Sadelprovning

Sv: Sadelprovning

Du får gärna ta kort på avtrycket nsta gång du rider så kan jag se om jag vet vad det kan bero på.
För att det är ett torrt område där du sitter är inte bra, men det beror ju på hur det ser ut.

Ska ta med kameran imorgon! Det är ju inget höjdarväder med optimalt ljus för fotografering och pållen är mörkbrun till färgen så jag vet inte hur bra det kan bli.. Ska jag ha nåt lakan eller nåt under också..?

Hm, jag måste ha en väldigt renlig häst... Lät bli att borsta, men lakanet blev inte särskilt skitigt ändå.. Vill du se bilderna här, eller ska jag maila dem? Det verkar ändå bara vara vi två som diskuterar.. :D

Okej då!

Så här låg sadeln efter ridturen (padden har kasat bakåt, men det beror nog på lakanet...)
1547296.jpg

Hästens rygg i närbild (skavet är från den gamla bomsadeln):
1547297.jpg

Torra ytor (mer eller mindre..):
1547300.jpg

Avtryck på lakanet (visste inte att jag hade en så ren häst..):
1547299.jpg

Kommentarer?

Vet ej hur man ska tolka dom torra områdena, men vill gärna lära mej..därför vill jag se så många olika bilder som möjligt....

Nog borde det finnas någon som kan svara på frågan??

Ja, det kan man tycka.. men D_K har säkert kommentarer om hon hittar hit! Läste nånstans om punkttryck från stigläderfästena på de "billigare" bomlösa modellerna..? Ska testa rida utan stigbyglar imorgon, och se om det blir nån skillnad.

Ingela_S skrev:
Vill du se bilderna här, eller ska jag maila dem? Det verkar ändå bara vara vi två som diskuterar.. :D

Fortsätt diskutera och visa bilder för guds skull, jag suger i mig som en svamp :bow: även om jag inte kan bidra med något eftersom jag inte har en aning om bomlöst och därför inte skriver något :angel: .

Har turen att få hit en sadelprovare (bomlöst) i början på mars och vill ta reda på så mycket som möjligt innan dess. Hoppas på att kanske lösa några av mina och hästens problem med en bomlös sadel (än så länge naivt troende :angel: ). Efter det kan jag förhoppningsvis komma med någon åsikt :D .

Jag har aldrig suttit i en bomlös tidigare, och noterar allt ni skriver
om hur den ligger på hästen och hur de känns att rida i :p .

*vässar pennan igen och vänder blad*

De torra områdena är ju precis där du sitter och jag förmodar att de torra fläckarna vid manken är efter Barefootens framvalv.

Jag tycker det ser ut som att musklerna/huden får för lite syre, och därför blir hästen inte svettig där. Det dumma är att jag inte själv har ridit min häst svettig med FF, Barefoot eller Torsion, då han inte har varit i full gång när jag har provridit och ägt någon av sadlarna.
Så det kanske blir så med de bomlösa, men jag tycker inte det ser bra ut.
Jag ser att du har en Grandeurpad, och jag undrar om det inte har med den att göra. Skiton är ju ganska tjock och det är den jag har haft när jag har provridit sadlarna.

Hade du såna avtryck efter Freeformen?

Som tur är har bomlöst funkat för mig och min häst, men det är inte så bra som många vill få det som. Tryckfördelningen är inte som på en bomsadel och stötdämpningen är inte som en bomsadel på långa vägar, och även om vissa menar att en del bomlösa kan vara för långa för hästen utan att det gör nåntinhg så är det inte alltid så. Min häst verkar dock trivas med Torsion Dressage som vi har nu, så jag har låtit bli att kolla minsta avtryck när jag har ridit och jag har låtit bli att överanalysera minsta sak hästen gör, för det känns som att det är det bästa alternativet för oss nu. Jag vill helst ha en bomsadel för hästens skull, men det är svårt att få tag på och kommer inte funka så länge.
Min häst gör mkt bättre galoppfattningar med de bomlösa sadlar som jag har provat och han jobbar mkt bättre i Torsion än vad han har gjort i någon annan sadel. Han jobbade bra i alla bomlösa, men i Torsion sitter jag jättebra och det är en bra sadel för mig, och det ger ju positiv effekt på hästen.

Jag tror också att fläckarna vid manken kommer från framvalvet. Och de andra är ganska exakt där jag sitter. Red utan stigbyglar idag och det blev ingen skillnad. Det är möjligt att padden spelar nån roll i det hela.. Ryggraden är torr i alla fall..!

Freeformen fick jag aldrig testat så mycket för jag var sjuk nästan hela tiden som jag hade den. Nu har det dessutom blivit varmare och hästen har fått vårkänslor och får spel och blir svettig för minsta lilla.. (har inget med sadeln att göra, han var så redan innan..)

Okej... Hm... Jag håller på att sätta igång min häst nu, men det dröjer nog ett tag innan jag kommer rida honom svettig, dröjer nog ett par veckor. Men jag kan ju berätta då hur avtrycket ser ut.

Nej, det är klart, man ska nog inte köpa allt som sägs rakt av. Generellt sett så tycker jag det verkade som att hästen gillade Freeformen bättre, även om det är svårt att säga eftersom jag inte hann prova den lika mycket och hästen har fått fnatt i största allmänhet nu... :) Lite typiskt att den inte passade mig så bra, bara. Anledningen till att jag började kolla på bomlösa var ju för att pållen precis har börjat tränas och kommer (förhoppningsvis.. :) ) att bredda sig och lägga på mer muskler när vi kommer igång ordentligt till våren. Inget bra tillfälle att prova ut en passande bomsadel alltså. Men jag har ingen större brådska, det går alldeles utmärkt att rida barbacka! :D

Jag provade min Torsion med Skitopaden jag fick med från Stall vrå när jag köpte Freeformen, och det var helt annorlunda. Vanligtvis har jag en pad från Torsion som har 3/4" pad pålimmad närmast ryggraden på 1/2" Skitopad (för att sitta smalare). Paden från Stall vrå är 2 cm över hela. Och det kändes väldigt brett att sitta i faktiskt...
Så frågan är om inte FF hade kunnat funka bättre med en Grandeur pad eller en pad som Torsions som är bredare närmast ryggraden? Så känns det inte så tjockt mellan häst och ryttare.

Men det är ju bra att du kan rida barbacka iaf, tills du ahr hittat något.

Då har jag haft sadelutprovaren på besök.
(H*n finns här på buke ibland har jag sett. :angel: )

Jag provade en Star Trekk Comfort, vilket vi kom överrens om efter att ha pratat per telefon tidigare. (Jag är på jakt efter en "djup" sadel, inte en "platt".)

Som jag nämnt i tidigare trådar var jag naivt troende att bomlösa passar de flesta ryggar, och om de inte gör det så var det "lätt att justera".
Oj vad jag känner mig blåst.
Eller så har jag väl vaknat upp till verkligheten igen.

Jag blev jättebesviken när den bomlösa h*n hade med sig inte passade min häst, utan var för bred framtill. H*n nämnde att "det är bara att byta..." vad det nu heter " så passar den, det är lätt".
Men varför kunde h*n inte haft med sig en sådan till provningen, och bytt om det är så lätt? Jag begriper inte detta.
Nu fick jag provrida en sadel som inte passade, tippade framåt, och återigen förvärrrade min sits (framåtlutad). Tryckte framtill, såg inte bra ut efter ridningen tyckte jag.

Om jag förbiser att sadeln inte passade ( :smirk: ) så gillade jag den i övrigt, och hade jag fått prova "rätt" storlek och den passat, så hade jag säkert slagit till med en gång.
Men nu är jag fundersam.
Tänk om "rätt storlek" inte passar i alla fall?
Att det bara är en gissning från sadelutprovaren?
(Minns med tydlighet min förra sadelutprovares löften *suckar*)

Men en fråga - vi diskuterade att min häst kommer ändra sig i kroppen, och h*n menade att det "bara är att justera" den bomlösa sadeln efter behov. Ni som har bomlösa sadlar, gör ni detta?
Är uppmärksamma på om hästen ändrar sig, och ser ni själva vilka sadel-justeringar som bör göras?
Dyra tillbehör som ska köpas?
Skulle vara intressant att höra :bow: .
Jag är livrädd för att hästen ändrar sig för mycket i kroppen (som han gjort det senaste halvåret) så att sadeln inte passar alls längre - igen :( .

En parentes -> Just nu känns sadel-fronten rätt hopplös, och jag är lite nere. Ber om ursäkt för min hopplöshets-ton. Att två gånger råka ut för sadelutprovare som inte levererar tjänsten man betalar dem för, är inte lite deppande. Man känner sig blåst, helt enkelt. Jag är ledsen om sadelutprovaren läser detta, men jag känner mig blåst och kanske skulle konfronterat sadelutprovaren mer med detta på plats, men jag hade bl a dottern med i stallet och ville inte härja.
Kan lika gärna elda upp mina pengar istället, och värma upp huset, så får jag "något" för pengarna i alla fall.
Så - nu har jag gnällt av mig.
Känns bättre.
Tack för ni "lyssnade" :angel:

Varför betalade du om du bara fick prova en sadel i fel storlek? Hon får ju ha med sig flera sadalr om du ska prova.

Jag har ju en Torsion, det finns alltså inte så mkt jag kan ändra. Men jag är uppmärksam på hur min häst ändrar sig. Med min Freeform fanns det ju inte heller så mkt jag kunde ändra...

Innan du köper en ST tycke rjag iaf att du ska få prova en ST i rätt storlek!

Diabolical_Kitten skrev:
Varför betalade du om du bara fick prova en sadel i fel storlek? Hon får ju ha med sig flera sadalr om du ska prova.

Jag blev så himla paff.
Sen väntade jag på att hon skulle ändra sadeln (eftersom det var så lätt :confused: ).
Sen väntade jag på att hon skulle hämta en annan sadel.
Sen blev jag ilsk.
Sen blev jag trött.
Men när dottern var med ville jag inte dra igång något.

Nu när jag fått smälta det en smula, så kommer detta bli en av de där "varför i fridens namn gjorde/sa jag inte..." - tillfällena.

Diabolical_Kitten skrev:
Innan du köper en ST tycke rjag iaf att du ska få prova en ST i rätt storlek!
Jag kommer tänka mig för både en och två gånger innan jag gör någonting. Men jag kommer se mig om efter en annan sadel-leverantör :cool: .

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 111
Senast: lizzie
·
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 236
Senast: Glimris
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga... 2
Svar
21
· Visningar
4 237
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka