Sadeltips tack!

Hipsan

Trådstartare
Någon som har tips på sadel som kan vara lönt att testa till denna rygg?! Bred kille som är rund över bogbladen. Wintec med rött järn är för smalt, även testat att lägga på ett vitt järn direkt på hästen men även det känns som om det blir för smalt. Prövat en Globus clic dressyr, för rak vilket jag trodde redan innan men testade för att få ett hum om bomvidden. Prövade en 36 i vidd vilken kändes ok, ev kan 38 behövas.
Någon som kanske vet vad globus bomvidd 36-38 går att jämföra med i andra märken?
2350EFBC-104A-417B-9E7A-1769B1509E44.png
 
Globus Clic är som gjord för sådana ryggar. Om du ska ha 36 eller 38 är jättesvårt att gissa, du behöver troligen hjälp att göra den bedömningen så du inte sitter med fel sadel.
de äldre Globus Clic var ruskigt vida, låter inte helt off om du säger att 36 och vitt järn troligen är för små, de borde vara Hyfsat snarlika i vidd, fast Globus har en U-tree och Wintec har en V-form på sina järn. Den tredje varianten är Hoop-tree, som är runda hela vägen. Vilken av dessa din häst bör ha, beror helt på hur manken är utformad.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 261
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 322
Senast: Fibusen
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 628
Utrustning Hur är Globus i bomvidden? Har försökt leta, men hittat lite olika svar. Någonstans såg jag att 38 är ca 120 grader, någon som vet om...
Svar
1
· Visningar
2 299
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp