör sig din åxå bak?
Min rör sig inget fram, ingen annanstans förutom bak. På något vis e det inte hela sadeln som rör sig...hmmm...alltså det måste ju vara ryggen som är mer rörlig längre bak...äsch..jag vet inte vad jag svamlar om. Hon har iaf en lång rygg, det vet jag, å hon är stor.

Om du sätter några fingrar under bossorna bak när du skrittar, är den helt stilla då?

Nej ingen utprovare därför att det inte finns någon här (åland) kommer någon vartannat år typ. Däremot har jag haft fler som tittat som är mer insatta i ämnet än jag och de har tyckt att det ser bra ut. Det är en allround cair med normalvidd på koppjärnet, minns inte vad det var för färg.
Jag har ingen bild och jag har ingen aning om hur jag gör för att få in en heller :o
Kanke man kan få en utprovare i stockholms trakten att komma hit om man samlade ihop fler som ville få sadel utprovat eller bara uppkollat...

www.ridin.se

Där kan du läsa litegrann om utprovning iaf. Sök lite på internet och prata med lite olika utprovare så du lär dig lite mer.
Jag har anlitat Ingdams, och jag vet att de åker ända upp till Östersund, så det är möjligt att de kommer till Åland med. Det kostar 1000:- för en utprovning (men de dras av om du köper en sadel)

Om hästen inte har en spikrak rygg kan en Wintec i normal bomvidd funka, men desto vidare koppjärn du sätter i desto mer böjd i bommen blir den. Och du tror inte att bomvidden är för smal och det är därför den glider runt?

Om du tar kort med en digitalkamera och lägger in dom på en fotosite, t.ex. www.photobucket.com så under bilderna du laddar upp finns det en

Jag är också en idiot på att förstå hur man ska göra olika saker på datorn..men jag har hittat ett jättebra ställe där man kan lägga upp bilder...www.fotogalleriet.se...
Då den är på svenska kunde t.o.m. jag läsa mej till hur jag skulle göra....

Alexandra_W skrev:
Däremot är jag halvt fascinerad och halvt skeptisk hur du fått en WINTEC att passa på en häst med RAK rygg?

men men hallå..när ja köpte min wintec så fråga dom va ja hade för häst o så sa ja att de va en arab o då sa dom att då passar den nog för dom har ju ganska raka ryggar..och den passar jättebra.

Min gamla sadel glappade bak till, men nya sadeln ligger an bak till och min häst har ett stort steg

:eek: Passade ingen ut den utan du gick bara på att de tyckte det borde passa en arab? :eek:

jo de va en som passa ut den men vi gick o köpte den först..sådär på öppet köp.

:) Jag ska försöka fixa ett foto, någon gång måste man ju börja.
Jag upplever inte sadeln för smal utan riktigt riktigt perfekt framtill. Hade ett vidare järn i när jag prövade den första gången och då var den sådär att den precis klarade sig från att ta i vid manken och jag tyckte den låg för långt ner på musklerna vid manken.

:rofl: Skönt att det inte bara är jag som är borta.
Det ska jag kolla upp, tack!

Jag menade inte att steget påverkade sadeln att ligga an eller inte utan rörligheten bak. Sätt handen under sadeln bakom dig nästa gång och känn om det rör sig.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 199
Senast: super
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 714
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 328
Senast: Aifos
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 198
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka