Sadelproblem

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare BertaLotta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 893
B

BertaLotta

Jaha, då var man fast i sadelprovarträsket igen.....:confused:

Jag har ett femårigt sto som jag tävlar i framför allt hoppning. Hon är kort (!) i ryggen, har i princip ingen manke, är rund som en cylinder över ryggen och har rak rygg. De flesta butiker/sadelprovare jag pratat med har skrattat och önskat mig lycka till med att hitta en sadel som passar.....

Jag har en Prestige Paris och en Zaldi Star nu. Nu är problemet dels att prestigen är för smal och dels att den "rullar" på henne (glider åt höger-vänster). Detta beror väl på att sadeln är för böjd för min häst? Prestigen är ju ganska uppbyggd så det känns som att den ligger ovanför hästen...

Har varit och provat några sadlar och den som låg bäst var en Pessoa Rodrigo. Har kollat lite här inne och Pessoa-sadlarna verkar inte stå så högt i kurs bland er här inne....

Har kikat på Pessoa Legacy XL, men inte provat den på hästen. Tyckte den var skönare att sitta i än Rodrigon, men såg att flera hästar fått ont i ryggen av den!

Jag vill gärna ha råd, tips och hjälp!!!!

Sv: Sadelproblem

Putt, putt....

Ingen som tycker något????

Kom igen nu!!!!:bump: :bump:

Vi köpte en Wintec med utbytbara järn. Ligger förvånansvärt bra. Den är lite rakare över ryggen. Har haft jätteproblem med att hitta en. Hörde sen av någon att en svängd anatomiskt gjord skulle få sadeln att ligga mer still men jag har inte provat. Då ska det inte vara en sån som är urskålad vid benen utan går i en liten sväng under magen. Problemet där för vår del är att det är en ponny och jag skulle behöva en 90 cm lång (kort!) gjord.

Jag provade en Wintec flatback oxå. Låg bra, men inte lika bra som pessoan... Jag tycker inte att wintecen är så bra att hoppa i, men min tanke är att ev ha en sådan till vardags.

Har provat många olika typer av gjordar, bla en sådan som du beskriver. Tyvärr funkade inte det så bra. Problemet kvarstod. Dessutom vill jag kunna ha magplattegjord åtminstone på sommaren, när man tävlar på gräs och har broddar.

Tack för ditt svar!

Putt, putt...
¨
Ingen som tycker något om Pessoa Legacy XL?????

Puttar lite...

INGEN som har erfarenhet av Pessoa Legacy XL????

Nu har jag sålt mina sadlar och är i begrepp att köpa en ny. Vore jättetacksam om någon som har/har haft en Pessoa Legacy XL kunde dela med sig av sina erfarenheter:bow: :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: Jeps
·
Utrustning Har provat ett x antal sadlar nu och börjar bli riktigt less. Dom ser ut att ligga bra på gången men så fort jag rider så lägger sig...
Svar
17
· Visningar
3 618
Senast: caballus
·
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 185
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka