Sadelstölder, ta hem sadlarna!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kastanje
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 6 448
Sv: Sadelstölder, ta hem sadlarna!

Usch vad trist! Vi håller på att renovera vår sadelkammare så vi är väldigt oroliga. Lås sattes dock på provisoriskt idag för att göra det bästa av situationen! Hur fungerar det med försäkringen när det gäller sadlar? Går det på hemförsäkringen ifall sadlarna varit inlåsta? Jag har inte råd att köpa så många nya sadlar och rida barbacka är liksom inget alternativ :crazy:

Mvh Jate Volim

Fy alltså! :mad: Vad skall man göra för att skydda sig mot tjuvar egentligen, köpa en argsint tiger på auktion och stänga in den i sadelkammaren??? Våra tre sadelkammare står alltid med olåsta dörrar pga av brandrisken. Det hade enkelt gått att länsa dem på en kort minut om man har långa armar och riktigt bråttom. Usch!!!

Jag skall minsann säga till stallägaren att det är dags att köpa tiger nu. Inga fler mesiga skäckar, tiger skall det vara!

Alla våra sadlar blev stulna oavsett värde i förrgår :cry::cry::cry:
Stallet ser inte ut som ett stall utanpå, så måste vara ngn som vetat om det... Att se bilder på våra sadlar efteråt är hemskt, som vi hade kämpat för dom & alla minnen :cry:

Undrar vad dom tar vägen med alla sadlar :mad:
Fan att man inte kan få ha ngt ifred :mad: Ska fan köpa en folkilsk vakthund

Ni som bor i smålands trakten , lägg ut ngt som kan spåra tjuvarna i stallet!
(om det nu finns...)

pratade med en kompis som sa det varit sadelstölder för ca en månad sedan och det var på lera ställen utanför borås. men jag vet inte mer, frågade inte.

Hur långt upp i småland var dom senaste stölderna ?

Vad jag vet så gäller INTE försäkringen om inte sadelkammardörrarna är låsta, i alla fall säger Länsförsäkringar så...

Nu senast skedde stölderna i Kalmar, vet inte hur idioterna planerar att fortsätta:mad:
Om det är samma tjuvar som härjat på andra platser i landet:confused:

Jag har hört att man kan få betala dubbla självrisken om det var olåst, men vet inte hur det gäller från olika försäkringsbolag.

KL

Är det någon som har sett sin sadel dyka upp på annons efter att den blivit stulen, eller hur säljs sadlarna? Man blir lite fundersam när man läser vissa sadelannonser, som t.ex. där säljaren annonserar ut en i princip helt ny sadel för halva priset pga borttappat kvitto. Visst kan det vara sant, men det låter ju lite halvskumt...:crazy:

Nu vart även jag drabbad och letade upp denna tråden. försäkringsbolaget får hosta upp allt, kan ju ej dra av som nån skrev till 70% av värde bara
Inte det viktiga eg, vill hellre ha tillbaka min sadel med alla minnen..

Inte har jag hittat mina iaf... Men jag tror det är smart att be om att få se grantibevis etc om man köper begagnat eller kolla upp serienr med tillverkaren om man misstänker något.

Inte har jag hittat mina iaf... Men jag tror det är smart att be om att få se grantibevis etc om man köper begagnat eller kolla upp serienr med tillverkaren om man misstänker något.

https://www.brottsportalen.se/index.php?curPage=3

hitta detta å efterlyste dem där, verkar rätt smart då de kan dyka upp när de ska säljas!

DET ÄR FLERA ANDRA SOM DRABBATS DÄR!

första efterlysning där på sadel redan för 1,5 veckor sen, så jätte bra om allt sprids på sådanna här forum så att andra slipper drabbas

kanske något att länka till i köp/sälj-delen här så att ingen utav misstag köper nån annans stulna sadel om mod kan fixa det?

Det värsta är att de som håller i ligan kan hänga här på Buke som vilken som helst... har ni tänkt på det?
De kan läsa denna tråden. Andra trådar som just era sadlar. Vet att det har funnits sådana trådar á lá "Presentera era sadlar". Och sedan vet de precis var de ska leta.

Det gick en rajd i Blekinge för inte så länge sedan då det försvann träns, hjälm, säkerhetsväst och cavalettisystem. Men inga sadlar - vad jag vet i alla fall.
Sedan den rajden står mina saker bakom lås och bom.

Hoppas att mitt inlägg får alla att tänka ett steg längre. Jag pekar absolut inte på någon speciell. Det är riktat till ALLA.

Även i Skara-Skövdetrakten har sadlar förvunnit. Blev själv av med två sadlar, en motorsåg och en del andra verktyg natten till fredag den 12/6. Den ena sadeln utan annan utrustning, den andra med stigläder, stigbyglar och sadelgjord. Schabraket hade de tagit sig tid att skära/klippa bort. :( Grejorna förvarades i en låst sadelkammare som de bröt sig in i.

Oj, vad många som har blivit drabbade, usch vad tråkigt att läsa. Ja, man kan undra om det är samma liga som åker runt i olika delar av landet.

Jag har inte hitta min sadel på anonns ännu, fast om de lägger ut annons på sadlarna kanske den inte kommer ut så här snart efter. Men jag tror att eftersom de tar så många och samtidigt, att de kommer att åka iväg utomlands. Så trist när man äntligen hade en sadel som passade. Men om de kommer ut på annons hittar jag nog min lätt eftersom den är av vanligt märke men ovanlig modell som det inte finns nästan någon begagnad av på annons, och just för stunden ingen. Vågar inte skriva vilken modell här, som någon skrev kanske de som stjäl dem läser, då kanske man hjälper dem.
Tack alla ni som svarat angående min funderingar gällande försäkringen. Får hoppas att jag också får den ersättning som den är värd. Har Länsförsäkringar, som det verkar som en del haft och de verkar ju iaf hjälpsamma.

Tack för länktipset.

Även i Skara-Skövdetrakten har sadlar förvunnit. Blev själv av med två sadlar, en motorsåg och en del andra verktyg natten till fredag den 12/6. Den ena sadeln utan annan utrustning, den andra med stigläder, stigbyglar och sadelgjord. Schabraket hade de tagit sig tid att skära/klippa bort. :( Grejorna förvarades i en låst sadelkammare som de bröt sig in i.

Detta är lika tillvägagångssätt som hos oss. Bröt sig in i låst sadelkamare och sen skåp med lås. Det tog också våra sadlar med utrustning men på en del sadlar tog dem av schabrak och paddar. Jag trodde inte de hunnit eller struntat i att ta av på min. Men mitt schabrak och ett till hittades en bit från stallet slängt i högt gräs vid sommarhagarna.

Nu vart även jag drabbad och letade upp denna tråden. försäkringsbolaget får hosta upp allt, kan ju ej dra av som nån skrev till 70% av värde bara
Inte det viktiga eg, vill hellre ha tillbaka min sadel med alla minnen..

Så är det fortfarande kvar i Kalmar? :( Ja, usch vad tråkigt att bli av med sin sadel. Hur gjorde du med försäkringsbolaget? Sa du till dem att de fick ersätta fullt ut eller sa dem det själv? Jag ska ringa och prata med mitt f.bolag i dagarna för nu när jag försökt leta upp en likadan så har jag insett att det blir svårt att hitta en likadan begagnad, då jag inte funnit någon. Sen har de även gått upp i nypris, suck, hoppas försäkringsbolaget förstår vikten av att ha rätt sadel.

Har pratat med mitt FB men var väl ingen höjdare den jag pratade med. Började gaffla om tilläggs försäkring.:mad:
Tar ju tid innan man får polis rapporten bara, suck.

Har haft tilläggsförsäkring för ALLA hästprylar som jag har i stallet, inkl täcken, sadlar m.m.

Men det talade Länsförsäkringar om för mej att jag borde ha ifall något hände.
Vet inte om det är därför som jag aldrig haft några problem med ersättning....

Speciellt som jag har hört talas om bolag som inte gett en krona för sakerna i stallet, oavsett om dom varit inlåsta eller ej, så har jag tagit för givet att man har en sådan extra försäkring när man har häst...

Men det var tydligen fel tänkt av mej... aj aj aj...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka