Sadeltips önskas!

Tabitha

Trådstartare
Jag har äntligen kommit igång med denna typ av ridning efter att ha studerat teorin i flera år! Nu måste jag dock byta sadel eftersom den (dressyrsadel) jag har gör att jag hamnar fel. Tyvärr har jag inte 20 000 att slänga upp på en ny heller, men jag skulle ändå gärna vilja ha tag i någon barockmodell. Så jag skulle vara tacksam för om ni som är insatta kunde komma med tips om vad man skall tänka på när det gäller barocksadlar, hur/var man hittar någon som är bra (gärna begagnad), om den skall ha bom eller inte, synpunkter på olika märken etc. Själv har jag ingen som helst koll! Är framför allt mån om min hästs rygg. Skall tillägga att min sits inte är superstabil ännu heller, men jag jobbar på det..

Sv: Sadeltips önskas!

Om din sits inte är helt stabil bör du int ha en sadel med läderbom i alla fall för du kommer att rida den sned.

Antingen bomlös eller med bom i så fall för din del.
Kaupre har en uppsättning "barock" sadlar och så även amazonas som du kan kolla på.
Sedan när man kollat runt lite på nya kan man alltid rota bland begagnade för då har man mer koll på det.
Gillar du Bent sadlar brukar det gå att hitta hans Ecyer begagnad.

jag vet en tjej som tar hem barocksadlar från Danmark. De är inte så dyra. Du kan ju PM:a henne och fråga. pepa-75. hon är här på forumet ibland.

Är jag blind eller finns det enbart portuguesor där?

Jag måste bara säga vad som hände här om dan när jag var ute och red i min :banana: nya:banana: barocksadel. Vi red ut och skulle galoppera i en grupp, vilket brukar sluta med att min häst ligger på som attan och bara springer fortare och fortare. Men jag satt stablit i min nya sadel, samlade honom och red en jättebra taktfast samlad galopp bakom de andra, på endast nosgrimma med tyglar!! (jag hade tyglar i bridongbettet också men de hände lösa) medans de fortare och fortare försvann mot horisonten.. Jag var helt lyrisk!!:love::D

Tänk vad sitsen gör skillnad när man har en sadel med bra stöd. Jag satt stabilt utan att störa honom och han svarade tacksamt med hålla takten. Kanske var han lättad att jag äntligen slutat glida omkring på ryggen och ta stöd i tyglarna på honom.

En sadel som passar dig och hästen är guld värt!!

Nej då du ser rätt! de finns med vanliga gallerier (fram och bakvalv) och en modell med kortare det är alldeles utmärkta sadlar dessutom snygga.

Titta på min tråd..Ni ryttare med akademiska sadlar så kan du se.. Jag köpte den på kaupre.

Jag upplever det precis likadant med min Amazonassadel. Första gången jag satt i den så kändes den som om jag ridit i den i ungefär tio års tid.:D Min häst är duktig på att bralla och bocka, men med den här sadeln är jag aldrig rädd.

Tidigare red jag i min måttbeställda Jensensadel (måttbeställd till både hästen och mej själv, alltså) och tyckte den var underbar. Numera ligger Jensensadeln mest på vår nya häst som min man rider, men jag nästan fasar för att sitta i den igen....:crazy:

Immer

Ehum - det missade jag.. :o Kul att du är nöjd -skall genast kika in på Kaupre!

Har själv en ST Espaniola och jag brukar skriva i en del trådar att det känns som att sitta i hästen med denna sadel. I mina tidigare sadlar har det alltid kännts som om man sitter hästen med, nu när man kan jämföra.:D Och då har jag haft sk engelsk sadel och bladsadel. Espaniolan är helt enkelt "skit go".;)

Jag slänger in en liten följdfråga här, kanske relevant, jag vet inte men är nyfiken. Om man känner sig som hemma med en gång - är det en sadel för mig då? Om jag behöver jobba för att känna att jag sitter bra, är det en sadel för mig då? Är det värt alla timmar sitsträning för att hamna korrekt och bra eller är det lika bra att ge upp och leta vidare?

Jag har ridit sedan 1964 (med cirka sex års uppehåll på 70-talet) och vet inte hur mycket sitsträning jag pysslat med under åren.
Men Amazonassadeln var rätt från början, i den sitter jag som man ska sitta.

Immer

Hm. Jag har nämligen köpt en ST Dressage och hästen älskar den, jag har gott om plats i sadeln men den sätter mig i framåttippat läge, jag får slita som ett djur för att ens få mitt bäcken till normalläge, så fort jag slappnar av så svankar jag som hästen i "Ferdinand" i Kalles Jul.
Jag är egentligen sugen på en espaniola (som ser ut att passa min rumpa bättre) men vacklar och därför är jag nyfiken på hur andra ser på saken...

Just bäcken positionen är ju ett krångel om sadeln inte vill samarbeta. Klarar man av att slappna av i en sadel ska den helst ge en det ganska gratis.

Dock är det många som har problem att gå från engelsk till "spansk" sadel eftersom det blir mer frihet (oftast) och man sitter mer som man står.

I mina öron låter det som att du inte ska ha den sadeln. Fast det är i och för sig svårt att veta utan att ha sett det. Är det sadeln du haft på bilderna förresten?

Hejsan!
Gaitern och Dressagen känns lika att sitta i, och när jag var ute sist nu och provade ut sadlar så fick jag en dam som gärna sitter i stolsits, att hamna i korrekt sits.
Hon kund everkligen inte sitta på ett annorlunda sätt:)
Så jag tror att sadeln ligger fel på hästen , i vilka ringar fäster du stiglädrena?
För det är ju lite knepigt detta med just bomlöst, så det bästa skulle vara att du tar hjälp av nån som hjälper dig att få den ligga bra på hästen samt att få dig att känna du sitter korrekt.

Låter som att den kan vara för vid, prova isånnafall att flytta ihop bossor framtill , ev även sära på de bakre, så att kanalen blir bredare baktill.

När jag själv jämför med en Gaiter och Espaniola, så gillar jag Espaniolan för jag har mer stöd, bättre stabilare sist och framförallt så är det så "lite" mellan mig och hästen, även när jag ger hjälperna, finns ingen kåpa i vägen.

Panelerna är jättevida bak, och jag hade gärna flyttat ihop något framtill, men manken vill inte det utan jag lägger en vikt liten handduk under framvalvet för att få upp det något. Tror att den är aningen vid, men jag har hellre något vid än för trång sadel, lägger ut en bild, inte dagsfärsk men ungefär så här ser det ut...

Första passet, här känner vi oss mest för... Detta var innan jag flyttade panelerna.
blandat040.jpg

Här känns det som om vi har börjat hitta balansen, sadeln kastar mig inte framåt utan det lodräta kommer naturligt, dock vill gärna mitt bäcken tippas framåt så att jag hamnar i svank, det hänger förmodligen ihop med min stora rumpa som trivs bäst i sadlar med "plan" sittyta i botten :D ungefär som äldre county.
thinatrning006.jpg

Och så bara för att visa den stora förändringen som blivit sedan bom-sadel-tiden...

Så här såg det ofta ut...
Lägg speciellt märke till framåttippningen och skänkelläget..

Tobbe014.jpg

ridning035.jpg

Pinsamt värre, och han går bakom lod konstant, men det jobbar vi på, vi blir bättre och bättre, dessa bilder är sedan förra sommaren och vi har jobbat massor på just framåt-nedåt sökningen sedan dess!
Översta bilden i förra inlägget är ett bevis på att jag i alla fall jobbar på att inte dra in honom bakom lod, dock hamnar vi där ibland fortfarande...

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 006
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 583
Senast: Design05
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 361
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 633
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur