Sadelutprovare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Punkity
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 017
P

Punkity

(Litar på att moderator flyttar om jag är fel ute)

Hur pålitliga är olika sadelutprovare? Har sett många olika priser för denna tjänst men hur vet man egentligen vem man ska lita på? Personligen tar jag alltid hjälp av min tränare när jag provar sadlar, men om jag inte hade henne vet jag inte riktigt hur jag skulle göra. Själv kan jag bara de enklaste grunderna kring utprovning av sadlar. Hur gör ni andra? Bör man vara kritiskt till sadelutprovare?

Sv: Sadelutprovare

Den erfarenheten jag har är att man aldrig ska välja en sadelprovare som är återförsäljare då dom såklart vill sälja sina egna sadlar. De som jag tyckt ha varit bäst är de som inte bara är rena sadelutprovare utan equiterapeut eller liknande också.

Sen så är det nog bara att hålla öronen öppna, omtyckta sadelprovare pratas det om. Och lita på din magkänsla, verkar hästen inte trivas med sadeln fast sadelprovaren säger att den passar, så välj en annan.

Lycka till. :D

När jag provar ut en ny sadel tar jag först ut sadelutprovaren, lånar hem sadeln hon rekommenderat och tar sen ut som min equiterapeut som får kolla hur den ligger :) Det är min ET som har 'sista ordet', om hon inte tycker den passar blir det inte den sadeln, hon är såpass duktig att jag litar mer på henne än sadelutprovaren. Sist fick jag en sadel utprovad som var både för rak och för smal...

*knapplån*

Efter radering av inlägg påminner jag om att vi INTE diskuterar namngivna personer och/eller företag.

Lovis
moderator

Nu kommer jag att få på pälsen, men ibland ställer jag mig frågan: Hur klarade sig ryttare och hästar förr? Innan det fanns sadelutprovare och equiterapeuter och massörer och kiropraktorer och hästtandläkare och djurpratare osv osv....

Är det inte så att vi kanske för lätt sätter vårt hopp till människor som har utbildat sig inom det eller det och sedan också lärt sig att ta betalt för det?

Visst behövs massörer och tandläkare och folk med helhetssyn, men hur lätt är det inte att de ekonomiska intressena får styra hos en sadelutprovare tex? Att de har en bekant som säljer sadlar och då rekommenderas någon/några sadlar från det stället, eller att de själva säljer sadlar och givetvis vill sälja sina egna....

Självklart ska man vara kritisk. Mot sadelprovare, hovslagare, kiropraktorer, veterinärer - allt!

Vi har en sadelprovare härute som fått ett antal anmälningar och svartlistats. Men han håller på än. Sålde bla en sadel med bruten bom för dyra pengar. Det kunde gått riktigt illa om detta inte upptäckts i tid.

Var alltid skeptisk. Även mot dem du litar på till 100%.

Självklart ska man vara skeptisk. Men när någon vill sälja sina egna sadlar behöver det ju inte vara dåligt heller, det kan ju vara så att personen är duktig och valt att sälja just de sadlarna för att de är bra.
Sen kan även en sådan person säga nej till att sälja om den verkligen är duktig och inte har en sadel som passar den hästen/ryttaren.

Men just sadelförsäljare/utprovare/sadelmakare tycker jag man bör vara väldigt skeptisk mot här i Sverige då man kan gå så otroligt korta kurser här för att sedan kunna visa upp att man utbildat sig. Man kan omöjligt lära sig allt som behövs på så kort tid som vissa kurser är.
Det kan man ju se på hur många hästar som fått sadlar utprovade som ligger så otroligt illa att de tom blir dåliga. Det har jag tyvärr sett en hel del av, dessutom av kända folk i svenska toppen i sadelbranchen.

Om du inte litar på utprovaren kan du ju alltid försöka låna ihop sadlar själv, så behöver du inte fundera på ifall den försöker tjäna så mycket osm möjgligt på det själv. Jag vet att min utprovare tar 10% av försäljningen, vilket oftast inte blir många kronor om det gäller begagnade sadlar. Jag litar fullt o fast på att hon inte lurar på någon en sadel, dessutom är det snarare hon som brukar försöka bromsa kunderna när de vill rusa iväg o köpa något "i onödan".

Välj en utprovare som har många goda referenser. Ett gott rykte är viktigare än namnet utprovare.
Se upp med dem som är återförsäljare åt ett specifikt märke.

Man borde ju kunna lite på en sadelutprovare, passa dig lite för om det finns utprovare som vurmar för att du skall köpa ett visst märke som de säljer eller om de har kampanjer där sadelutrustningen ingår och så vidare, då kanske de säger att sadeln passar fast den inte alls ligger bra, bara för att de skall få sälja av sadlar.

Det bästa är nog att vara uppmärksam själv på hur din häst går med en viss sadel, skaffa dig mer kunskap själv om hur sadeln skall se ut när den ligger bra respektive dåligt, om den är framtung eller baktung med mera.

Dina kunskaper ihop med en oberoende sadelutprovare tror jag blir bra i längden. :)

Hej!

Jag har varit där flera gånger. Med förra hästen hittade vi suoersadlar på en gång- fanns bara en som passade av var sort:-).

Nuvarande pållan är arab, dom kan tydligen vara lite svåra. Jag ska ringa dit i dagarna för vår 3 månaderskoll, då jag tycker sadeln ligger lite i bakvikt och glider omkring rätt mycket. Men det kan ju vara att hon ändrat sej i ryggen sen jag köpte henne- småhästar kan göra det har jag förstått:-).

/ Lavinia, med lite känslig häst:-)

Jag tror dessvärre att man måste vara kritisk, tyvärr :crazy: Att läsa på och ställa många frågor i samband med provtillfället är av yttersta vikt har jag märkt. Lite synd är det att de som har flera olika sadelmärken att tillgå inte är så lätta att få tag på, om man exempelvis bor i obygden/högre upp i landet.

Det känns mycket trist att man inte "kan" lita på de som är välrenommérade. En extremt meriterad sadelmakare som utför sadelutprovningar tyckte exempelvis att hästen kan bli riden under en sadelutprovning "om det är nödvändigt". Det är det väl alltid tänkte jag :eek: Blev med andra ord ingen utprovning...

Ja jag vet araber kan vara bökiga lika som med isisar..Korta ryggar oftast en aningens överbygda..
Jag ger snart upp i sadel letandet.. den ajg ahr nu jag bara tokälskar den sadeln vill inte göra mig av med den:cry:

Som flera tidigare nämt i tråden, var kritisk. Det är din fulla rätt som hästägare! Och det är ju upp till sadelprovaren att bevisa att den faktiskt har dom kunskaper som denne faktiskt påstår sig ha. Var frågvis vid utprovningen. Det finns inga dumma frågor!

Det finns så mycket "sadelutprovare" i Sverige idag. Mitt tips till dig är att googla på Sadelmakarnas Branchorganisation. Där har du en lista på sadelmakare som är autoriserade sadelutprovare. Där ska det i grund och botten finnas en sadelmakarutbildning och sedan en kurs på hästens anatomi, utprovning m.m om jag inte minns fel.

Sadelmakare som är återförsäljare för ett visst märke ska man nog vara lite försiktiga med. Inte för att dom kanske inte kan sin sak utan mer för att då har man ett så begränsat område att välja mellan. Dom kanske valt just det märket för att det passar dom flesta hästar och i grunden är ett bra märke, men det passar inte alla. Risken är att man blir påprackad en sadel som kanske ligger okej, men inte 100, bara för att denne ska få sålt sitt sadel.

Känns det inte okej vid en utprovning så får man faktiskt tacka nej, man är ju inte tvingad att köpa sadeln.

Önskar dig lycka till i ditt letande!

/Madde

Givetvis ska man vara kritisk och ha kunskap själv eller annan person med som är duktig.

Jag tycker inte man ska välja någon som bara säljer ett märke, de tycker oftast att deras sadel passar även om det skulle finnas andra sadlar som passar mycket bättre.

Man ska få prova många olika märken och typer av sadlar, utprovaren ska ha ett brett utbud, gärna ett tiotal märken och att denne har med sig minst tio sadlar som hen bedömmer kan passa hästen efter ägarens beskrivning.

Sist jag hade sadelutprovare så kom hen hem, hen hade ca 70 mil enkel resa till mej, hen hade med sig ca 30 sadlar varav ett 15 tal kunde passa mina och hästens förutsättningar.
Det kostade 450 kr varav hen tog 250 kr i resa och om man köpte sadel drog hen av utprovningskostnaden, 200 kr.

Utprovningen tog ca 2 timmar och jag fick i lugn och ro prova de sadlar jag ville.
Givetvis i alla gångarter och med stigbyglar.

En duktig sadelutprovare ser på hästen vad för sadel som kan passa, en utprovare som lägger på hästen en sadel som man direkt ser att den inte passar skulle jag inte lita på.

Men som med allt annat så handlar det om att man måste ha egen kunskap, precis som med hovslagare, et, massörer och veterinärer så måste man själv kunna bedömma vad som är bra och inte.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 522
Senast: Idaw83
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Köpa husvagn
  • Tips för att få bort röklukt
  • Vab eller inte

Hund, Katt, Andra Djur