Sv: Sadelprovning
Då har jag haft sadelutprovaren på besök.
(H*n finns här på buke ibland har jag sett.

)
Jag provade en Star Trekk Comfort, vilket vi kom överrens om efter att ha pratat per telefon tidigare. (Jag är på jakt efter en "djup" sadel, inte en "platt".)
Som jag nämnt i tidigare trådar var jag naivt troende att bomlösa passar de flesta ryggar, och om de inte gör det så var det "lätt att justera".
Oj vad jag känner mig blåst.
Eller så har jag väl vaknat upp till verkligheten igen.
Jag blev jättebesviken när den bomlösa h*n hade med sig inte passade min häst, utan var för bred framtill. H*n nämnde att "det är bara att byta..." vad det nu heter " så passar den, det är lätt".
Men varför kunde h*n inte haft med sig en sådan till provningen, och bytt om det är så lätt? Jag begriper inte detta.
Nu fick jag provrida en sadel som inte passade, tippade framåt, och återigen förvärrrade min sits (framåtlutad). Tryckte framtill, såg inte bra ut efter ridningen tyckte jag.
Om jag förbiser att sadeln inte passade ( :smirk: ) så gillade jag den i övrigt, och hade jag fått prova "rätt" storlek och den passat, så hade jag säkert slagit till med en gång.
Men nu är jag fundersam.
Tänk om "rätt storlek" inte passar i alla fall?
Att det bara är en gissning från sadelutprovaren?
(Minns med tydlighet min förra sadelutprovares löften *suckar*)
Men en fråga - vi diskuterade att min häst kommer ändra sig i kroppen, och h*n menade att det "bara är att justera" den bomlösa sadeln efter behov. Ni som har bomlösa sadlar, gör ni detta?
Är uppmärksamma på om hästen ändrar sig, och ser ni själva vilka sadel-justeringar som bör göras?
Dyra tillbehör som ska köpas?
Skulle vara intressant att höra

.
Jag är livrädd för att hästen ändrar sig för mycket i kroppen (som han gjort det senaste halvåret) så att sadeln inte passar alls längre - igen

.
En parentes -> Just nu känns sadel-fronten rätt hopplös, och jag är lite nere. Ber om ursäkt för min hopplöshets-ton. Att två gånger råka ut för sadelutprovare som inte levererar tjänsten man betalar dem för, är inte lite deppande. Man känner sig blåst, helt enkelt. Jag är ledsen om sadelutprovaren läser detta, men jag känner mig blåst och kanske skulle konfronterat sadelutprovaren mer med detta på plats, men jag hade bl a dottern med i stallet och ville inte härja.
Kan lika gärna elda upp mina pengar istället, och värma upp huset, så får jag "något" för pengarna i alla fall.
Så - nu har jag gnällt av mig.
Känns bättre.
Tack för ni "lyssnade"