Sadelstorlek..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lemonadsaft
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 459
L

lemonadsaft

Någon som vet var man kan hitta en dressyrsadel med bomvidd 38?

Sv: Sadelstorlek..

Är det inte så att bomviddera varierar väldigt mycket mellan olika märken? :confused:

Ja, det är därför jag frågade vilket måttsystem hon menade...

38 cm i Stubben hade ju varit hur brett som helst. 38 i Prestige hade också varit brett. Globus 38 är också riktigt bred, men hon kanske behöver ännu bredare.

någon som vet vad globus har för måttsystem, har en sån nu och sitter utmärkt.

Vem har sagt till dig att du behöver just en 38??? det finns ju inte ens i dom flesta märken! Beror helt på vilket mått system som används!

Det är uppenbarligen en "vid" häst Du har. Prestiges 38 är deras vidaste. Som DK redovisade finns det en rad olika måttsysetm. Ett sadelmärke jag har och som dessutom är vid är en 28.
Var mäter Du på hästen när Du anser att hästen borde ha en sadel med bomvidd 38?

Håller med tidigare svar om att sadlar är olika i storlek beroende på märke. Har själv haft sadelmakare ute och provat sadlar ( vilket är att rekommendera, kostade 250:-, men det var det värt), hon hade nog 15 olika sadlar med sig och t ex var Prestige 32 större än Stübben 34 trots att båda var "wide". Vet ej var du bor, men i Laholm finns en hästaffär med många sadlar, de har även Globus och Prestige, och de märkena har vidare sadlar än flera andra märken.

www.hastlagret.se
har upp till strl 40 tror jag, kanske inte bästa kvaliten direkt o deras dressyrmodell ser inte särskilt dressyrig ut, men billigt är det

jag hade en sadelutprovare som tog med sig 7-8 sadlar, Globus 38 satt bäst på henne. Det blir väl samma provare den här gången som vet hur hästen är byggd och vad för storlek hon ungefär behöver..

Skulle aldrig köpa en sadel som inte passade!

Jag har ju den redan i allround, fundear på att köpa globus dressyr om det är samma mått.. :)

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Svensk Politik 4
  • Sony hörsnäckor

Hund, Katt, Andra Djur