Sadeltips!

B

Bessie

Jag letar efter en sadel till min 10-åriga fullblodsvallack. Han har typisk fullblodskropp, smal rygg och med en väldigt hög manke. Känslig rygg, funderar på en Wintec men har någon här några tips och råd att ge mig?

*cia*
 
Jag har också ett fullblod :love:, men Wintecsadlarna passar inte honom alls. Dock är han av något grövre modell - dock med mycket o låång manke. Har provat med flera olika koppjärn o antingen blev sadeln för vid o la sig på manken eller med ett smalare järn började sadeln snurra o rugga pälsen samtidigt som den klämde på manken. (både uppifrån o särskilt på sidorna) :( . Dock betyder ju inte detta att de inte passar just din häst.

Jag har idag hittat en sadel av udda märke (Höpfner) som ligger bra. Det är normal bom (92 grader), men den är gjord/stoppad så att manken får plats o har en bred kanal för ryggraden.

Har provat alla möjliga sadlar på honom, men ingen har passat så bra som denna. Han hade en stübbensadel där jag köpte honom, många säger att de passar bra på fullblod så du kanske ska börja med att prova en sådan o se om det fungerar.

:idea: Gör en mankmall så ser du lättare hur sadeln ska vara uppbyggd för att manken ska få plats.
Det finns beskrivet på flera hemsidor hur man går tillväga.
Vill du ha tips på några så skicka ett PM

Ta gärna hjälp av någon auktoriserad sadelutprovare!
 
Har stubben nu som jag tycker ligger relativt bra men jag behöver köpa en ny då min är så sliten. fast jag vill inte lägga ut för mkt pengar men å köpa en begagnad känns oxå svårt.. om man inte får prova sadeln innan.
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
645
Senast: Karoliten
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
545
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Mearas
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 512
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp