sadelstorlek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Konie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 577
K

Konie

:confused:
svärsonen har en travhäst, normalstor.
däremot har svärsonen ett jättestort arsel. :angel:
behöver nu sadelförslag.

Sv: sadelstorlek

ja det är svårt sånt där:D
Själv har jag inte världens rump ( 17")men därimot en häst med kort rygg.. och jag har det svårt nog:angel:

Bild på hästen och ruttaren? Vad behöver han för tum, 18?
Kanske bomlöst kan vara en idé?:)

Vi har en 17" nu och killens hela häck hänger utanför. Finns 19" ??
Är bomlöst bra ? Westernsadel, kan det vara något annars?
Har ingen bild vare sig på häst eller killens häck....
Men hästen är förut riden i en vanlig 17" allroundsadel.

Får jag bara fråga: Hur sitter han i en sadel? Är han en van ryttare med korrekt sits?

Att jag frågar beror på att ifall han är lite mer åt nybörjarhållet så sitter han kanske i stolsits och med för korta stigbyglar? Då brukar ju rumpan skjutas bakåt och kanske till och med upp på bakvalvet.

Annars så vet jag att 17 tum inte är den största sadeln men jag vet inte hur stora det finns. Kanske det skiljer mellan olika märken?

Djupa sitsar (dressyrsadel) går bort, även i 18" är en djup sits mindre än en normalskålad dito.

Bomlöst KAN vara något att tänka på, jag vet inte riktigt vilken diciplin svärsonen rider...

Haha, han är totalt nybörjare, så någon disiplin ska vi inte fundera på. Han har fullt sjå att hålla sig kvar och inte skada sina "juveler". Sitsen, hållningen och stiglädren försöker vi hjälpa honom med. Försöker jobba på att han ska slappna av .... Hans största problem är helt enkelt till största delen att han HAR ett sånt stort arsle.
Har ni bra erfarenheter av bomlöst? Han ska alltså bara hobbyrida, men sadeln är ju så viktig.....

Red i en bomlös ett kortare tag,helt okey fast det går ju inte att jämföra med en "vanlig" sadel.Det var en Knight bar back med fendrar så visst satt man stadigt,den var dessutom mkt mjuk i sitsen*L*Upplevde att den var större i sitsen jämfört med samma tum i typ hoppsadel.

Hur är de bomlösa att ha för hästen? Är det lätt att hitta en som passar eller är de svårare att passa in?
Någon som vet hur det är med Westernsadlar?

Hur tung är killen? Är man jättetung är bomlöst inte ett hett alternativ alla gånger. Flera modeller hänger på den speciella padden som skapar en tunnel för ryggraden. Är man väldigt tung trycks materialet ihop och ger inte någon tunnel, vilket kan medföra skador på den känsliga ryggraden.

Väljer man en bomlös med stigbygelfästen som ligger i rem över ryggen kan det också bli ett oerhört punkttryck som man ska vara medveten om.

Vi har och har haft bägge modeller, d v s Torsion m fl. och även de som ser ut precis som en engelsk sadel (Startrekk & Trekker)

Tror att han ligger på 120 eller runt där..... 190cm och tjock hela han, och med, som sagt, en jättehäck.

Tror inte det finns större än 18". Men det borde räcka. Be sadelförsäljare att få låna tänkbara sadlar och prova så att de passar både häst och ryttare.
Westernsadel är nog inte så dumt. De är större i sitsarna tycker jag (inte lika djupa) och fördelar ju också vikten på större yta än engelska sadlar vilket inte är så dumt när ryttaren är så pass tung.

Testa en westernsadel. Dom tycker i alla fall jag är betydligt större i sitsen, åt alla håll och kanter :D

Men hur går det för hästen? Normalstor travare (?160?) med en 120 kg nybörjare på ryggen? Hoppas den är vältränad ;)

Men hur går det för hästen? Normalstor travare (?160?) med en 120 kg nybörjare på ryggen? Hoppas den är vältränad ;)

Det undrade jag också precis men det kändes som det var en lite för känslig fråga så jag vågade inte ställa den.:o

Förstår inte hur någon kan uppfatta killens vikt som ett känsligt område då jag beskriver hans häck som jag gör....

120 kg är rätt mycket vikt för en späd häst (varmblodstravare är ju inte de mest viktbärande hästarna normalt sett).

Är det dessutom en nybörjare blir det ännu mer påfrestning på hästen.

Förstår inte hur någon kan uppfatta killens vikt som ett känsligt område då jag beskriver hans häck som jag gör....

För många är det ett känsligt område att få det förklarat för sej att ryttaren är för stor för hästen.

Om man är rädd om sin häst så låter man bli. Men det är din häst(?) och du bestämmer självklart själv!

Hästen är 168, ser ut som en Nordsvensk Brukshäst och absolut inte späd!! Hästen är killens egen.

Ja visst, det är hans häst. Han gör som han vill med den.;)

Nyss sa du att den var "normalstor". Nu är den helt plötsligt nästan 170 och ser ut som bruksmodell. ;)

De flesta av våra ridtravare är normala tycker jag även om du anser att de är av större modell, tävlingshästarna små och smäckra i mitt tycke.

Du behöver inte ta i så du spricker, va? Jag frågar inte om sadel för att reta dig, så sluta hugg är du snäll.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
767
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka