Sadelpad bra/dålig?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Valencia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 903
V

Valencia

Nu är jag inne på att köpa en sådan här ungefär. Den ska fylla ut både vid manke och bakvalv ganska mkt. för att få min sadel att ligga lite bättre.

sadelpad.jpg

Någon som har något att kommentera kring dessa fårskinnspaddar? Bra/dåligt, hjälper de, lätta att hålla rena etc???

Sv: Sadelpad bra/dålig?

jag tycker att de är bra.
Många sadelutprovare massörer rekomenderar fårskinnspadd.
Använder det under en sadel på min häst eftersom den sadeln inte ligger helt hundra utan o det mäörks stor skillnad på hästen med padd o utan.

Den fyller inte bara ut vid manke och bakvalv utan fyller ut lika mycket hela vägen.
De är BRA tycker jag.

bigganl skrev:
Den fyller inte bara ut vid manke och bakvalv utan fyller ut lika mycket hela vägen.
De är BRA tycker jag.
Okej, men jag vill ha extra tjockt just vid manke och bakvalv. Så det var egentligen en sådan pad jag är ute efter. Har sett en jag ev. kommer att köpa!

Jag har en sadel för tillfället som inte ligger helt hundra, den glider framåt (min andra sadel, som passar, är på ridsportsbutiken för att vidga bommen). Men nu idag när jag red med min nya fina fårskinnspad (:D ) så kunde jag inte märka någon ruggad päls på hästen. Så för mig funkar det jättebra!!

Okej, det är precis den funktionen jag vill att min pad ska fylla...sadeln är rätt ny och ligger inte helt 100 nu efter lite vintervila etc. Ska garanterat satsa på den padden jag funderat på! Tack för era inlägg! :bow:

Är inte en omstoppning av sadeln billigare (kostar 700 kr)?
En pad som inte är i dullit fluff är Action Backpaden och garanterat skit bra. Fördelar trycket själv.

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte på att stoppa om sadeln i tid och otid. En sådan pad mellan sadel och rygg vore perfekt så imon blir de shopping! Har ju Action gelpad etc. nu men det ger inte lyft på de rätta ställena...:smirk:

Det finns ju någon ny fårskinnspadd som Amerigo-återförsäljarna säljer, kostar ca 1'200kr men man kan stoppa i och stoppa om själva padden, massa stoppning att ta av och på när hästen ändrar sig i kroppen.
En sån ska jag införskaffa :)

Jajjemen, den har jag oxå sett! Den verkar ju kanon...får forska lite i detta!

Det är en Mattes padd och jag tycker det är den enda padden som är bra och tjänar sitt syfte, dvs inte gör sadeln trängre osv.

jag har utförligare kommentarer om just denna padd i tråden "85% av ekipagen använde fårskinnspadd" eller vad tråden hette - ngt liknande :o

Oki! Tack för tipset. Har sett den på Internet nånstans!

Nu har jag köpt en Mattes pad. Den verkar kanonbra tom. före jag provat den! Tjock och härlig...:love:

hade problem med att jag inte hittade vad jag letade efter.
slutade med att jag gick till en möbelaffär och köpte en stor bit skumgummi. typ 50*50cm o ca 3cm tjock
sen skar jag bara själv på alla håll o kanter ;)
funkade kanon!
billigt också, betalade bara 16euro för 4 lika bitar så jag hade "råd" att skära fel ett par gånger.
slit o släng bitana som blev över efter skärning o ett par misstag har jag till hästtvätt eller sadelrengöring osv!!:idea:

Megs: Perfekt! ;) Lite idéer är inte fel att få!

Bison: Det får vi hoppas! Syftet är ju att få sadeln lite mer stabil främst. :bump:

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
576
Senast: Ramona
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 147
Senast: Mint
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur