Bukefalos 28 år!

Sadeltips till denna ponnyrygg?

Signature

Trådstartare
Är åter på jakt efter en sadel till min ponny. Har just nu den senaste wintec allrounden på 17 tum och tycker den är för lång och lite för smal (har vitt järn i). Skulle alltså behöva en kort, bred sadel, 16,5 tum, gärna för långa ben. Han är väldigt rund och platt över ryggen, samt att hans rygg blir rakare vid arbete. Sadeln ska vara hopp eller allround. Har ni några tips på sadlar som jag kan kolla efter och prova? Har just nu ingen aning vilken sadel som ens kan passa.. Vill helst inte betala över 10 000 (fattig student).

Bild på ryggen:
sdps36.jpg
 
Sv: Sadeltips till denna ponnyrygg?

Själv har jag en thorowgood youngrider till min ponny med liknande rygg. Älskar den!! Bästa sadel jag haft. Man kommer undan billigt också eftersom det är syntet(väldigt trevligt material). 4000:- ny. Om du vill ha läder så kanske du kan kolla på Globus.
Jensen exmoor kan man specialbeställa för 7000 efter egna mått, också ett tips :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltips till denna ponnyrygg?

Men du, bilden på denna rygg säger inget alls. Det är många faktorer som spelar in när man ska ha en passande sadel. Det vi kan se här är din hästs rygglinje som möjligen skulle kunna ge en hint om en ev vinkel på bommen. Men sedan vill man veta hur bred ryggraden är, så att man kan få rätt avstånd mellan bossorna. Man vill även veta bredden som inte heller syns på bilden. Så det absolult säkraste kortet är att ta kontakt med en kunnig sadelmakare som kan hjälpa dig att hitta en passande sadel.
 
Sv: Sadeltips till denna ponnyrygg?

Ok, var kanske lite otydlig, men skrev att wintecs vita koppjärn är lite för smalt. Dvs 100-105 grader. Han är väldigt runt-platt om ryggen. Kan försöka fixa en bild över hans rygg från en annan vinkel också.
 
Sv: Sadeltips till denna ponnyrygg?

Den där jensen exmoor lät ju väldigt intresant. Kollade lite snabbt här på buke och såg att många var missnöjda med sadlarna, men även de som var nöjda. Får kolla upp det lite närmre. Tack för tipset! :)
 
Sv: Sadeltips till denna ponnyrygg?

Ok, var kanske lite otydlig, men skrev att wintecs vita koppjärn är lite för smalt. Dvs 100-105 grader. Han är väldigt runt-platt om ryggen. Kan försöka fixa en bild över hans rygg från en annan vinkel också.

Vilket fortfarande inte säger hur bred kanal din häst behöver, jag har två hästar vars ryggar ser likadana ut. Men de skiljer sig ändå radikalt, te x så har den ena hästar en 9 cm kanal mellan bossorna medan den andra måste ha 12 cm eftersom hans ryggrad är så mycket bredare.

Detta kan man inte se, det måste man känna sig fram.
 
Sv: Sadeltips till denna ponnyrygg?

Tror du missförstår mig lite. Jag frågade inte efter en sadel som någon skulle säga kommer passa perfekt på min häst. Jag frågade om tips på olika sadlar som skulle kunna tänkas passa, så att jag kan ta hem och prova. Och han har en ganska bred ryggrad, måste få plats med minst 4 fingrar mellan bossorna.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltips till denna ponnyrygg?

Min gamla c-ponny var rund som en tunna över ryggen. Vi hade en pony Kieffer med extra vid bom i dressyren och i hoppningen en knights med x-tra vid bom. Tror båda sadlarna ligger lite vid ca 10.000 klassen. Men man kan ju alltid köpa begagnat! Pony kieffern var anpassad för oss med ponnyer som var väldigt runda i ryggen, där alla sadlar bara rullar. Hade en super tunn anti-glid padd under och båda sadlarna satt som en smäck.

Har du nära till någon sadelutprovare? Skulle kunna rekommendera att åka dit om du absolut inte hittar någon sadel!

God Jul!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
893
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: Jeps
·
Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Kristall10
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp