Sadelpad till bomlös

Betazoid

Trådstartare
"Fungerar" Horsesavers sadelpad, alltså äe den tillräckligt tryckutjämnande och blir det en kanal för ryggraden?
Och hur är det med en TN equlizer? Är den bättre?

Finns det några andra bra paddar?

Tack!

Sv: Sadelpad till bomlös

Hej,

Jag är också intresserad av svaren.

Lånar din tråd, hoppas du inte misstycker: Funderar också hur ni gör när det är hemskt varmt och hästen blir svettig och schabraken smutsiga. Kan man tvätta dem lika ofta som ett vanligt schabrak? Jag har SKITO paden från Stall vrå.

~Ingrid

Vad jag vet så kan man på många av padarna ta ut panelerna och tvätta själva schabraket som ett vanligt schabrak.

Hade en HAF padd till min bomlösa, superbra padd :bow: fördelade trycket väldigr bra, ordentlig kanal. Drar inte åt sig svett o det är bara att svampa av den på undersidan.

Jag har en Horsesaver som jag, med hjälp av Álins råd, har justerat lite. Den gled mot sadeln, som har fuskpälsundersida, och jag tyckte att det blev dåligt med kanal pga detta. Jag skaffade då en antiglidmatta (15 kr på IKEA) och klippte den lite innanför sadelns ytterkant. Den ligger nu mellan pad och sadel och förhindrar att de glider mot varandra.

För att ytterligare förbättra kanalen köpte jag (också på Álins inrådan) ett liggunderlag (29 kr) som jag klippte till två paddar (med originalen som mall) och la dem ovanpå (mot sadeln) de andra inläggen. Nu funkar padden kanon, tycker jag:D !! Många av de andra paddarna är ju mycket dyrare, och Horsesaver padden med några billiga justeringar duger bra, känns det som.

Det går lätt och enkelt att ta ut inläggen och tvätta fodralet.

HAF padden hade jag lyckats missa! Hittade den nu på stall vrå.
Hur sätter man fast den, eller den kanske ligger still utan fastsättning?
Hur tjocka är inläggen?

Ok, om det fungerar så är det ju fortfarande mycket billigare än de andra paddarna!!!

den ligger sill, det räöcker med sadelgjords fästet, inläggen är inte jättetjock men de går att byta ut, på min häst räckte dock standrar inlägen till gtt o väl.

Jag tycker iläggen i HAF-padden var riktigt dåliga. Inte ett dugg tryckutjämnande, enligt min åsikt... Däremot är själva padden super, jag använder den men med Skito-ilägg.

min häst hade ordentliga muskelkudar på sidorna av ryggraden så på honom fungerade den väldigt bra iaf.

Tjaa.. Själv har jag 3 st TN Equalizer och 2 par fasade ilägg, kommentarer överflödiga :angel: ;)

Åh, intressant. Passar Equalizer iläggen bra i HAF-padden då?

Min häst blir jättesvettig, och ja jag tvättar ett schabrak i veckan ungefär (har tre st. då) Men tvättar man dem på rätt sätt (30 grader, EJ centrifugering, dropptork) så ska det funka.

Jag tycker att TN eqalizer är bättre då det är tunnare ilägg men superbra ändå och suger dessutom upp svetten i iläggen.

Har oxå en HAF pad till våran Freeform som vi lagt i tillklippna liggunderlag och det funkar suveränt.

/I

Tack för alla svar!!
Jag tror att det får bli en TN equlizer för mig, jag får hoppas att det stämmer att dyrast är bäst. Den var visserligen dyrast men åtminstånde snyggast!
Kan man köpa den på något annat stället än via torisons hemsida? Någon butik kanske? (gärna runt stockholm)

Hade en horse saver padd. Gillade den inte då den var felsydd(luddet på undersidan var lagt åt samma håll under hela padden så den drog snett). Dock var tjejen som jag reklamerade padden till jättetrevlig! Mejlade tillverkaren då jag inte hade något kvitto kvar och hon ringde upp affären och sa att jag fick lämna tillbaka den iallafall:) .
Nu är den reklamerad och en torison padd beställd.

Jag har två Skito Equalizer.
Igentligen ska Torsions ilägg vara samma som Skito men jag har köpt bara ilägg därifrån och anser inte att de är exakt lika. Dessutom är mina orginal stämplade på iläggen det är inte Torsions.
// Linda

Har en Randol´s bomlös sadel och jag rider med vanliga shabrak nu på sommaren bara för att det är så varmt och det funkar hur bra som hälst. Var i väg till en instruktör (på Solvalla) som kollade sitsen och hur sadeln låg på hästarna min och en annans tjejs sadel låg perfekt enligt henne i alla fall.

kan svara åt henne. nej hon använder ingen pad. bara vanligt schabrak. hon körde med paden i vintras men hästen blev jättesvettig där paden låg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 163
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka