Sadelproffs häråt!!!

Sv: Sadelproffs häråt!!!

Såg väl identiska ut...Vid första anblicken.Men sen jämförde jag och dom var inte alls lika....Sen är det ju en sån stor skillnad på priset !!! Runt 1000 dollar ....ska kolla upp priset igen...
Detta svar har jag fått hittills:

The Bernina Dressage Saddle has only one
which around 30-31.
:confused:
Inte många hästar som kan ha denna då....inte breda och smala antagligen bara normalbreda...

Senast ändrad av en moderator:

...Men det avr ju det jag sa...

Prisskillnaden kan jag förklara... Den första sidan är en australiensk sida 1 AUdollar = ca 5:-
Den andra sidan är en amerikansk sida, 1 USdollar = ca 8:-

Diabolical_Kitten skrev:
...Men det avr ju det jag sa...

Prisskillnaden kan jag förklara... Den första sidan är en australiensk sida 1 AUdollar = ca 5:-
Den andra sidan är en amerikansk sida, 1 USdollar = ca 8:-
Stämmer inte ändå...diffar på 3000:- ungefär

Diabolical_Kitten skrev:
Det är inte så fantastiskt som de säger... Hade en hel del kontakt med Lemetex när jag själv skulle köpa en, men den kan inte bli bredare än deras bredaste bomvidd, alltså 33,5. (Som Stubbens 33,5) och man köper en bomvidd, t.ex. normal så kan den "töjas" till vid bom. Köper man en vid bom kan den töjas till xvid.

Så det är inte så himla fantastiskt som det låter...
Det har dessutom funnits ett tag, i några år iaf.

Jjeg: Inga sadlar du skulle gilla, precis som Stubben, fast Stubbens dressyrsadlar är mer bekväma.

här skriver du 33,5 Men i svaret jag fick av dom så skrev dom 30-31Alltså en enda bomvidd i denna bernina dressyr

Men det är ju en dyrare frakt från Europa till Australien + att den butiken kanske tog mer betalt än andra butiker. Engelska sadlar är dyrare i Sverige än vad de är i England pga fraktkostnader.

Och du borde läsa vad jag skriver: normal bom hos deras lemflexbommar kan töjas till vid bom, och deras vida bommar kan max töjas till xvid. Den kan alltså inte passa alla hästar. Jag ahr INTE skrivit att BERNINAN kan töjas till xvid! Bommen kan töjas EN bomvidd, men INTE mer!

Nej nu missförstod du mig igen....Denna Bernina finns bara i EN bomvidd vilket = 30-31
Här är ett till svar :The Bernina Dressage Saddle is suited for normal to big horses.

Okej, men du som vet allt nu då :)
Är det någon skillnad på Courbette och Lemetex eller är det exakt samma sak men olika pris och namn?
Eller?
Alltså jag blir helt förvirrad.
För om det är som du säger så måste man ju kunna stämma dem för felaktig reklam eller nåt liknande. För man får ju faktiskt inte påstå vad som helst i sin marknadsföring, speciellt om det inte är sant.

Jag har inte missförstått dig. Sadeln är av lemflex typen, alltså = ÄR den 30 bom kan den töjas till 31 bom. Förstår du?

Ja, det är samma företag. Egentligen inte olika pris, men Courbette tar mer pengar för deras sadlar i USA än vad Lemetex tar för sina.

De kan ju påstå i princip vad som helst. Nästan alla tillverkare har något som de ljuger om. Jag tror inte det finns någon som ORKAR stämma dom, inte heller någon som känner för att lägga ner tid och pengar på det.

Jo att det är samma företag är jag helt med på.
Men är sadlarna också likadana?

I Usa går det ju att få tag på "nya" begagnade Courbette för under 6000 SEK vilket i så fall måste anses som ett klipp.
MEN, om sadeln inte alls är så bra som det påstås är det ju lika bra att köpa nåt annat.
Du säger att E-motion har funnits i flera år, hur länge och vart har du fått reda på det??
Jag menar inte att vara tjatig och dryg eller att jag inte tror på dig, utan jag är helt enkelt väldigt nyfiken.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har inte missförstått dig. Sadeln är av lemflex typen, alltså = ÄR den 30 bom kan den töjas till 31 bom. Förstår du?
Jo jag förstår ;) men du pratade ju om en normal som kan bli vid och en vid som kan bli x-vid...Det jag ville komma fram till var bara att just denna Bernina dressyr fanns i bara EN bomvidd. Så enkelt var det.......

Ja, sadlarna är likadana. Men vissa modeller finns inte i Europa under Lemetex namn och vissa europeiska modeller finns inte i USA.

Det är lugnt, fråga på :)
Jag vet att sadlarna har funnits i flera år för att jag började kolla på Lemetex sadlar för 2½ å sen då jag köpte min häst...
6000 för en lemflex Courbette är mkt, de kostar mindre i Sverige (t.ex. Arosan kostar ca 6000 ny i Sverige), det är de tysktillverkade sadlarna som är dyra. De kostade ca 14 000 i Sverige innan men de har ingen ÅF här längre, så nu kan man köpa dom från fabrik för 900 Euro.

Ja, men det gällde LEMFLEXsystemet i allmänhet, INTE specifikt Berninan! Jag upprepar: principen att bomvidden töjs ut till en bredare bomvidd har inget att göra med HUR MÅNGA bomvidder den finns i! Principen är densamma. Och JAG har inte påstått att Berninan finns i xvid.

Ok, då är jag med.
Så att det är en nyhet med E-motion är alltså också en sanning med modifikation...

Diabolical_Kitten skrev:
Ja, men det gällde LEMFLEXsystemet i allmänhet, INTE specifikt Berninan! Jag upprepar: principen att bomvidden töjs ut till en bredare bomvidd har inget att göra med HUR MÅNGA bomvidder den finns i! Principen är densamma. Och JAG har inte påstått att Berninan finns i xvid.
Men snälla nån.....Det har jag aldrig skrivit....Eftersom jag och jag tror bellapops var intresserad av just denna sadel...så var det den jag kollat upp hos tillverkarna ....sen hur det är med alla andra har jag ingen aning om....Poängen var och är fortfarande att denna bara finns i en bomvidd ....INGENTING mer.....;)

Diabolical_Kitten skrev:
Men du påstod att jag hade sagt annorlunda. Vilket jag inte har.
Vad har jag då påstått som är felaktigt? Tror bara vi pratar om varandra om olika saker egentligen....

Liknande trådar

Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 462
Senast: oki
·
Fälttävlan Detta är ingen annons, så namnge inga tränare eller liknande i tråden är ni snälla! Jag har "ganska nyligen" flyttat till en ny ort...
Svar
19
· Visningar
2 259
Senast: grey
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 216
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31