Sadelproblem igen....

FUNNY

Trådstartare
Har nu tagit en bild på kusen för att se ifall någon kan ha en uppfattning om vad för sadel som kunde tänkas passa.
Jag har provat MASSOR med sadlar...
Den senaste i raden har jag hemma på öppet köp och skulle gärna vilja ha lite hjälp med att bestämma mig om jag ska ha den eller inte;)
Jag har konstaterat att hästen ska ha en sadel som har väldigt rak bom. De som jag tror passar är Wellington Elit, Edingburg (har aldrig provat), M&N. Sen fick jag höra att Clobus Clic oxå skulle ha väldigt rak bom så nu har jag en sån hemma. Då hästen är/har varit skadad så måste jag i dagsläget hitta en beg. Jag vill själv helst ha en kvalitetssadel och har därför varit emot billiga märken (Typ Globus) men nu har jag letat så länge så jag börjar bli desperat o provar ALLT!
Vad det gäller bossorna fram så blir jag inte riktigt klok på hur långt upp emot manken de ska ligga emot hästen? Ifall man ser märken upp emot manken bägge sidor någon dem men inte längre ner så måste väl det innebära att den klämmer lite där? Eftersom hästen är konvalecent o kommer att muskla sig mera så ska det tydligen vara ok om den lätter lite bak, men hur mycket vågar man låta den lätta?

Den sadel som hittils legat bäst är en Dominus W, men den kunde jag inte rida i... Finns det någon som är väldigt lik den i bommen men med ett lite djupare säte?

Jag är nog lite trög för jag fattar inte hur jag ska få in bilden?! Någon som kanske kan hjälpa mig med det :banana:
/Anna

Sv: Sadelproblem igen....

vad jag förstått så är varken wellington, M&N, och dominus lite mer för svängda ryggar . Däremot är globus mer för raka d. Men om dominus sadeln passade rätt ok så kanske din häst inte har så rak rygg, du la aldrig ut bilden du skrev att du hade? Om hästen nu har rak rygg så är globus, kieffer och albion kanske aktuella. Snacka emd diabolic_citten

du måste lägga in bilden på en internetsida för att sedan kunna lägga upp den här.

Om Dominus ligger bra så lär inte hästen ha rak rygg... Domnis är svängd!! Så även Edinburgh/Wellington! Din bild går tyvärr ej att se.

jag skulle nog rekomendera att köpa "dyra märkessadeln" först när hästen har musklat sig mer "normal". det skulle ju vara tråkigt om sadeln inte passar efter några månader...
hoppas du hittar nåt! :)

Ehh hur får man in den på en internet sida då :angel: Är man datoranalfabet så är man :smirk:

Men County, Stübben har svängda bommar o de kan han absolut inte ha :confused:
Jag fattar inte hur jag ska få in bilden....:o

Är dominus svängd i bommen? Jag tänkte inte så då i somras när jag provade den.... Vet bara att den sadeln som jag har Stübben Scandica som jag älskar kan hästen inte ha för att den är så svängd i bommen....

Till min häst har jag haft stora poblem att hitta sadel till.Har provat allt.
Alla sadlar var för svängda så alla stod upp från ryggen.
Den ända som passade var en Knights hoppsadel,men passade inte mig.
Till slut så köpte jag en bomlös som passade perfekt,Knights.
Så titta på bomlösa ,dom funkade allafall för mig.

(rider distans)

/I

Ja det är den. Kanske inte lika svängd som dom gammla stubben, men svängd är den allt. Du måste registrera dig nånstans, tex www.photobucket.com och ladda upp bilden där! Sen länkar du till den.

Du säger emot dig själv en del... Du ska ha en rak sadel. Men varken Dominus, Wellington eller Edinburgh har raka bommar.
Ska du ha en riktigt rak sadel ska du ha en Albion k2.

Dina andra funderingar ska en utprovare hjälpa dig med. Man får känna och studera sadeln, och är man ovan kan felen vara svåra att upptäcka.

Lite konstigt att alla försäljare säger att de har raka bommar :confused:
Jag har kontakt med sadelinprovare som varit o tittat o provat sadlar men problemet är att jag måste hitta en beg. och om då hon inte har den sadeln som jag kan ha att sälja måste jag ju leta på egen hand.... Jag köper ju ingen sadel utan att hon har tittat på den men hon kan inte titta på alla (framför allt nu när man måste komma till ett ridhus här för att kunna rida, på sommaren är jag hos henne o rider i paddocken).
Hon är inne på tanken att han är felbalanserad i sig och vill ju specialbeställa en sadel men det vill ju jag inte göra i dagsläget...
Måste faktiskt säga att Globusen verkade ligga ok på honom. Red igår utan vojlok. Problemet är att jag har nog aldrig haft en så vid sadel på honom innan så jag blev lite orolig att den var för vid?! Ska kolla med min tränare i helgen.

:bow: Tack alla för era åsikter, de är välkomna!
/Anna

Pma vilken försäljare som säger att de har raka bommar. För det stämmer inte för fem öre.

Vad påstår hon är fel på din häst då?Vad är det som är så "konstigt" med din häst att han kräver en specialbeställd sadel?

Han har en skada i ett bakben som gör att han avlastar och faller framåt. Frambenen står näst intill bakåt när han står "rakt upp o ner..." Vi hoppas ju själklart få ordning på detta i sinom tid...
Det är faktiskt många försäljare som jag fått de svaren ifrån?! Runt hela landet faktiskt? Men det kan ju vara jag som lagt fram det för för de?! Vad vet jag?!

Tack vimsan det ska jag göra!
Försökte själv o fick med magen...fniss...

Jag hade en Wellington elite till min häst med rak rygg. Den provades ut av sadelmakare så det kan inte ha varit helt fel. Jag hade också en fårskinns pad under. Hästen trivdes bra i den, men det hade kanske gått att hitta något mer optimalt.
Kieffer Kür har rak bom, vet inte om det är så med alla kieffers modeller men väl värt att pröva. Det är en kvalitets sadel till ett bra pris.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 231
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 422
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
803
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka