Sadelpad bra/dålig?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Valencia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 905
Sv: Sadelpad bra/dålig?

Valencia skrev:
Nu har jag köpt en Mattes pad. Den verkar kanonbra tom. före jag provat den! Tjock och härlig...:love:

Utmärkt val :D Hoppas du blir ypperligt nöjd med den även fortsättningsvis.

Det hoppas jag med men den har ju verkat absolut bäst hittils av alla fårskinnspaddar! Du är nöjd med din frstår jag...:rofl:

...Och då kan jag undra varför du har en sadel som är för böjd för hästen och bara hade tänkt åtgärda det mha en pad?

Diabolical_Kitten skrev:
...Och då kan jag undra varför du har en sadel som är för böjd för hästen och bara hade tänkt åtgärda det mha en pad?
Var det till MIG?? Min sadel är perfekt böjd. Har flera hästar som jag gärna använder just den sadeln på. En Prestige. Padden är bra för att fylla ut lite under sadeln och det är verkligen jättebra märke jag idag! :love:

Ja, det var riktat till dig.
Varför behöver du en pad som fyller ut fram och bak om sadeln har den perfekta böjningen för dina hästars ryggar?

För att den ska ligga stadigare...Hästar breddar sig mer eller mindre om året...:angel:

Om hästen breddar sig ska du inte ha en pad under... Och den ligger knappast stadigare bara för att du ahr en pad under om det är så att sadeln är för vid.
Dessutom så om sadeln bara är för vid, då behöver du inte pad som fyller ut fram och bak, utan främst fram.

Diabolical_Kitten skrev:
Om hästen breddar sig ska du inte ha en pad under... Och den ligger knappast stadigare bara för att du ahr en pad under om det är så att sadeln är för vid.
Dessutom så om sadeln bara är för vid, då behöver du inte pad som fyller ut fram och bak, utan främst fram.

Säger VEM? Jag vet nog vad mina hästar behöver och inte, så spar mig de kommentarerna igen tjejen...jag hade på känn vad som krävdes innan och nu har jag korrigerat det lilla "problemet". Reslutatet blev helt perfekt! Sadeln låg som smäck idag. Du har en väldig besserwisser-attityd i många trådar. Håll igen lite...

Resultatet kan knappast bli perfekt av en pad. För jag antar att du menar att sadeln passar perfekt mha padden, men det måste du själv förstå att den ekvationen inte går ihop. En pad kan aldrig väga upp för en illa passande sadel, en pad kan endast göra det bättre om sadeln är för vid, men den gör knappast underverk.

Diabolical_Kitten skrev:
Resultatet kan knappast bli perfekt av en pad. För jag antar att du menar att sadeln passar perfekt mha padden, men det måste du själv förstå att den ekvationen inte går ihop. En pad kan aldrig väga upp för en illa passande sadel, en pad kan endast göra det bättre om sadeln är för vid, men den gör knappast underverk.
Sadel passar inte dåligt utan pad heller för den delen, men vet du vad en pad gör för nytta egentligen? Eller hör du till de som är anti-pad?

Visst, vill du tro att den gör underverk så kan du göra det, men du märker nog en ganska stor skillnad om du slänger på en sadel som verkligen passar perfekt.

Så här ligger det till. Sadeln passar bra men rör sig ngt ngt lite framåt när jag ridit en stund. Därför har jag köpt en lammskinnspad, lite tjockare fram och lite tjockare bak, den bästa på marknaden enl. många, och det verkar ju bli skitbra helt enkelt.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag är inte anti-pad, men jag tycker inte att en pad ska användas hur som helst, för ibland gör de mer skada än nytta.
Användas hur som helst?? Men ursäkta mig men vad vet DU om MIG och MIN ridning?? :crazy:

Det lät precis som om jag inte vet vad jag gör. Jag har ägt hästar och ridit i hela mitt liv så jag har tillräcklig erfarenhet om ämnet...:angel:

Fast det stämmer inte....
denna padd är som jag sagt tidigare undantag från andra paddar i det att den LYFTER sadeln, inte gör den trängre. den rekommenderas både av ET och massörer om man har en sadel som ligger bra men vill ha mer bog frihet eller ev liiite mera lyft i manken och även på unghästar som behöver bredda sig och fylla ut en sadel, då den givetvis fyller ut en del även om den inte gör det som en vanlig padd, därför att den lyfter och då fyller ut längre NER på sadeln istället, dvs den blir fortfarande inte för trång.

angående om man ska ha en sån padd (vi pratar fortfarande just denna specifika padd), så väljer man om man ska ha enbart uppbyggd fram eller fram och bak, beroende på sadelns form. har man en sadel som är hög fram redan så är det vist att ha en padd som är jämt byggd både fram och bak - annars blir sadeln lutande bakåt. osv.....

mackan skrev:
Fast det stämmer inte....
denna padd är som jag sagt tidigare undantag från andra paddar i det att den LYFTER sadeln, inte gör den trängre. den rekommenderas både av ET och massörer om man har en sadel som ligger bra men vill ha mer bog frihet eller ev liiite mera lyft i manken och även på unghästar som behöver bredda sig och fylla ut en sadel, då den givetvis fyller ut en del även om den inte gör det som en vanlig padd, därför att den lyfter och då fyller ut längre NER på sadeln istället, dvs den blir fortfarande inte för trång.

angående om man ska ha en sån padd (vi pratar fortfarande just denna specifika padd), så väljer man om man ska ha enbart uppbyggd fram eller fram och bak, beroende på sadelns form. har man en sadel som är hög fram redan så är det vist att ha en padd som är jämt byggd både fram och bak - annars blir sadeln lutande bakåt. osv.....
Och det är ju PRECIS det som är syftet med MIN pad! Herrans vilken diskussion detta blev då...

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 450
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 657
Senast: Dentaku
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 181
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka