Sv: Sadelväska
Jag syr mina väskor själv, då blir de precis som jag vill
Föredrar läder/skinn, håller i många många år om man sköter dem. Dessutom är det väldigt hållbart (slitstarkt) och är oftast ganska lätt att reparera vid behov. Pricken över i är att man kan matcha ton i ton med sadeln

Annars funkar canvas också bra, eller nylon, men det är långt ifrån lika snyggt (haha..) och jag misstänker att risken för skav är större.
Packväskor fram
Finns små väskor att sätta över hornet (westernsadel) eller fästa i ringarna fram (engelsk sadel) eller fästa runt pommeln (bomlös sadel eller bladsadel). Rymmer oftast en liten flaska, kamera, macka. Och är sällan ivägen.
Finns också större packväskor, dock har jag endast sett väskor som skall fästas i pommeln fram (finns på bomlösa sadlar och blad-/western-sadlar), inte för engelsk sadel..
Packväskor bak
Finns packväskor; 2 väskor, en mittdel som hänger över hästens rygg bakom sadeln. Fästes i ringarna bak på sadeln. Dessa är de vanligaste. Är i stort sett aldrig ivägen, men mest lämpliga för t.ex. långritter (för saker man inte behöver direkt från hästryggen).
Finns också trunkväskor, ofta cylinderformade, som ligger bakom sadeln och fästes bak. Har sett både stoora och små (lagom för mackan och en termos, typ).