Sadelproblem!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hallontuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 993
H

hallontuss

Dottern har fått en ny ponny och i fredags var vi till Mustang. Ponnyn är väldigt rund och bred över ryggen och lite svankig så det fanns inte många sadlar det var nån idé att prova. Eller rättare sagt bara 2 och det var Cliff Barnsby bägge två. Ingen av dessa kändes bra för dottern, men låg bra på ponnyn. Men eftersom det enl Per inte finns nån annan sadel som skulle ligga bra på henne så köpte vi den ena.

Nu har dottern ridit i sadeln hemma också, och hon är inte nöjd! Eftersom ponnyn är av den rundare typen så är ju sadeln väldigt bred och det gör att underskänkeln inte är ens i närheten av ponnyns mage. För att få hälen intill måste hon dra bak skänkeln och det är ju inte meningen. Hon sitter inte alls still i sadeln, och skänkeln fladdrar alldeles för mycket. Jag red i sadeln själv idag och jag fick inte heller skänkeln intill.
Jag vet att Per kan det här med sadlar, det är absolut inte så att jag är missnöjd på det viset. Men det känns ju inte så kul att ha köpt en sadel för 11000 kr som inte alls känns bra för min dotter. :(
Kan tillägga att hon ridit ponnyn i 2 andra sadlar förut och inte alls haft samma känsla då, men dessa två vet vi ju inte om de låg bra heller...

Per tror att med mycket galoppträning mm så kommer hon att bygga om sig och då kanske några fler sadlar kan passa. Men det tar ju några månader och som det är nu så funkar inte ridningen alls pga sadeln. Vi har ju tänkt att de ska ut på tävlingsbanorna i sommar.
Hur hade ni gjort???

Sv: Sadelproblem!

Jag hade gett sadeln en kort tid och tränat, hållt koll på hästens rygg och sedan åkt tillbaka till Mustang på deras återbesökstid och då provat andra sadlar. Visst är det så att man har bytesrätt om sadeln inte passar efter viss tid.

Om det gick hade jag lämnat tillbaka sadeln bums och vänt mig till en annan sadelutprovare.

När han säger att det inte finns någon annan sadel som passar så menar han troligtvis att han inte har någon annan sadel att erbjuda...det är en avsevärd skillnad!!

Det är inte kul att lägga ut så där mycket pengar på något som inte känns bra, då är det antagligen inte det heller. Det där med bytesrätten gäller bara om de också tycker att det finns ett problem med sadeln, jag skulle inte våga vänta.

Jag skulle lämna tillbaka den och gå till en annan sadelutprovare.

Har själv inga bra erfarenheter av stället ni var på efter några vänner som varit där och kommit hem med sadlar som enligt mig varken passat på häst eller ryttare.... :crazy:

Den ska ju som sagt kännas bra för ryttaren också... Har själv haft sadlar jag inte suttit bra i utan att det känts som om man har glidit runt som en haltvål:mad: Skulle också ha lämnat tillbaka sadeln och hört med fler sadelprovare om du har möjlighet

Jag tycker du ska fråga Per om det var så att HAN inte hade någon annan inne som kunde passa, eller om han helt enkelt inte kan tänka sig någon annan som skulle kunna passa.

Min valack har ett mardrömslikt sadelläge, en sadelmakare gav upp helt, en annan provade ut en som låg bra men var alldeles för lång och tyckte det var okej..

Var iaf till Per i somras, och vi ägnade fyra timmar åt att prova en miljard sadlar. Hittade tillslut blott TVÅ stycken som låg bra, den ena tyckte jag om, den andra inte. Så där hade jag ju tur. Men vi hade lite trassel sen med att sadeln ruggade, fick åka tillbaka efte ren månad och trixa med stoppningen. Och han varnade då också att det inte var säkert att den nya sadeln skulle fungera i längden, det berodde på hur mycket hästen tänkte muskla om. Och att om den inte passade längre, så visst han ärligt talat inte på rak arm något som skulle tänkas passa, och då menade han inte vad han hade inne, utan någon sadeltyp på marknaden punkt.

Och med ledning av att min valack är erkänt skitsvår att hitta sadel till, och Per är den enda som kunnat hitta en, så skulle jag innan jag tycker 'äsch, jag går till någon annan' helt enkelt fråga Per hur han menade.

Sen, om jag inte minns fel så får du INTE tillbaka pengarna i handen för sadeln, de återköper den med ett visst slitageavdrag inom tre månader efter köp - ja. Men du får ett tillgodokvitto.

De jag vet som haft dåliga erfarenheter av Mustang har haft det gemensamt att de haft J förresten. Dock ingen erf av honom alls.

Men som sagt - ta upp funderingarna med Per i första hand, och gå vidare utifrån det. Vi här på nätet kan ju tycka, men vi har varken sett ponnyn, sadeln eller dottern =)

Om jag inte är helt fel ute så är det som Alexandra skriver, du får inte pengarna tillbaka - det brukar stå en skylt om detta i kassan.

Pauling skrev:
Det där med bytesrätten gäller bara om de också tycker att det finns ett problem med sadeln, jag skulle inte våga vänta.

Nej, det gäller även om ryttaren inte trivs med sadeln. Kompisen bytte in sen efter en månad av den anledningen. Låg super på hästen, hästen fungerade jättebra id en, men hon fick ont i höfterna. Trodde det bara var 'ovana' vid nya sadeln och att det skulle ge sig. Men efter en månad fick hon fortfarande ont i höfterna varje gång hon red i den. Så hon var in, de återköpte den med ett litet slitageavdrag, och så provade hon ut en ny (som hon har än).

Sen, P behöver inte per automatik menat att HAN inte har något som kan passa. I min herres fall menade han att han inte kunde komma på en enda sadel på marknaden som skulle kunna tänkas passa, sådär på rak arm. Mumlade lite om ev beställa någon special från england. Så, jag vidhåller att det bästa är att först ta kontakt med P och ta reda på vad han egentligen menade, istället för att lyssna på internetspekulationer om vad han menade.

För att de ska återköpa sadeln måste de dessutom ha getts en chans att åtgärda problemet köparen upplever. Dvs ryttare + häst måste göra ett nytt besök. Så hur man än vrider på det så är det P de ska ta kontakt med.

Alexandra_W skrev:
Sen, P behöver inte per automatik menat att HAN inte har något som kan passa. I min herres fall menade han att han inte kunde komma på en enda sadel på marknaden som skulle kunna tänkas passa, sådär på rak arm. Mumlade lite om ev beställa någon special från england. Så, jag vidhåller att det bästa är att först ta kontakt med P och ta reda på vad han egentligen menade, istället för att lyssna på internetspekulationer om vad han menade.

Såklart att man ska fråga honom igen och be honom förklara vad han menade om man är osäker. En del hästar är svårare än andra, men min uppfattning kvarstår dock att han gärna tar till sådana uttryck för att få en sadel såld. Antingen det eller så är han okunnig om vad som finns på marknaden.

Jag har säkert varit där 10 gånger totalt med olika hästar, jag har köpt ett antal sadlar därifrån, och träffat bägge två. Mina åsikter är väl grundade, men det hindrar ju inte andra från att vara nöjda med den servicen de får, men tycker man inte att det känns bra så är det med största sannolikhet inte bra heller.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 475
Senast: Edla
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 074
Senast: Mabuse
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 372
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka