Sadelproblem, tips någon?

percival

Trådstartare
Jag har haft min häst i snart 2 mån. När hon kom såg hon förfärlig ut men nu börjar hennes hull och rygg ordna upp sig, tja iallafall det är bättre än innan.
Men under denna perioden har jag även letat som en galning efter en passande dressyrsadel till min häst.
Jag har provat ett flertal olika sadlar/märken som tex Kieffer, Zaldi, Passier men ingenting vill ligga bra på henne.
Min häst har hög och lång manke, väldigt markant eftersom hon saknar "filéerna" runt om manken. Hon är dessutom något tunn över ryggen och har en rak lång rygg.
Problemet uppstår då många sadlar gärna lägger sig på manken och ger inte det fina utrymmet runt om som det ska göra.
Hon rids och tränas ett par ggr i veckan men jag longerar henne och tömmkör henne för att variera, avbelasta och stärka hennes rygg.
Jag är lite inne på en Bates Caprilli då jag har fått denna rekomenderad av många duktiga hästmänniskor. Naturligtvis tänker jag anlita en sadelutprovare om jag inget finner.
Någon som kan ge tips, råd?

Sv: Sadelproblem, tips någon?

Det är svårt det där. Antingen kan det vara så att hästen har ett sadelläge långt bak och man då kan sadla en liten bit bakom manken så slipper man ha så mkt mankfrihet. Men vissa hästar behöver en böjd bom pga dera höga manke, och då ska man inte prova Passier och liknande.

Om du har en bild på din häst hade det underlättat, annars blir det nästan att jag bara radar upp alla märken som finns typ ;)

Sv: Sadelproblem, tips någon?

åå, låter som du har samma problem som jag...
har oxå bara haft min häst i ca 2 månader, letat sadel som en tok...
men har gett upp nu,så imorn kommer en sadelutprovare!:d
kosta va kosta vill, men nu orkar jag inte jaga sadlar mer:bump:

så nu ska lill hästen få en el kanske två sköna sadlar:)

hon har oxå skarp manke och smal rygg (inte så mycke muskler än, men vi jobbar på det....)

så jag säger- ta ut en sadelprovare:idea: :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 331
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 671
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 205
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 286
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka