Sadelproblem!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare __Sweety__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 162
S

__Sweety__

Var och provade sadlar idag på en sadelprovardag. Jag har en wintec cc som har legat jättebra, tyvärr behöver jag nog redan byta till vitt järn (x-vid), vilket medför att bommen blir för svängd. Nu har jag rött järn i (vid) och sadeln glappar lite bak.

Sen har jag även en hubertus dressyr, vet inte om det är flexline eller kosack. Den passar bra i bomvidden men är för svängd. När jag rider lätt så följer sadeln med upp.

Tog med mina sadlar för att höra vad sadelutprovaren sa. Han tyckte att hubertusen var bra i bomvidd, men som sagt den släpper bak. Wintecen var oxå bra, fast den oxå släpper bak (dock inte lika mkt som hubertusen), han tyckte dock att jag skulle prova ett vidare järn.

Det jag reagerade på var att hubertusen är vidare än wintecen och han tyckte att båda var bra :eek: . Sen kollade han bara bomvidden och kände under så att den låg an hela vägen. Jag satt aldrig i sadlarna och han kollade inte så att den inte låste bogarna, inte heller tyngdpunkten och att sadeln lämnade ryggraden fri från tryck.

Efter mina sadlar så provade vi en Knights sir john Medium bom tror jag. Den passade bra i bomvidd och låg an hela vägen, men jag tyckte inte om kilbossorna på den sadeln. Jag fick sitta upp och skritta en sväng. Sen provade vi en Knights Sir walter Medium bom, men den passade inte och de hade ingen wide hemma, men den borde passa sa han.

Nu skriver jag väldigt luddigt, men det är svårt att få med allt här ;)
Jag tycker inte att de provade ut sadlarna ordentligt, de kollade inte ens hur sadlarna blev när jag satt i. Och ska jag rida i sadlar som släpper baktill? Det kan väl inte vara bra? De ligger an hela vägen utom längst bak.

Jag känner inte att jag fick någon "proffshjälp" av dom. Jag kan oxå kolla så bomvidden blir bra och att sadeln ligger an.

Ska försöka ta kort på pållen och lägga ut här, naken och med sadlarna på så får ni kommentera dom.

Såååå.... Nu har jag iaf fått skrivit av mig. Någon mer som var på sadelprovardag i dag???

Sv: Sadelproblem!?

Jag tycker inte du fick nån bra hjälp, en sadelprovning ska inte gå till så. När jag har varit på sadelprovning och tagit ut utprovare hit (vilket har varit en hel del :angel: ) har vi först kollat vilka sadlar som ligger bra när hästen står still, sen tar vi med alla sadlar som är värda att prova (även om bomvidden är lite stor/liten sätet är lite litet/stort/för djupt/för flat) och provrider i ridhuset, och ev provhoppar om jag provar hoppsadel. Och då får jatg provrida hur länge jag vill, tills jag känner att sadeln är bra liksom, eller tills jag känner att den sadeln inte är något att ha.

Var bor du? Kanske kan rekommendera någon vettig utprovare.

Nää... Första och sista gången jag åker dit. Jag bor i Örebro.
Fick numret till en tjej av Peplis, kanske ska ringa henne, men hon hade inga egna sadlar, så då måste jag låna med massa. Utbudet av sadlar varierar ju så mkt i affärerna (begagnat)

Hur mkt brukar de ta för att komma ut? På ett ungefär?

Jag har betalat allt från 350 till 1000 för att de ska komma ut. Sist anlitade jag Ingdams, de har hand om mina sadlar nu, läs om den servicen i mina andra trådar. Jag rkoemmenderar dom varmt, jag tycker de har varit ytterst hjälpsamma även om min situation inte är den vanligaste...
Då har jag antingen haft sadlar själv eller så har de haft med sig 20-30 sadlar. (Ingdams hade med sig 60 st)

Ok, det var ju inte dyrt. Vet du förresten hur henri de rivel sadlarna är i utformningen? Raka/svängda? Har fastnat för fletcher exklusiv, men vet inte hur den är... Ska kolla om de har någon begagnad i närheten. Ska försöka ta kort på pållen så kanske ni kan ge förslag på sadlar man kan prova...

Ok, då kommer den nog inte passa... Får kolla vidare.

Japp... Men inte hubertusen, den var/är min ponnys. Men jag tar inte ut den personen igen.

Undrar om det är samma tjej som jag gav _Peplis_ numret till. Hon har provat ut min hästs sadlar och hon är verligen duktig och kan sin sak. Men som sagt får du låna hem sadlar själv du vill prova ut då.

Det är det nog :D Ska nog prova henne i så fall. Vad tog hon för att komma ut? Vart håller hon till. Pm:a gärna om du inte vill skriva här.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
1 104
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka