Sadelprovning hjälp!

Tiger06

Trådstartare
Jag har under alla mina ridår aldrig behövt oroa mig för de där med alla sadlar.
Men nu när man skaffat häst så vill man gärna veta lite om det, om man som jag vill, köpa ny. tex eller bara kolla så att den verkligen ligger 100%.

Så ni som har sadelvana kan ni förklara tex.Hur vet jag vilken storlek jag ska ha? Hur vet jag att den passar? Ligger bra? Att den inte gör illa hästen? Vad är det ni kollar först på när det gäller detta/sadel överhuvudtaget?! etcetc. Berätta & förklara allt ni vet!

Om det är ngt till hjälp så vill jag mest ha förklaring på allround men det spelar ingen roll!

Har en fjording om ni vill utegå från något. :)

Sv: Sadelprovning hjälp!

Ta hjälp av en kunnig sadelutprovare :) Det är massa saker man ska kolla på, och är man inte helt haj på det själv så är det bättre att ta hjälp. Brukar inte kosta så mycket :)

Jag har själv fått hjälp att prova ut sadel så kan ju inte hjälpa dig så mycket :D..

Men generellt kollar man ju hur den ligger, inte för långt fram/bak. inte för smal/vid. Att sadeln inte "flyttar runt". Finns riktlinjer för hur nära manke den får ligga tex. Tryck, skav. Helt enkelt att den ligger så optimalt som möjligt.

Sen ska ju du själv "passa" och trivas i den också så sitsen blir bra och hjälperna hamnar där dom ska.

Men som sagt, får själv hjälp med detta så kan inte ge dig mer specifika råd, kan säkert va en del jag glömt med.

:)

Senast ändrad:

Ta hjälp av en kunnig sadelutprovare :) Det är massa saker man ska kolla på, och är man inte helt haj på det själv så är det bättre att ta hjälp. Brukar inte kosta så mycket :)

Håller med. För att förstå hur man provar ut en sadel måste en kunnig person visa dig irl.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 783
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar... 2
Svar
27
· Visningar
3 357
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka