Sv: Sadelprovningsgarantier?
Tja, prova ut den på vintern, lägg på ett halvår och du har sommar. Går då hästen upp i vikt av betet så kan man ju inte begära att sadeln ska passa.
Samma sak om hästen gått med ickepassande sadel och sen får en passande, då kan den växa ur den snabbt.
Jag kör med bomlöst + att jag när det gäller bomsadlar använder företaget med 'inbytesgaranti'. Min valack har flera sadelmakare misslyckats att hitta sadel till. Nämnda ställe lyckades (fast sadelmakaren slet nästan tussar ur håret och muttrade en hel del, det är som sagt en SVÅR häst att hitta sadel till). TRE VECKOR efter inprovning var vi där igen och fick korrigera fyllningen, då hästen har väldigt mycket ryggaktivitet och hade puttat runt stoppningen så vi fick lägga till. Han hade gått med passande sadel etc innan, men sadelmakaren underskattade hur mycket ryggverksamheten skulle inverka. Vi provade att se om det blev bättre med en sadel som poå stallgången bryggade, så han fick mer plats att komma upp med sin rygg men nej.
Ett år senare var vi in på koll, och blev hemskickade med ett 'rid vidare och se glad ut, det behövs inte justeras något'.
Dock, under vintern vilade min herre pga olika anledningar i 6 månader. Vid igångsättning passade INTE sadeln pga att han tappat muskler etc. Så jag red i den bomlösa tills han musklat sig och sen passade den igen.
Jag var smart nog att prova ut sadel när hästen BÅDE var betesrunt och i fullt träning (dvs fullt musklad). Så kan vara värt att tänka på när man provar ut..
TReåringen går i valackens bomsadel, kommer snart bredda ur den dock (om hon inte redan gjort det..), men jag rider henne i bomlöst mestadels, och kommer så göra tills hon är inriden ordentligt (och fått sitt föl och är igångsatt efter det) och sen prova ut en åt henne, och byta in den när det är dags för nästa. Räknar med att behöva ta mig igenom några sadlar. Valacken 'gjorde av med' fem sadlar på tre år när han var ung..