Sadelråd mottages tacksamt!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sirisiri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 140
S

Sirisiri

Hur ska jag göra!? I nuläget har jag en Appaloosa Golden Star, värd ca 7000 kr, och en äldre Stübben Tristan dressyr, värd ca 3000 kr kanske.

Ingen av sadlarna ligger särskilt bra på hästen. Stübbensadeln passar bäst, men är hård och oskön att rida i. Appaloosan är jätteskön, men har insett att den inte passar. Stübben fungerar bra. Hästen har haft den sadeln länge och det har inte varit några problem.

Jag vill både hoppa, rida dressyr och rida i skogen. Hoppning blir det garanterat minst av och det kommer aldrig att bli högre än LD, om ens det... För en fattig själ som jag finns det några alternativ:

1. Sälja båda sadlarna och lägga pengarna på en riktigt fin och skön (begagnad) dressyrsadel. Blir då tvungen att använda den i skogen också och kommer inte att kunna hoppa.

2. Sälja Appaloosan, köpa en billigare hopp/allroundsadel, spara överblivna pengar, spara ihop mer pengar, sälja Stübben och sedan köpa min drömdressyrsadel (till hösten när skattepengarna kommer).

3. Kolla upp om det går att stoppa om Appaloosan på något sätt så den passar bättre och behålla båda sadlarna. Sedan köpa fin dressyrsadel nån gång i framtiden när jag har råd.

Kom med lite råd...

Jag är i ungefär samma situation, fast det är min sköna dressyrsadel som inte passar hästen medans min mindre sköna allroundsadel ligger ok på henne.
Eftersom jag, precis som du, bara kommer att hoppa lite så har jag bestämt mig för att köpa en bra begagnad dressyrsadel som jag även rider ut med (går alldeles utmärkt tycker jag!) och ska sen spara ihop mer pengar för att senare byta ut allround sadeln.

Om jag vore du, och om Stübben sadeln ligger bra, så skulle jag nog välja alternativ nr 2.

// :bump:

Ja, det är ju det mest vettiga, men jag blir alltid så ivrig... Vill ju ha allt på en gång...

Tidigare hade jag bara Stübbensadeln och kände mig ofta väldigt låst då. Köper jag en ny dressyr bler det en där jag sitter som gjuten och kommer förmodligen att känna mig ännu mer låst utanför dressyrbanan... Men det är ju verkligen en sån sadel jag vill ha...

Varför är man inte rik för??? :devil:

Har samma typ av problem... Jag har två hästar, en ung och en gammal. Unghästen har en Pessoa (nyinköpt), gammelhästen har en Prestige Golden Star. Trots att han aldrig kommer hopptränas mer, bara ridas i skogen litegrann. :smirk:

Jag vill ha en dressyrsadel till unghästen... Men jag har liksom inte hjärta att sälja Kefirs prestige-sadel heller, den ligger ju kanon på honom, och tycker att han också förtjänar att ha en skön sadel, även om han bara rids en halvtimme nån gång i veckan.... Dessutom är mina hästar så olika i ryggen, att det blir svårt att hitta en dressyrsadel som passar båda två.

Så jag har nu bestämt mig för att behålla båda mina sadlar och spara i hop till en bättre begagnad dressyrsadel åt unghästen. Förmodligen kommer han brädda sig också, så då kanske jag får köpa ny sadel igen.... På det sättet är det bara jag som blir lidande, jag blir tvungen at rida dessyr i min flat än så länge, men båda hästarna har iaf sadlar som passar bra! :)

Varför inte sälja båda dina sadlar, så köper du en begagnad dressyrsadel för dom pengarna du får ut för golden star'n, och en billig hoppsadel (kanske syntet) för stubben pengarna. Eller du kan köpa en dressyr nu för ca 10.000 och sen spara till en hopp/allround? :confused: Tror jag skulle göra så. :)

Vill också va miljonär! Ska gifta mig snuskigt rik! :devil: ;)

Har samma typ av problem... Jag har två hästar, en ung och en gammal. Unghästen har en Pessoa (nyinköpt), gammelhästen har en Prestige Golden Star. Trots att han aldrig kommer hopptränas mer, bara ridas i skogen litegrann. :smirk:

Jag vill ha en dressyrsadel till unghästen... Men jag har liksom inte hjärta att sälja Kefirs prestige-sadel heller, den ligger ju kanon på honom, och tycker att han också förtjänar att ha en skön sadel, även om han bara rids en halvtimme nån gång i veckan.... Dessutom är mina hästar så olika i ryggen, att det blir svårt att hitta en dressyrsadel som passar båda två.

Så jag har nu bestämt mig för att behålla båda mina sadlar och spara i hop till en bättre begagnad dressyrsadel åt unghästen. Förmodligen kommer han brädda sig också, så då kanske jag får köpa ny sadel igen.... På det sättet är det bara jag som blir lidande, jag blir tvungen at rida dessyr i min flat än så länge, men båda hästarna har iaf sadlar som passar bra! :)

Varför inte sälja båda dina sadlar, så köper du en begagnad dressyrsadel för dom pengarna du får ut för golden star'n, och en billig hoppsadel (kanske syntet) för stubben pengarna. Eller du kan köpa en dressyr nu för ca 10.000 och sen spara till en hopp/allround? :confused: Tror jag skulle göra så. :)

Vill också va miljonär! Ska gifta mig snuskigt rik! :devil: ;)

Jag vill ju ha en Albion och dom ligger på ca 10 000 kr beg. Då har jag likom inget att rida ut i skogen med... Vet hur jobbigt det var förut med bara en dressyrsadel.

Jag ska höra vad sadelmakaren säger när han kommer ut. Går Appaloosan att stoppa om så gör jag det och väntar med ny dressyrsadel. Går det inte att få den att passa bättre säljer jag den och köper en billigare hopp/allround nu och dressyrsadeln sen.

Fan att man ska vara så velig! Nä, vad sadelmakaren säger blir avgörande...

Tror inte den går att stoppa om spec mkt, det är själva bommen som är för svängd för vissa hästar. MEN! Jag har hört att det ska gå att skicka den till italien och värma om bommen så den blir rakare! :idea: Var nån här inne som hade gjort det minns jag.

Jag skulle nog satsa på nr 2 eftersom det är hoppning du minst rider,

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
426
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Tora
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 726
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka