Sadelprovningsgarantier?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Expensive_Hobby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 042
E

Expensive_Hobby

Om man köper en ny sadel under vintern på en färdigvuxen häst, nog borde sadeln förväntas passa längre tid än ett halvår?

Sv: Sadelprovningsgarantier?

Det beror väl på hur välmusklad hästen är. En färdigvuxen häst med en tidigare för liten sadel kommer ju att muskla på sig o ändra form.

Så nej, inga garantier.

Min gamla sadel hade för rak bom och passade därför dåligt, den "bryggade" som sadelmakaren sa. Hästen har inte musklat sig tycker jag sen vi provade sadlar. Hon är välmusklad nu och var inte alls omusklad vid sadelutprovningen heller.

Usch, jag är bara så sänkt, ska jag behöva leta efter sadel igen. Det tog tid förra gången och det blev väldigt dyrt. Har inte lyckats sälja min gamla sadel så att då börja titta på nya sadlar känns helt orealistiskt.

Välkommen i gänget....

Jag har en gammal färdigvuxen häst som nu senast lyckades växa ur sadeln på ca 6 veckor.... och det är inte första gången.... hon har "förbrukat" 8 sadlar på 15 månader......
Nästa sadel blir en bomlös....

Inte nödvändigtvis, för en av mina hästar tog det 7 månader och sen kunde hon inte ha sin sadel mer.
Den sadelinprovaren som vi använder har en inbytesgaranti, så om hästen växer ur sin sadel köper de tillbaka sadeln för en bestämd summa förutsatt att den är i normalskick för tiden. Så kan man byta in den mot en annan som passar bättre, och bara betala mellanskillnaden.
Kompisen köpte en dyr sadel i första köpet, vid inbytet fick hon tillbaka pengar samt en sprillans ny sadel.

Ofta musklar hästen om sig när den får en sadel som passar den bra, och därför är det väligt vanligt att sadeln inte passar efter några månader.
Min dressyrsadel (Jeremy Rudge) köpte jag för 1,5 år sedan, den har legat kanonbra hela tiden och jag har varit med hästen och kollat den tre ggr.
Strax innan jul köpte jag en hoppsadel (Prestige Golden Star), samtidigt ändrade jag formen på min unghäst och han musklade sig jättemycket under den första tiden efter "formändringen", dressyrsadeln fortsatte att ligga bra, men hoppsadeln blev för trång. En månad efter att jag köpt den kunde jag inte längre rida i den. Som tur var så köpte jag den på ett ställe där man får byta in sadeln mot en i samma prisklass (eller betala mellanskillnaden) om du kommer in (med hästen till dom...) inom tre månader efter köpet för en återkoll och man då märker att sadeln inte ligger bra. Självklart måste man ha vårdat sadeln väl under tiden, men man får både sadeltvål och läderbalsam med så... :) Det finns säkert fler i landet med liknande koncept, men med tanke på den sannolika ommusklingen så är det ju en trygg grej.

Välkommen till gänget. Min förra häst fick sin sista sadel som 21 år gammal... hon hade vuxit färdigt lååångt innan dess emn alla hästar ändrar sig i formen, mer eller mindre, de kan bli tjockare, slankare, mer muskler eller mindre muskler, eller äldre och emr svankiga.

Jag bytte sadel ca 2-3 ggr om året i flera år innan jag hittade min bomlösa, och detta sedan jag köpte min häst för fem år sedan, han är 10 år nu...

Jag kan gissa mig till vilket företag det är.
Det är verkligen en mycket bra deal - om de ens hade haft EN sadel som passade min häst... :crazy:

Jag fick åka därifrån tomhänt, den enda sadel de kunde hitta, som jag ens kunde sitta upp i, var en som inte ens är (var) lanserad än med luftfyllda, utbytbara bossor (vill inte ha). Den gled fram när jag red och skulle kosta över 20000kr..

Då hade jag ändå förklarat hur min häst såg ut och beskrivit den problematik jag stött på under mina sadelprovningsrundor - det var som att prata i en viskning en stormig natt..
Vi har sadlar, inga problem, kom du bara... Snacka om att han såg snopen ut när han fick se pållen... :rofl:

Ja, ja trevligt ställe i övrig så förutom den lilla "fadäsen" ovan har jag inget att klaga på där! De ansträngde sig verkligen!

Uj uj! Nu blev det ett lite långt "of topic" inlägg.... Sorry!

Kan man inte få se bilder på din pålle?=)
är nyfiken på hur en omöjlig rygg ser ut=)

min pålle växte ur sadeln på 4 månader, men han är unghäst. men du har ju fått masa bra svar så jag behöver inte svara=)

Tja, prova ut den på vintern, lägg på ett halvår och du har sommar. Går då hästen upp i vikt av betet så kan man ju inte begära att sadeln ska passa.

Samma sak om hästen gått med ickepassande sadel och sen får en passande, då kan den växa ur den snabbt.

Jag kör med bomlöst + att jag när det gäller bomsadlar använder företaget med 'inbytesgaranti'. Min valack har flera sadelmakare misslyckats att hitta sadel till. Nämnda ställe lyckades (fast sadelmakaren slet nästan tussar ur håret och muttrade en hel del, det är som sagt en SVÅR häst att hitta sadel till). TRE VECKOR efter inprovning var vi där igen och fick korrigera fyllningen, då hästen har väldigt mycket ryggaktivitet och hade puttat runt stoppningen så vi fick lägga till. Han hade gått med passande sadel etc innan, men sadelmakaren underskattade hur mycket ryggverksamheten skulle inverka. Vi provade att se om det blev bättre med en sadel som poå stallgången bryggade, så han fick mer plats att komma upp med sin rygg men nej.

Ett år senare var vi in på koll, och blev hemskickade med ett 'rid vidare och se glad ut, det behövs inte justeras något'.

Dock, under vintern vilade min herre pga olika anledningar i 6 månader. Vid igångsättning passade INTE sadeln pga att han tappat muskler etc. Så jag red i den bomlösa tills han musklat sig och sen passade den igen.

Jag var smart nog att prova ut sadel när hästen BÅDE var betesrunt och i fullt träning (dvs fullt musklad). Så kan vara värt att tänka på när man provar ut..

TReåringen går i valackens bomsadel, kommer snart bredda ur den dock (om hon inte redan gjort det..), men jag rider henne i bomlöst mestadels, och kommer så göra tills hon är inriden ordentligt (och fått sitt föl och är igångsatt efter det) och sen prova ut en åt henne, och byta in den när det är dags för nästa. Räknar med att behöva ta mig igenom några sadlar. Valacken 'gjorde av med' fem sadlar på tre år när han var ung.. :crazy:

Om du har varit på samma ställe som jag menar, då finns nu en sadel som heter något med shire eller så. Den sadeln är tillverkad för just dessa breda hästar utan manke, storlekar upp till ladugårdsväggar fanns, där en stl 36 i Prestige kunde jämföras med stl small.:rofl:

Ring och kolla med dem, jag provade nämligen den minsta till en av våra hästar och han har nu 36 Prestige därför att mannen gillade den bättre.

Jag har faktiskt en Prestige i strl 37 som låg kanon - i ett par månader.. Sen hade pållen byggt muskler och blivit mer rak i ryggen - passar inte längre! :cry: Men jag får väl vara glad åt att den hjälpt till att stärka pållen till det bättre...
Har beställt en ST Espaniola i stället - tror stenhårt på bomlöst, i kombination med en bomsadel (som min allround är)

Coolt med en så bred sadel som får Prestige 36 att likna small :cool: :rofl: :rofl: Men de får behålla den för mig... ;)

Tja.. Här kommer ett par bilder tagna för ca 2år sen (när jag började leta sadel) och den sista för bara någon vecka sen.
Han har en relativt kort rygg - 46cm att lägga sadeln på. Bred och svankig + att mamma har en stor rumpa :o inga 16 tummare här inte.... :o

Få se nu... Hur gjorde man... Testar:

http://i59.photobucket.com/albums/g291/Borkan1/Bork6.jpg
Bred pålle... Hela vägen från bogblad till mage till rumpa...

http://i59.photobucket.com/albums/g291/Borkan1/Bork04.jpg
Svank!! :eek:
Hallåååå magmusklerna! Vaarr äär ni!!?? :smirk:

http://i59.photobucket.com/albums/g291/Borkan1/Bork.jpg
Kvar att jobba med, men stor skillnad! :banana:
Tyvärr liten då den är tagen med mobilen.

oj! vilken skillnad!=)

Ja dom första bilderna såg inga roliga ut=/

Min pålles rygg är nog relativt "lättsadlad" i alla fall=)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 156
Utrustning Jag fattas en av dessa skydd på sadeln. Den som skyddar kåpan från spännena på gjorden. Kan inte det officiella namnet så det är svårt...
Svar
4
· Visningar
332
Senast: VincentM
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
899
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈