Sadelstroppar

Corax

Trådstartare
Jag har en liten fråga om sadelstroppar på hoppsadlar (tre stroppar).
Jag har alltid försökt ha sadelgjorden på 'ett' och 'tre' för att få ett jämnt tryck men det har varit på hästar som har haft ett normalt sadelgjordsläge.
Hästen som jag har nu har sadelgjordsläget längre fram än sadelläget och behöver därmed en svängd gjord. Men frågan är om man även ska ha gjorden i de två främsta stropparna. Vad är skillnaden?

Kanske inte en ren utrustningsfråga kanske, men tyckte den passade här...

Sv: Sadelstroppar

Välj de stroppar som håller sadeln på plats på hästens rygg, det är anledningen till att det finns fler.

På en häst med normalt förhållande mellan sadel- och gjordläge är det oftast bäst att använda de två yttre stropparna för jämnast tryckfördelning, men om sadeln vill glida bakåt är det bättre att välja de två bakre.

Om man har en häst som du och jag (:angel:), där sadelgjorden gärna vill ligga lite längre fram och därmed dra fram sadeln, då får man välja de två främre stropparna. Kanske även i kombination med en framåtsvängd gjord, om det funkar på hästen.

På en sadel med fyra stroppar har man såklart fler möjligheter till finjustering än på en med tre. Bara att välja de som håller sadeln bäst! :laugh:

Du ska prova med de första två stropparna. De två första används om sadeln har en benägenhet att åka fram, ett och tre används om allt är bra, och två och tre används om sadeln har en benägenhet att åka bak.

Tack båda för era svar!

Får prova mig fram med både rak och svängd gjord och se vad som fungerar bäst.
Det blir ju lite extra pysslande med hästar som ser ut som min (och din, Pinky :p).

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 320
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka