sadeltips till denna ryggen?

limona

Trådstartare
Jag tar tacksamt emot tips pa sadlar som kan tänkas passa min arabvalack. Han är sex ar, ca 150-152 cm hög, kort och bred rygg. Normal till lag manke.

Jag rider i en bomlös Free Form men jag är nu trött pa att den inte gar att sitta upp i fran marken utan hjälp, och att den glider i sidled. (aldrig framat eller bakat dock)Efter en skentur igar som slutade med att sadeln gled runt vill jag ha en bomsadel! som ligger där den ska!

Jag tränar för start i distansritt och kommer att tävla och träna langpass i Free Formen, sa en allroundsadel som jag kan ha bade pa dressyrträningar och om jag vill hoppa, och rida ut i när hästen är väldigt taggad ;). Men det viktigaste är att den passar hästen.

Mycket tacksam för tips!

februari20.jpg
^
februari19.jpg

februari18.jpg

februari17.jpg

Sv: sadeltips till denna ryggen?

Du kan inte tänka dig att prova en annan bomlös sadel? Tex ST-sadlarna som ju inte glider i sidled? De har ju bra sadlar till korta ryggar!

Du kan inte tänka dig att prova en annan bomlös sadel? Tex ST-sadlarna som ju inte glider i sidled? De har ju bra sadlar till korta ryggar!

Jag har läst din trad om st-sadlarna som var väldigt intressant. Jag föredrar "konceptet" bomlös egentligen. sitter du upp fran marken utan att nagon haller emot pa andra sidan i din st?
Jag vet flera som kan göra det i FreeForm, men för mig gar det absolut inte. Inte pa denna hästen iallafall...

ja, man kan få ett ungefärligt mått vid att ta en tumstock och lägga i vinkel över ryggen 5-6 cm bakom bogbladen. så kan du mäta med en gradskiva. är inte alla märken som finns i riktigt vida bommar, så kan vara bra att göra en uppskatning om hur bred hästen är. :)

(kom bilderna fram btw?)

Jag har läst din trad om st-sadlarna som var väldigt intressant. Jag föredrar "konceptet" bomlös egentligen. sitter du upp fran marken utan att nagon haller emot pa andra sidan i din st?
Jag vet flera som kan göra det i FreeForm, men för mig gar det absolut inte. Inte pa denna hästen iallafall...

Jag har ju hittills haft en ST Comfort (i 2,5 år) och har ännu inte fått min Dressage så jag får lov att svara mest utifrån Comforten även om Dressagen inte skiljde sig från den vid provridningen.

Jag har i 99 av 100 gånger sutttit upp från marken. Detta för att jag ju ridit mycket distansträning och behövt kunna sitta upp även mitt ute i skogen och då finns inte någon pall att kliva upp ifrån... Det har inte varit några som helst problem med detta, sadeln har aldrig glidit, iaf inte mer än någon bomsadel.

När jag första gången red i min Comfort så blev min häst skrämd av en hund och hoppade raskt rakt i sidled så att jag blev stående i ena stigbygeln ute i luften innan jag lyckades få tag i halsen och dra mig tillbaka i sadeln. Trots detta så rubbades sadeln max några centimeter!

Så det är absolut en stabil sadel och jag har ju ändå en tunna till häst som många sadlar gärna glider på. Westernsadeln har glidit helt mer än en gång och även hamnat under magen vid ett tillfälle... :(

/Camilla

Jag hade ett tag en Griffin endurance som jag gillade skarpt. Som med övriga bomsadlar så fick jag sälja den igen eftersom den gav tryck på hästen.
Men den sadeln var verkligen en bra allroundsadel både för häst o ryttare. Bred o kort anläggningsyta. Rejäla stöd för ryttaren. 4 st gjordstroppar och stigläderkrampan längre bak.
PICT0228.jpg

Har ingen annan bild på nätet på den så man ser hur den ser ut.

Breda bossor.
PICT0231.jpg

Eftersom D ser ut att ha rak rygg så skulle Griffin Cob också kunna passa. Min Endurance beställde jag från England efter Hööks hade tagit 3 månader på sig att få hit en Cob dressyr.
// Linda

Förutom de tips du redan fått skulle jag prova en Arabian på honom. Väldigt sköna, korta och breda sadlar som finns i många modeller.

Ja från början var det väl det. Men jag har en till min fjord som också är bred och kort.

XX-Vid. Men jag vet inte om din D är så bred. Svårt att säga på foto.
Nu har de ändrat på sadlarna så jag vet inte hur bomvidderna är nu. Annars kunde du få provat min Dressyr Cob xx-vid. Ska inte säljas men för bomviddens skull. Den är dock aningens smalare än vad Endurance var i samma bomvidd. Tror det beror på bossorna.
// Linda

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 068
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 725
Senast: Estivuz
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 202
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Tänkte komma igång med vidarutbildningen för mina unga PRE och även slänga upp min mamma på vallacken men hon vill inte rida barbacka... 2
Svar
35
· Visningar
9 915
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet