Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

moli

Trådstartare
Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt allt det jag vill ha så i väntan på den perfekta sadeln har jag ridit i den sadel som passat honom bäst, St Espaniola, men nu känner jag att jag vill ha något med ordentligt stöd för skänklarna och det är ju så svårt att hitta något att trivas i som också han gillar!

Hade ute Karin Åberg i helgen med en hög med sadlar, men hittade ingen som var 100%. :( Plus att jag nog snart lånat alla mina vänner och bekantas sadlar utan att hitta drömsadeln. Börjar bli "lite" less nu.

Jag vill ha en dressyrsadel eller en islandssadel med bra stöd för skänklarna, helst formskurna stöd och inte "limpor", ganska djup sits, men inte extrem så att man känner sig låst. Helst skall bommen flexa något, och den skall vara ganska kort& vid. Jag behöver storlek 17-17,5" i sits.

Dessa har jag ridit i på honom, utan rangordning:

Bomfria:

Torsion dressage- Inget stöd
Kari Flex- Sätter mig inte i lodrät sits och glider fram
Star trekk Espaniola, Gaiter& Dressage- Alla tre jättetrevliga sadlar som jag får bra sits i, men ingen av dom är drömsadeln, av olika anledningar främst stödet.

Bomsadlar:

Kentaur Kári- Jätteskön att rida i och verkade skön mot hästryggen, men jag tyckte att mina skänklar inte hamnade vid knästöden. Jobbigt!
Morris& Nolan (islandmodell?)- För lite knästöd
Baldur- För hård för min smak
Stübben- Tristan& Maestoso, väldigt hårt stoppade bossor som inte kändes hästvänliga, men Maestoson var mycket skön att rida i och jag tyckte om djupheten på sätet och knästöden hamnade precis rätt för mig.
Stall Akur- Lettir& Exall
- Ingen av dem låg 100 på Faxi och jag fick ont i näna av knästöden. (Har lite knäproblem)
Jaguar XKC
- WOW, super att rida i, med knästöd och sits precis som jag vill ha, och alldeles lagom smal midja på sadeln, men priset!! :eek: Sedan undrar jag om inte kanalen är väl smal på den? Hästen gick väldigt bra iallafall.
Euipe Island- Rider jag i nu, känns överlag bra, men knästöden hamnar lite fel, beror kanske på att den är för vid för hästen och jag hamnar i lite felaktig sits på grund av det. Sitsen kunde ha varit lite djupare dessutom.
Omega Tango- Den sadeln gick hästen KANON i, verkliegn asbra, men jag tyckte att den var bred att sitta i och att jag inet fick så bra kontakt med honom, plus att jag inte gilalde stiglädrens placering riktigt.
Albion K2(?)- Trivdes inte riktigt med den, tyckte att jag kom långt ifrån hästen och att den var hård.
Wintec Island Cair- För rak för honom och la sig jättekonstigt och jag hamnade i stolsits.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja hitta en sadel som ger samma ridupplevelse som Jaguar XKC och Omegan, i dem kändes han som om han ville höja ryggen självmant och gick mycket fint. Den bör inte vara längre än sådär max 46cm, helst kortare (anläggningsyta), sitsen skall helst vara halvjup till djup och man skall utan ansträngning sitta i lodrät sits och knästödet skall då ligga intill låret inte ett par cm framför. Bred kanal och helst flexibel bom. Och gå att hitta begagnad för omkring 10.000kr. Bra bogfrihet måste det vara också. Jag är ganska smalt byggd med liten bak.

Tips om sadlar som påminner om Jaguar XKC& Stübben Tristan vad gäller sätet och knästöden mottages tacksamt!

Jag har inga kanonbilder direkt på hur hans rygg ser ut, men jag skall leta.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Varför inte kolla på Luc Childeric, låter som det kanske skulle va något för dej, dyra nya, men det finns endel begagnade har jag sett.
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Ooops! Såg nu att det skulle va runt 10 000, det finns det nog inte men jag har sett runt 15-16 000, det är ju en riktigt bra sadel som jag har för mig är islandshästsadel från början, men som va så bra att flera av dressur ryttarna börjat använda den också, den första jag såg rida i en sådan va Minna Telde.
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Såhär (skall) ryggen se ut i arbete på honom ;)
faxiomg.jpg


Och såhär ser den ut i vila

uppstnov05.jpg

En till bild i rörelse
faxiklippning2.jpg

Och en till där han står stilla.
faxisklippning.jpg

Det faktiska sadelläget om jag håller upp benet och mäter från bogbladets bakersta spets till sista revbenet är inte längre än kanske 35cm så man har inte mycket plats för sadel egentligen. Det har fungerat med sadlar som har omkring 46cm´s anläggningsyta, men det krävs att det är bra bogfrihet. Antingen med kåpor som går rakt ned, eller som är bakåtskurna. För att vara Islandshäst så har han en välmarkerad manke. Hyfsat rak rygg, men något åt det svängda hållet, lite beroende på hur vältränad han är. :)
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Varför inte kolla på Luc Childeric, låter som det kanske skulle va något för dej, dyra nya, men det finns endel begagnade har jag sett.

Jag är faktiskt lite skeptisk till Childericsadlarna. På VM fick mina vänner förklarat för sig att "det inte behövs olika bommar på sadeln eftersom att alla Islandshästars ryggar är homogena!" av en man som stod i deras stånd och sålde sadeln. Det bådar inte gott. Ett annat rykte jag hört men inte fått bekräftat är att de inte alls är vidare måttanpassade efter hästen, utan främst efter ryttaren, och att själva sadeln mot hästen är i princip samma på alla. Det vore intressant att jämföra några IslandsChildericar som måttbeställts för att se om det kan ligga sanning i det eller inte. Annars har jag hört väldigt mycket positivt om hur de är att rida i. Men som sagt priset.. Min budget är att den får kosta ungefär 10.000kr, och hur stor är chansen att hitta en måttbeställd sadel som råkar passa mig och min häst?
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Ja, nej den sannolikheten är ju inte så stor! De har ju bred kanal ialla fall och det är ju många som har den, men det där du hade hört med bommarna låter ju lite konstigt ja. Men "ramlar" du över en som du kan få prova så kan du ju göra det, i bland ska man ha tur. Annars är nog Amerigo den sadel som har mest olika varianter på bommar o storlekar i alla kombinationer vad jag vet ialla fall.

På Equipe sadeln, kan man kanske flytta/göra om stöden med hjälp av en sadelmakare, så du inte hamnar fel i den?
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Kom att tänka på en sadel, Crown, de ska vara bra.

Och på Jaguaren, det med kanalbredden kan en sadelmakare fixa, och om den va perfekt förövrigt, förutom priset, och du vet vilken storlek du ska ha, så kan du ju hålla ögonen öppna efter en beg sådan.
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Ja jag skulle gärna vilja testa både Amerigo& Childeric, får se om jag kanske hamnar på någon kurs med någon som har en jag kan testa. Jag har lånat Equipen av en kompis, och bar ahunnit rida i den en gång. Skall rida i den ett par ggr till innan jag dömer ut den, överlag kändes den ok och jag undrar om den inte skulle kännas bättre om den var lagom vid till hästen så att den inte tippar ned framtill. (Han är alldeles för omusklad kring manken) Har hittat en begagnad för ett bra pris, men den är två storlekar mindre, och jag har inte möjlighet att prova innan jag köper så jag känner mig rätt osäker på om jag törs slå till eller ej. Har inte hittat någon som kan förklara Equipes storlekssystem, jag har mailat en återförsäljare och väntar på svar. Den jag provar är "+3" och är ganska ordentligt för bred, och de jag hitatt begagnade är "+1,5", det säger mig ingenting! Mer än att jag fått förklarat att "0" är normal. :-)

Är du säker på att man kan bredda kanalen på jaguaren? Det låter ju som ett möjligt alternativ, ibland dyker det upp begagnade sådana och den var verkligen en höjdare att rida i. Har du någon erfarenhet av vad det kan tänkas kosta att göra sådana ingrepp?

Crown? Det mäket känner jag inte till alls. Skall googla lite på det! Tack för tipsen!
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Vad det kostar att bredda kanalen kan jag inte svara på nu, bara att jag vet att en skicklig sadelmakare kan göra det (har för mig att det inte va så jätte dyrt som man kan tro, ska kolla upp det ). Ang equipen, så kan du m du inte redan provat med det ha en tjock fårskinnspad under och se om det blir ngn skillnad, den minskar ca en storlek, det blir ju inte riktigt samma känsla med pad men det kan ju vägleda dig i storlekarna.

Equipe island är det permanetstoppning i dem? För på endel permanetstoppade tex butet, kan man flytta panelerna, men då har man ju kvar samma bomvinkel, men det kan göra en hel del ändå.
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

jag vet att en skicklig sadelmakare kan göra det (har för mig att det inte va så jätte dyrt som man kan tro, ska kolla upp det ).

Hej igen!

Vad snäll du är! Equipen är pemanentstoppad, med någon form av gel. Känns väldigt mysigt att klämma på. Latex gissar jag. Skall se om jag hittar något att palla upp den med framtill, eller om jag kan testa den på någon annan häst där den kanske är mer lagom för att se hur den känns när den ligger rätt.

Glömde att jag provat Globus Clic också, men den var lite väl djup, jag kunde knappt röra mig i den och tippade lite framåt om jag försökte, trots att sitsen "borde" varit lagom. Globus Glói har jag testat lägga på, men den var för rak.
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Vidgning mellan bossor 1100kr på sadelmakarn.nu, det va ett tag sen så det är kanske lite dyrare nu men borde ju kosta däromkring, sen har sadeldoktorn.se mkt med Jaguar att göra, du kan ju kolla där också.

Kom på att crownen är rätt så bred i "midjan".
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Då är nog crown inget för mig, jag har ganska smala höfter och det känns bättre med smala säten tycker jag. Tack för att du kollade upp vad det kostade. Känner du till sadlarna från Jeremy Rudge? Fick tips för et tag sedan om att deras dressyrsadlar brukar ligga bra på islandshästar och ge bra bogfrihet. Har kollat lite på Cobra också, gillar inte kilbossor riktigt utan gillar "franska paneler" (tror jag det heter) och mjukt rundade bossor.
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Nej de känner jag ej till så mkt.

Tjejer har mindre bäcken och bör rida i en sadel med smal midja, annars får man problem i höfterna, speciellt om man är dressyrryttare. Du kan läsa om det på ingdams.com. Jag har själv stora problem att hitta en sadel som är tillräckligt smal, men Butet och Passier går bra.
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Morris& Nolans dressyrmodell(er) är jag lite nyfiken på också, någon som känner till hur de är? Hittade en som såg ut att ha bra stöd för skänklarna och djup smal sits. Hur är de i bommen? Stenhårda eller lite flexande?
 
Sv: Sadeltips till islandshäst med KRÄSEN ryttare!

Jag har en Crown sadel till Gosan sitter kanon på henne och jag trivs otroligt bra med den.
Hade den även till hingsten som va en mästare på att bocka och man satt som klistrad i den.
Upplever att man sitter nära hästen i den.

//caroline
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
256
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 720
Senast: Mogge
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 451
Utrustning Rider just nu runt i en Frank Baines Reflex som jag verkligen gillar, bra stöd och lite djupare säte. Den ligger okej på hästen men...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp