Sadeltankar

Jag tycker nog att den ser lite smal ut än för vid. Ser ut som om att den ligger lite i bakvikt. Men det kan ändras om du spänner sadelgjorden så ta kort med och utan ryttare på.
Men bästa är att ta hjälp av någon på plats som kan känna och titta bättre än vad vi kan göra via bilder
Jaha haha det var väl inte en kommentar jag förväntat mig
 
Hmm det kanske inte är en wintec 500 men jag vet att den är gammal och att säljaren sa att tyvärr kan man inte byta koppjärn och jag har inte hittat något som säger nått annat men har för mig att det är wintec 500 :)
Jo såklart att man får ta till dom knep man behöver men jag tänkte ifall det fanns någon annan lösning:)
Såg inte bilderna först.

På bilderna ser det ut som en Wintec 500, håller med.

Vänd sadeln upp och ner - finns det två skruvar vid framvalvet så ska det gå att byta koppjärn.
Har du Cair-symbol mellan bossorna bak så är den luftstoppad (om ingen sadelmakare tagit ur luftkuddarna).

Ser ut som att den hamnar i bakvikt med fårskinnspadden under, men spänn fast gjorden och kika igen.
 
Såg inte bilderna först.

På bilderna ser det ut som en Wintec 500, håller med.

Vänd sadeln upp och ner - finns det två skruvar vid framvalvet så ska det gå att byta koppjärn.
Har du Cair-symbol mellan bossorna bak så är den luftstoppad (om ingen sadelmakare tagit ur luftkuddarna).

Ser ut som att den hamnar i bakvikt med fårskinnspadden under, men spänn fast gjorden och kika igen.
Jag ska kika lite senare och se om det finns två skruvar i sadeln den har ingen cair symbol bak det är jag iallafall säker på, aha jag tyckte den såg ut att ligga bättre med fårskinnspadden:eek:
 
Tycker snarare det ser för vid ut jag 🤷🏼‍♀️ Dessutom verkar den för lång för ponnyn.

Kan du ta en bättre bild på sadeln snett framifrån så du får med hela sadeln och inte bara övre delen?
 
Tycker snarare det ser för vid ut jag 🤷🏼‍♀️ Dessutom verkar den för lång för ponnyn.

Kan du ta en bättre bild på sadeln snett framifrån så du får med hela sadeln och inte bara övre delen?
Jag ska se om jag kan hitta den typen av bild i min kamerarulle:) hur ser man om en sadel är för lång?
 
2234E217-FCEC-4839-9B34-52F460F1F716.jpeg

Här är ponnyn utan sadel:)
 
Jag såg igår att det faktiskt går att byta koppjärn på hennes sadel:banana: så tack så mycket till dig som sa det:bow: tyvärr har vi insett att det nog är en ny sadel som är det bästa:) man medans vi letar sadel hur ska man göra för att göra sadeln acceptabel i några veckor? Just nu är det heller inte aktuellt att rida barbacka då hon är under igångsättning och är ibland som en bomb att rida:laugh: för bossorna ligger inte an mot ryggen i rörelse utan människa på ryggen utan du kan lätt få in handen utan att knappt känna sadeln:crazy:
 
Jag såg igår att det faktiskt går att byta koppjärn på hennes sadel:banana: så tack så mycket till dig som sa det:bow: tyvärr har vi insett att det nog är en ny sadel som är det bästa:) man medans vi letar sadel hur ska man göra för att göra sadeln acceptabel i några veckor? Just nu är det heller inte aktuellt att rida barbacka då hon är under igångsättning och är ibland som en bomb att rida:laugh: för bossorna ligger inte an mot ryggen i rörelse utan människa på ryggen utan du kan lätt få in handen utan att knappt känna sadeln:crazy:

Att bossan lättar är ett tecken på att sadeln är för svängd, tippar framåt, glider bakåt eller en kombination av alla de sakerna. Kanske kan en memory foam-padd avhjälpa det värsta, annars hade jag siktat på att jobba henne på töm, lina och löshoppa tills ny sadel kan köpas, om ni inte kan prova och låna av någon stallkamrat kanske?
 
Jag såg igår att det faktiskt går att byta koppjärn på hennes sadel:banana: så tack så mycket till dig som sa det:bow: tyvärr har vi insett att det nog är en ny sadel som är det bästa:) man medans vi letar sadel hur ska man göra för att göra sadeln acceptabel i några veckor? Just nu är det heller inte aktuellt att rida barbacka då hon är under igångsättning och är ibland som en bomb att rida:laugh: för bossorna ligger inte an mot ryggen i rörelse utan människa på ryggen utan du kan lätt få in handen utan att knappt känna sadeln:crazy:
Den kommer att trycka riktigt elakt i anläggningspunkterna, jag hade inte använt den om den ligger så illa som du beskriver. En padda kan fylla ut men inte ändra formen, vilket gör att du stoppar bomull i hålrummet s a s, men det bär ingen vikt.

Jag hade motionerat på annat sätt till hästen är i tillräcklig form för att prova ut sadeln. Tömkörning, löshoppning, promenader etc.
 
Att bossan lättar är ett tecken på att sadeln är för svängd, tippar framåt, glider bakåt eller en kombination av alla de sakerna. Kanske kan en memory foam-padd avhjälpa det värsta, annars hade jag siktat på att jobba henne på töm, lina och löshoppa tills ny sadel kan köpas, om ni inte kan prova och låna av någon stallkamrat kanske?
Hmm jag ska kika på en memory foam padd det svåra är att hon ännu inte får gå på böjda spår eller hoppas :)
 
Den kommer att trycka riktigt elakt i anläggningspunkterna, jag hade inte använt den om den ligger så illa som du beskriver. En padda kan fylla ut men inte ändra formen, vilket gör att du stoppar bomull i hålrummet s a s, men det bär ingen vikt.

Jag hade motionerat på annat sätt till hästen är i tillräcklig form för att prova ut sadeln. Tömkörning, löshoppning, promenader etc.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med ”en padda kan fylla ut men inte ändra formen vilket gör att du stoppar bomull i hålrummet s a s men det bär ingen vikt” vill du förklara på ett annat sätt?:)
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar med ”en padda kan fylla ut men inte ändra formen vilket gör att du stoppar bomull i hålrummet s a s men det bär ingen vikt” vill du förklara på ett annat sätt?:)

Kör du en Memory Foam padd så fyller du ut tomrummet men den fördelar ju ingen vikt, den trycker fortfarande som innan, men utan hålrum. Foam bär inte vikt.

Experimentera själv så ser du hur det funkar. Det behöver inte vara sadel, det kan vara en vanlig kudde och din fot på golvet.
 
Kör du en Memory Foam padd så fyller du ut tomrummet men den fördelar ju ingen vikt, den trycker fortfarande som innan, men utan hålrum. Foam bär inte vikt.

Experimentera själv så ser du hur det funkar. Det behöver inte vara sadel, det kan vara en vanlig kudde och din fot på golvet.
Ahaa nu tändes glödlampan:idea: är det någon skillnad på fårskinn och memory foam? Eller är det same same but difference? Vi har 3-4 olika sadlar i sadelkammaren som ska testas imorgon för att se om någon är bättre och även fråga 2 som har andra märken i stallet jag står i om jag får testa deras sadlar och se om det är något att hänga i julgranen:)
 
Att bossan lättar är ett tecken på att sadeln är för svängd, tippar framåt, glider bakåt eller en kombination av alla de sakerna. Kanske kan en memory foam-padd avhjälpa det värsta, annars hade jag siktat på att jobba henne på töm, lina och löshoppa tills ny sadel kan köpas, om ni inte kan prova och låna av någon stallkamrat kanske?
Vi har testat alla sadlar i stallet vilket är 6 stycken och den som låg bäst var en stübben Siegfried men just denna var liiiite trång fram men nu snackar vi inte mycket så om vi kan hitta en bredare bomvidd så borde en sån ligga ganska bra men ingen sadel gav mig känslan av att den passade henne som handen i handsken:(hon ska dessutom ha en ganska kort anläggningsyta också:angel: men ridskolan hon gått på tidigare sa att hon antagligen haft en lippo sadel där så det kanske är värt att kolla om man kan hitta nån begagnad;)
 
Igår så hittade vi lösningen på problemet:banana: den sadeln som låg skit dålig när hon kom ligger nu nästan som en smäck:bump: så det blir till att köpa en fårskinns padd att ha i mellan sadeln då den är något vid
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
816
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 368
Utrustning Någon som har tips på hur man kan padda upp sadeln från manken? Ny sadel blev utprovad av sadelmakare i våras, men det sista har hästen...
Svar
5
· Visningar
1 561
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vilken är i era ögon den bästa padden? Tanken är att padden ska jobba mellan häst och sadel på ridskola för att skona hästens rygg från...
Svar
16
· Visningar
4 209
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp