Sadelprovardag

cactuspower

Trådstartare
Jag var inne och kolla på en lokal ridsportbutiks hemsida och ser nu att de ska ha sadelprovardag där om drygt två veckor. Faktum är att det kommer ganska lämpligt då min häst även börjar bli i behov av en hoppsadel också, det jag undrar över är dock om någon har erfarenhet av dessa typer av "sadelprovardagar". Det brukar nämligen på denna butiken hållas ett par varje år och det är jag är intresserad av är om det är värt att åka dit och få hjälp eller om det kommer vara så att deras största måtto är att sälja en sadel och att man ska välja den dyraste eller liknande, eller att deras måtto är att man verligen inte ska komma därifrån utan sadel dvs. att just sälja.

Jag vill ju ha en sadel som passar hästen ffa. det är ju därför man åker på sadelprovardag, men då är det viktigt att de lägger ner tid och energi på och hitta en Bra sadel som Passar och inte bara pracka på en sadel för att deras måtto ska vara att sälja..

Jag menar även om den sadeln hon borde ha haft inte finns där så skulle det ju i så fall kännas bättre att åka därifrån utan sadel då och inte en sadel som dom säger passar fast den kanske i själva verket inte gör det.

Dvs. jag är lite rädd för det här konceptet att deras största måtto ska vara att sälja och att jag ska komma därifrån med en sadel även fast den kanske egentligen inte passar hästen. Det vill jag ju Inte göra. Bättre att ha åkt dit i onödan då och att vi inte hittade någon sadel den dagen och så bara åka hem och acceptera det, men jag är lite rädd för att man ska bli lurad bara för att de ska sälja sadlar åt kunderna om ni förstår vad jag menar, utan att egentligen bry sig så mycket om hur bra de i själva verket passar.

Så ja, jag undrar alltså om det är värt att fundera på att åka dit eller om det är att slänga pengarna i sjön? Är deras koncept att sälja framför att hitta en bra sadel? Eller om den utlimata sadeln inte finns där, säger dom till då att man troligen kommer få åka därifrån utan sadel?

Ni som bor i närheten kan ju kika på vilken ort jag bor och troligen dra slutsatsen till vilken butik som det är som kommer ha sadelprovardag om ca 2 veckor ;). Jag ser jätte gärna att ni som deltagit i deras sadelutprovardagar skriver om era erfarenheter, antingen här på forumet eller privat.

Kommer troligen ändå åka dit eftersom de även har erbjudanden etc. :)

Sv: Sadelprovardag

Jag tror jag vet vart du menar. :p

Jag har varit där (iofs för några år sedan) men tycker inte alls att det var värt pengarna. Var mer att de kämpade för att sälja så många sadlar som möjligt istället för att verkligen hitta en sadel som passade hästen. Vet flera andra som varit där och inte varit nöjda heller. Den gången jag var där så var de inte utbildade utan det var återförsäljare som provade sadlarna.

Jag rekommenderar dig istället att ta ut någon annan. :)

Ok, då vet jag. Avstår nog från att åka dit med hästen då för det känns ju inte så kul att åka dit och betala massa pengar om man ändå inte är nöjd sen. Men jag ska nog åka och spana in erbjudandena i alla fall ;). Kan ju kolla lite på sadlarna ändå även fast man inte tar med hästen, mest för och kolla utbudet.

Ska kolla med en kompis också, hon har en sadel som jag tror ev. skulle kunna funka om denna redan inte är såld.

Tack för svaret, vill gärna ha fler, om någon mer har varit där eller har erfarenheter från sadelprovardagar.

Kan du inte kolla med butiken vem/vilka det är som gör utprovningen innan du bestämmer dig definitivt? Det kan ju ha ändrat sig sedan molnskimmer var med.

Oavsett vem som hjälper en så bör man ju ändå som köpare försöka ha lite koll på läget både vad gäller sadlar, hästens och ens självs behov och inte dras med av köpiver och vackra ord. Självklart kanske... men inte alltid så lätt att följa.

Det tycker jag låter som en bra idé! At ringa och höra vem som sköter sadelutprovningen alltså. ;) Kan ju mkt väl vara så att de ändrat sedan jag var där! :)

Jag var iväg på sadelprovardag på vår lokala butik, de tog dit en känd sadelutprovare från Uppsala.
Jag blev INTE nöjd. Alla kunder fick en halvtimme med utprovaren, han tittade inte hur sadeln låg vid ridning, utan bara från marken. Man fick rida lite i en hage bredvid om man ville. (Han tittade då inte, utan ägnade sig åt andra kunder)
Mig rekommenderade han en Prestige till min spikraka häst och satte på en bomvidd som var 16 grader smalare (enligt tabell) än min hästs ryggvinkel för att den skulle ligga an bak. :smirk:
Det blev INGEN sadel för mig, hur erkänd han än är och hur många toppryttare han än hjälper...

Vill vända frågan lite... Hur vill ni bli mottagna på en sadelutprovar dag? Hur vill ni prova? 2 ekipage per timme? och att utprovaren berättar om sadlarna, och hur en sadel ska ligga generellt? Inte vara så märkes inriktad?
De som just inte då rider, kan ju alltid stå och lyssna även på det som sägs till de andra ekipagen....
Vad tycker ni? Lite fika och eftersnack så det går att känna och klämma lite extra på sadlarna. Och inget pracka på.... Ge mig lite respons här... Se det mer som en "sadel-provar träning"?

Glömde....

Kanske även olika utprovare som representera rolika märken så det blir lite diskussioner dem imellan med.. då kanske man kommer längre i nya erfarenheter...

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 237
Senast: MiniLi
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: Tora
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka