Sadelpad till bomlös

Sv: Sadelpad till bomlös

okej. men westernsadlar.. har dom en kanal för ryggraden? Jag har åxå ridit på ridskola där dom varit noga med att sadlarna passar. men inte hört nått där...

Men förr när indianerna red sina hästar, dom hade ju inga sadlar. hur pass ont i ryggen hade dom då om barbackaridning är så skadligt?

Naggur skrev:
Men förr när indianerna red sina hästar, dom hade ju inga sadlar. hur pass ont i ryggen hade dom då om barbackaridning är så skadligt?
Vem ska kunna svara på denna fråga?
// Linda

ja de vet jag inte. hoppades på att någon kunde det... det borde väl ha forskats nått i det...

Igår red kompisens (buckingham) medryttare med padden, Horsesaver. Jag kan ju säga att de inte va mycket till kanal där inte. iläggspaddarna tröcks ju ihop till nån millimeter... är det en dålig padd då eller? dyr som fan va den ju så...

Jag valde en annan padd.
Köpte först en horsesaver men gillade inte iläggen och sen var den felsydd (luddet på undrsidan ligger åt samma håll under hela padden så den dras snett och kanalen försvinner). Mejlade tillverkaren och då var det inga problem att reklamera padden:bow: trots att jag inte hade något kvitto.
Sen beställde jag ett fodral från torison men valde att inte köpa deras ilägg (min medryttehäst har en sån och gillar inte iläggen). Rider nu med torisonpadden och har gjort egna ilägg, och äntligen fungerar det som det ska:)

NEJ HORSESAVERS SADELPADD DUGER INTE!

Den är för tunn!

Jag har en knights bearback men jag har köpt en torsion padd (TN eqalizer)att ha under den och då blir det en kanal.
Det syns klart och tydligt att det blir en kanal efter riktigt svettiga turer. Hästen är svettig under hela sadeln utom en rand ca7-8cm bred som är helt torr och slät.

För att inte sadeln ska glida på padden har jag valt att köpa en antiglid grej som man brukar ha under mattor i hemmet. Den är jätte tunn och går lätt att lippa efter sadelns form. Den finns att köpa på Jysk för ca 30kr. Jag har haft min anti glid grej och padd i snart 3år och är super nöjd.

Senast ändrad av en moderator:

Verkar ju vansinnigt att välja bort tryckutjämning och kanal för ryggraden för att få det mindre svettigt.

:confused: japp, det låter inte bra.....man har fått lära sig att med padden blir det inget tryck på själva ryggraden utan trycket fördelas över en större yta. Finns ju paddar med ett ventilerande material som andas och som transporterar bort svett och värme.

Investerade en Torsion för en månad sedan, och är väldigt nöjd med den, helt underbar att rida i....

men:

de bomlösa sadlarna är en nyhet som marknadsförs hårt just nu, så resultatet av dem kommer väl om ett par år....;)

Man jag ju inte direkt en inbyggd kamal i arslet. inte tillräckligt bred för hästens ryggrad i alla fall...

Ha ha lät lite kul:D
är ju en kanal mellan skinkorna, mellan sittbenen är det ca 6-8 cm kan jag tänka mig....;)

Hur gjorde du dina egna inlägg? i vilket material? Tror att horsesaver duger på vintern, för då e den inte alls sådär mjuk och går inte att trycka ihop så lätt. Om man ska säga åt buckingham att göra egna inlägg kanske=) Men du får gärna säga vad du använde för material=)

rocki: skrev:
de bomlösa sadlarna är en nyhet som marknadsförs hårt just nu, så resultatet av dem kommer väl om ett par år....;)

Fast det är ju bara bland oss "vanliga ryttare i Sverige" bomlöst är en nyhet. Distansfolket har ridit i de bomlösa länge (och långt). Mahlmt t ex har haft sin i sex år vill jag minnas? Och westernryttarna i USA som rider timed events (barrelracing och dyl) hade bomlöst redan -94 när jag var där.

mirjada skrev:

Den är för tunn!

Fast riktigt så hemsk är den inte om man gör lite justeringar. Enligt tips här köpte jag ett liggunderlag och klippte till inlägg med originalen som mall. De ligger nu ovanpå (mot sadeln) originalinläggen, och nu tycker jag att padden fungerar bra. Det är möjligt att jag "byter upp mig" när jag får råd, men än så länge rider jag så få och så korta pass att det fungerar just nu. Jag har också lagt antihalkmatta mellan sadel och padd för att hindra att den glider neråt/utåt.

mirjada skrev:

Den är för tunn!

tunne den väl inte. den e ju typ 4 cm tjock. de ju bara att nu när de e varmt så är den så mjuk ock sjunker ihop direkt.

Hur mycket kostade Horsesaver paden?

Har en TN eqalizer till min Knights bareback och funkar hur bra somhelst!
Om du tycker att Horsesavern är dyr så kostar TN equalizer dubbelt så mycket!
Tycker INTE att Horseaver paden är bra då iläggen är förmjuka när dom värms upp.
Helt enkelt för billig för att vara jättebra men bättre än ett vanligt schabrak!

ingen aning! jag har ingen bomlös. de e Buckingham som ha de. va kostar inläggen till din padd då? kanske kan tipsa buckingham om å köpa sånna. för dom borde väl passa i horsesaverfodralet?

Den är för tunn...även på vintern...och hur har du gjort för att få den 4cm tjock....det är den då inte i orginalutförande.

Så här är det...
Iläggen i Horseaver padden är för tunna. När du rider under en lite längre stund så att hästen hinner värma upp iläggen ordentligt så sjunker dom ihop och blir ännu tunnare och årstiden har ingen betydelse. Det blir ingen kanal för ryggen = kan vara skadligt för hästens rygg.
Jag har provat dom...så det är inget jag bara säger för att...och jag är inte "köpt" av torsion att säga det.
Jag säger det så att ni vet.
Dom är för tunna...och det är hela sanningen...

bettysmatte skrev:
Fast riktigt så hemsk är den inte om man gör lite justeringar. Enligt tips här köpte jag ett liggunderlag och klippte till inlägg med originalen som mall. De ligger nu ovanpå (mot sadeln) originalinläggen, och nu tycker jag att padden fungerar bra. Det är möjligt att jag "byter upp mig" när jag får råd, men än så länge rider jag så få och så korta pass att det fungerar just nu. Jag har också lagt antihalkmatta mellan sadel och padd för att hindra att den glider neråt/utåt.

Ja, men du har ju gjort nått åt padden...
Du har gjort den tjockare och i och med det skapar du en bättre kanal för ryggen.
Men bara som dom är...så är dom för tunna...

GloriaOrion skrev:
Hur mycket kostade Horsesaver paden?

Har en TN eqalizer till min Knights bareback och funkar hur bra somhelst!
Om du tycker att Horsesavern är dyr så kostar TN equalizer dubbelt så mycket!
Tycker INTE att Horseaver paden är bra då iläggen är förmjuka när dom värms upp.
Helt enkelt för billig för att vara jättebra men bättre än ett vanligt schabrak!

Jag tror att horsesaver kostar lite över 800kr....(ej helt säker)
Torsion padden kostar 1480kr.
Så visst är det mera pengar...men det är absolut värt pengarna för att vara säker på att det verkligen blir en kanal för ryggen och att tryckavlastningen är så bra som den bara kan bli.
Och du har ärtt i att den är bättre än ett vanligt schabrak...men skulle jag vara i situationen att jag måste välja för att jag inte har råd just "nu" så skulle jag rida mycket lungt och kortare stunder med ett vanligt schabrak tills jag sparat ihop pengar....men det är ju jag.....

jag har ju bara ögonmåttat padden men okej. den kanske e tunnare. vad vet jag. hur tjock borde den vara och vilket material ska man ha då? å va kostade iläggen till din?

Min kostade 1480kr.
Jag vet inte vad det är för matrerial på iläggen i den padden (som tempur men lite hårdare men inte så hårt som liggunderlag)men dom är tjockare vid ryggrade och en bit ut på sidorna(sitt ytorna) och sedn blir dom tunnare längre ner...hoppas du förstår hur jag menar.
Själva iläggen är 2cm(kan till och med vara lite tjockare) på tjockaste stället sedan är det fyllning(som i vanliga schabrak) under iläggen mot hästen.
Det är svårt att säga hur tjockt det är.
Det viktigaste är iläggen dom blir aldrig så ihoptryckta så att kanalen "försvinner".
På horsesaver padden är iläggen så tunna och så pass mjula att när hästen blir varm och värmer iläggen så trycks dom ihop till typ 1mm tjocklek och då finns det ingen kanal för ryggen längre och tryckutjämningen är = 0.

Det kanske finns billiga paddar som är tjockare...men den som jag känner till och som jag nu provat under ganska lång tid och vet att den fungerar finns hos torsion.

jag har en padd från kjällqvists och min padd är ganska tjock. Men min håller sig fortfarande tjock vid kanalen när jag rider. Och den håller sig så hela tiden, även när man ridit jättelänge.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 163
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka