• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Elna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 835
E

Elna

Min häst har fått bulor under sadeln samt på två andra ställen, troligtvis allergi, då de uppkom antingen när han fick ett tillskott i fodret eller utav hovsalvan jag provade(han är lite känslig). :( De blev mindre när jag slutade men vet inte vilket han reagerade på. Nu har jag en sadel som jag är osäker på om den ligger riktigt bra och är rädd att knutorna under den ska bli värre eller inte försvinna om det trycker för mycket. Det är en gammal syntetsadel som jag tycker börjar se lite nedsutten ut. Han har aldrig haft problem av den förr så jag tror inte att det är den som orsakar det samt att det uppkom i samband med annat. Han ömmar inte heller på ryggen och det känns bra under ridning så jag är nog ändå lite nojjig över sadeln. Är inte riktigt van den då jag själv inte ridit i den så mycket förr.

Kan det hjälpa med någon slags pad under för att lätta trycket? Har haft den turen att de sadlar jag haft alltid passat mina hästar och sluppit extra utrustning så min erfarenhet av sådant är inte så stor.
Gelepad, kil, jämntjock? :o

Är noga med att använda ren vojlock och tvätta under efter ridning. Rider barbacka de dagar han har lugn träning men behöver sadeln under de "tuffare" dagarna.

Han är rätt tjock för tillfället så min andra sadel passar inte än så tills den gör det eller tills jag kan köpa en ny så är jag tacksam om någon kan ge mig råd angående detta?

(Tala om att bli distraherad när man har en katt som är och trycker på tangenterna hela tiden när man skriver. :rofl: )

Sv: Sadelpad?

Elna skrev:
Kan det hjälpa med någon slags pad under för att lätta trycket? Har haft den turen att de sadlar jag haft alltid passat mina hästar och sluppit extra utrustning så min erfarenhet av sådant är inte så stor.
Gelepad, kil, jämntjock? :o
QUOTE]

Var nog lite otydlig vad jag ville ha svar på. :o
När ska jag använda pad och vilken sort ska man välja? Antar att de är till för att lyfta upp sadeln och minska trycket på ryggen. Tror det skulle kunna göra att sadeln ligger bättre. Kan det hjälpa att motverka ytterligare bulor?

Liten fråga innan du börjar grejsa med paddar...
Är sadeln någonsin omstoppadd?:confused:
Om den inte är det så skulle jag föreslå att du börjar där....
Stoppningen i bossorna kan tova ihop sig och bilda tryck... :cry:

Nej, det tror jag inte att den är. Den är bara lånad av hon som tagit hand om hästen tidigare. Har klämt och känt på den och tycker att den känns ok, men det är klart att minsta lilla..... Stoppar man om syntetsadlar?:o

Vet iaf att det är pga allergi han i första hand fått knutorna, men det är svårt få bort om sadeln ligger på antar jag.

Tänkte köpa en ny (alt att den gamla passar igen när han blivit vältränad och mindre fet igen) så snart som möjlligt men till dess tänkte jag se om det går att göra nåt för att förbättra i förebyggande syfte.

Är lite dålig på att förklara så här så ursäkta om det blir lite virrigt.

Börja med att stoppa om... är det trångt mellan eller om bossorna är "platta" så gör det troligen sitt till.. :(
Det finns två gammla knep....
1. Linfrö... En kaffe kopp förvälda linfrön var tredje dag...(stärker hårremmen)....
2. Grodblad... (Kommer ju nu till sommaren) Dra loss trådarna på två grodblad, gnid dom mot varandra och sedan mot knuten.. sägs hjälpa men vet inte så noga....:confused:

Vissa syntetsadlar, t ex Griffin, är omstoppningsbara,

Om jag varit i din situation hade jag låtit bli att rida tills knutorna var borta. Att lägga en pad under sadeln kan göra att den klämmer ännu mer (tar du själv på dej ett par raggsockor och kliver i ett par skor som du fått skoskav av när du hade tunna strumpor på dej?)

Immer

Tack för tipsen. Får prova grodbladen när de kommer fram här i norr. :idea: Blir ingen omstoppning på den sadeln hursomhelst, får bli mer barbacka ridning istället då tills jag kan ordna en annan. Får bara hoppas jag föjer med under intervallträningarna. :rofl:

Immer skrev:
Vissa syntetsadlar, t ex Griffin, är omstoppningsbara,

Om jag varit i din situation hade jag låtit bli att rida tills knutorna var borta. Att lägga en pad under sadeln kan göra att den klämmer ännu mer (tar du själv på dej ett par raggsockor och kliver i ett par skor som du fått skoskav av när du hade tunna strumpor på dej?)

Immer

Det är just det jag är osäker på - om pad skulle göra det bättre eller sämre. Har som sagt ingen erfarenhet av att använda sådana och vill först kolla om jag tänker rätt eller fel hur det skulle fungera. Vet inte om sadeln trycker men är inte säker och vill inte chansa. Är ju väldigt rädd om min kära vän.

Men Nej, jag skulle inte ta på mig ett par raggsockar då. :rofl: Ajaj vad ont det skulle göra att springa. :cry:

Kan inte låta honom stå om det inte är absolut nödvändigt då han mår dåligt av att inte tränas så blir det inte mer besvär av barbackaridning så får det bli det istället

Det slog mig att en kompis häst fick knutor när han fick för mycket kraft foder.... Han kunde inte göra sig av med det och skapade knutor..... Vet inte varför... men så var det.....:confused:

Har läst nåt om det - proteinknölar - tror jag det kallas då. Tror inte det beror på det då han får väldigt lite kraft. Han flyttades till nytt stall och fick nytt hö och ny havre men det var först efter ca en månad han fick knölarna som jag tror beror på allergi. Han har haft problem med det förr. Det var i samband med att jag provade en hovsalva och det är möjligt att han kände av den alt att han slickat i sig och reagerade på det. Ett annat alternativ är att det är någon växt i hagen han fått i sig, snön smälte då och han grävde mycket efter rötter.

Började ge honom olja då också men har aldrig hört någon häst som inte tålt det, slutade iaf för säkerhets skull (även hovsalvan) och efter en vecka var det mesta borta men det under sadeln är fortfarande kvar samt en knöl på bogen.

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
4 024
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 919
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
3 041
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 411
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka