Sadeln lyfter sig baktill?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mildis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 734
M

Mildis

Hej!

Nu kommer jag med en fråga om min sadeln.
När man longerar hästan med sadeln med bara ett vanligt schabrak, brukar den lyfta sig lite baktill? En tjej i stallet sa till mig en gång att om sadeln lyfter sig när man drar åt sadelgjorden kan det kanske behövas en liten pad under som håller den på plats, dock tänkte jag inte på det sen efter att jag hade longerat att jag skulle ha kollat om den lyfte sig när sadelgjorden satt åt. Jag har provat med en fårskinnspad en annan gång, men jag tycker då att sadeln blev lite trång efter som att det fyller ju mer ut för kanalen m.m. Eller är det bara jag som oroar mig i onödan. Någon som vet?

Mvh. Matilda

Sv: Sadeln lyfter sig baktill?

Om sadeln lyfter bak så passar den troligtvis inte hästen ordentligt. Har du någon bild när den ligger på hästen?

När man longerar så kommer hästen förmodligen upp med ryggen i en rätt position när den jobbar, det brukar inte märkas med ryttare, men förmodligen är sadeln för svängd för hästen eftersom den glappar bak.

En sadel ska inte passa hästens rygg i stallgången, utan hur ryggen ser ut under arbete.

Okej, det har varit en sadelmakare som titta på den och hon tyckte den såg bra ut. Men jag vet inte om hon gjorde ordentligt då hon inte tog på sadelgjord eller nåt och det vr meningen att hon skulle kolla hur den låg och stoppa om den...

Här är lite bilder på den och så ska jag lägga in en film på när han går med den på sig...

21224359.jpg

21224361.jpg

21224362.jpg

21224411.jpg

http://www.pixbox.se/alb825853

Den är för svängd.

Är det säkert... för det har varit en sadelmakare som har tittat på den... men sen så hade den förra ägaren en sån här också.. men jag blev själv osäker så jag tänkte att jag kunde fråga er på bukefalos... :crazy:

Vad vill du ha för svar? Sadeln är för svängd, lägg inte in massa paddar, hästen behöver en annan sadel!

Ja det är jag. Var sadelmakaren utbildad utprovare också?

Jaa, det tror jag absolut. Men jag pratade med min mamma om det här och då konstaterade vi att hon inte gjorde det så noga, hon kollade bara hur stoppningen var och vi ville veta om hur den låg också...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 664
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 309
Senast: Hedwig
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 827
Senast: Efwa
·
Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 351
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025