Sadelutprovning...

ylvalill

Trådstartare
Behöver lite hjälp... Har just nu hemma en sadel (Globus Clic dressyr i strl 17,5 36) på prov men jag tror inte riktigt att den passar.

Jag provade för ett tag sedan en likadan sadel i en storlek mindre (34) och den kom inte riktigt ner i framkant om man säger så (hamnade i bakvikt ganska så ordentligt). Bland annat på grund av det drog jag slutsatsen att den sadeln var för smal och nu har jag alltså istället provat en lite vidare sadel.

Den sadeln jag har hemma nu ligger väldigt fint på alla sätt utan ett, nämligen att jag tycker att den kommer för nära manken på ett ställe. Det ställe som den kommer för nära manken på (är kanske bara 2 cm luft emellan manke och sadel just där och sadeln är ju ny så den kommer väl att sätta sig lite i stoppningen...) är ca 5 cm bak från framvalvet i tunneln mellan bossorna. Just på detta ställe går det en "kant" i tunneln som gör att den är extra låg just där.

Det jag är ute efter egentligen är nog en förklaring på VAD DET ÄR SOM GÖR ATT DENNA SADELN INTE PASSAR? Ofta säger man ju att om sadeln kommer för nära manken så är den för vid, men jag skulle garanterat inte kunnat haft en smalare sadel på hästen för då hade sadeln hamnat i bakvikt.

Kan tillägga att jag försöker för fullt att få tag i en sadelutprovare som kan komma ut och titta på både häst och sadel men jag har ännu inte lyckats få tag i henne så jag är tacksam för lite tips så länge...

Sv: Sadelutprovning...

Du provade 34 innan och 36 nu, kanske en 35:a skulle passa?

Sen kan det vara så att 36:an BLIR för vid. Eller att din häst behöver cutback och den inte har det etc.

Vad jag vet så finns den sadeln bara i 32-34-36.

Du behöver en annan modell av sadel. Har samma problem med min hästs Passiersadel, som ligger för nära manken när den är tillräckligt vid. Så det var ju 20.000 spänn i dass. "Kan han växa i den här sadeln??" frågade jag den :devil:-a sadelmakaren. "Ja, den här sadeln kan han ha hela livet, för bommen går att ändra!"
Men det spelar ingen roll hur mkt man ändrar bommen, om sadeln är byggd på ett sätt som gör den låg just under framvalvet.

Nu har jag Prestigesadlar till honom, dom är högre i framvalvet. Albion hade också högt framvalv samtidigt som den var bred.

Centaur skrev:
Vad jag vet så finns den sadeln bara i 32-34-36.

Du behöver en annan modell av sadel. Har samma problem med min hästs Passiersadel, som ligger för nära manken när den är tillräckligt vid. Så det var ju 20.000 spänn i dass. "Kan han växa i den här sadeln??" frågade jag den :devil:-a sadelmakaren. "Ja, den här sadeln kan han ha hela livet, för bommen går att ändra!"
Men det spelar ingen roll hur mkt man ändrar bommen, om sadeln är byggd på ett sätt som gör den låg just under framvalvet.

Nu har jag Prestigesadlar till honom, dom är högre i framvalvet. Albion hade också högt framvalv samtidigt som den var bred.

Aha, ja då funkade det ju inte att prova en 35:a då ;)

Men då håller jag med, då kan den hästen med sin manke inte ha den modellen =/

VIIIIIDA sadlar med mankfrihet och cutback är utrotningshotade. Jag fattar inte VILKEN idiot som bestämde sig för att 'har de breeeed rygg har de låg eller ingen manke'??? (Sen, undantagen finns såklart, men genrellt så verkar låg manke och bred rygg gå hand i hand enligt sadeltillverkarna)

Jo som sagt så finns denna modellen bara i "jämna" storlekar så nån 35:a finns inte. Sen tror jag inte att pållen skulle kunna haft en 35:a heller för den hade troligtvis blivit för smal, det var ju inte så att 36:an var för vid, det var bara för lite luft mellan manke och sadel... Sadeln har dessutom cutback och det hjälper ju inte ändå... :(

Jaha, då blir det väl till att hosta upp ännu mer pengar då och prova en prestige eller en albion istället. Suck...

Däremot så kan du ju trösta dig med att det finns en hel del begagnade Prestige och Albion, och ngn av dom kanske kan passa. Prestige Hippos dressage kostar ju runt 10 000 så det är ju inte mkt dyrare än globus clic.

Du, min häst har en två cm hög manke, men ändå måste han ha cutback. Han är så rund och har kort rygg, så alla sadlar måste sitta lite längre fram på han och ALLA sadlar som inte har cutback eller är extremt höga i framvalvet faller ner på manken. Så det är inte bara hästar med hög manke som har problem...

Jag har nyligen köpt en globus clic till min häst. När den provades ut av en sadelutprovare var det för lite stoppning där framme. Dom förklarade att globusarna inte hade den allra bästa stoppningen så jag fick stoppa om hela sadeln med ull istället för den syntet som är i (som f.ö kan vara vit, grön, blå osv. de stoppar i det de har ungefär) och då så att det vart mer stoppning där framme. Nu sitter sadeln kanon!

Köpte du en dressyr eller hopp?
Hoppsadeln Clic är semiullstoppad och är inte bra. Men dressyrvarianten är det stoppull i med långa fibrer, istället för korta fibrer som klumpar sig som det är i de flesta billigare sadlar.

alltså, är stoppningen i en globus clic dressyrsadel vanlig klassisk ullstoppning? är den bra eller är den kass? det här var intressant då jag tänkt köpa en globus... :p

Ja, det är vanlig ullstoppning. Och ja den är bra. Men Magma dressyr och hopp (vilken dom har tagit bort nu...) och Clic hopp är semiulstoppade (syntet och ull) och det är inte alltid bra. Men det är inget fel på själva stoppullen. Men det är klart att det finns ju alltid dåliga exemplar.

Ja. Min gammling är ju jättebred och har ännu högre manke, och den ända sadeln som varit perfekt på honom är just Prestige.

Problemet med många sadlar verkar vara att trots cutback, så finns det inte tillräckligt med höjd en bit under framvalvet, vilket blir ett stort problem om hästen har en hög och ffa LÅNG manke. Tror det kan vara en bidragande orsak till att så många hästar går med för trång sadel - manken ryms inte i en vidare bom och så slutar man där istället för att kolla på andra märken.

Centaur skrev:
Ja. Min gammling är ju jättebred och har ännu högre manke, och den ända sadeln som varit perfekt på honom är just Prestige.

Problemet med många sadlar verkar vara att trots cutback, så finns det inte tillräckligt med höjd en bit under framvalvet, vilket blir ett stort problem om hästen har en hög och ffa LÅNG manke. Tror det kan vara en bidragande orsak till att så många hästar går med för trång sadel - manken ryms inte i en vidare bom och så slutar man där istället för att kolla på andra märken.

Mm, jag har ju samma problem, breeeeeed rygg, hög och LÅNG manke som dessutom kräver rejäl VIDD på sidorna.

Prestige har för svängd bom för herrns raka rygg dock, synd för JAG älskar Prestige =)

Ja, det är ju lite dumt.
Fast dom som är vettiga hästmänniskor letar tills dom hittar en sadel.. Tyvärr så kostar dom ju oftast 20 000. *suck* Den billigaste hoppsadeln som passade min häst var en Stubben som kostar 11 000. Modellen är såpass ny (Artus) att den inte finns begagnad. Den enda andra hoppsadeln som skulle passa bättre vore väl ngn av Albions modeller. Och dom enda två dressyrsadlarna (jag har provat alla märken... 55 sadlar. yippie....) som han ens kunde ha var Globus Clic och Albion K2. Alla andra var för långa, slog ner i manken, för böjda i bommen, tippade framåt eller bakåt (fast det var rätt storlek enligt diplomerad sadelutprovare), gled av när man skulle hoppa upp (fast gjorden var spänd...), gled nästan fram på halsen när han bockade (vilket är det roligaste han vet...).. Så jag har inte så mkt val ändå. Albion ligger ju bäst såklart. Men man lägger ju inte ner 16 000 på en sadel som unghästen växer ur på två månader, så det fick bli den 'billiga' globusen... När man inte har ngt annat val är det ju bara att bita ihop och betala liksom...

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 244
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
973
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 082
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka