Sadelväska

Flaekja

Trådstartare
Jag tänker skaffa en sadelväska till min islandshäst men det finns ju så många olika och jag vet inte hur jag ska välja för att få den bästa! Ska den ligga framför eller bakom sadeln? Material? Utformning? Finns det någon speciellt man bör tänka på?

Snälla, ni som vet något om sadelväskor, berätta!

Sv: Sadelväska

Finns det många? Jag har bara hittat på Hööks och de var riktigt fula så jag vill också gärna ha tips...

Tack för ditt svar!

Jag har två islandshästar, så det känns som det finns begränsat utrymme framför sadeln (han har en massa man). Vi har "vanliga" sadlar, en equippe och en lettir, om det säger dig något? Alltså inga bladsadlar eller så.

Tanken var att "fotfolket" skulle slippa bära matsäcken (dvs långa lugna turer), så då verkar det vara bäst med en "bakomväska" trots allt. Och blixtlås - det hade jag aldrig tänkt på själv, men det ska vi nog undvika...

Arméns sadelväskor i läder är kanonbra. Stabila och rymmer mycket. Ligger framför sadeln. Kan finnas på någon överskottsbolag.

Jag syr mina väskor själv, då blir de precis som jag vill :D

Föredrar läder/skinn, håller i många många år om man sköter dem. Dessutom är det väldigt hållbart (slitstarkt) och är oftast ganska lätt att reparera vid behov. Pricken över i är att man kan matcha ton i ton med sadeln ;)
Annars funkar canvas också bra, eller nylon, men det är långt ifrån lika snyggt (haha..) och jag misstänker att risken för skav är större.

Packväskor fram
Finns små väskor att sätta över hornet (westernsadel) eller fästa i ringarna fram (engelsk sadel) eller fästa runt pommeln (bomlös sadel eller bladsadel). Rymmer oftast en liten flaska, kamera, macka. Och är sällan ivägen.
Finns också större packväskor, dock har jag endast sett väskor som skall fästas i pommeln fram (finns på bomlösa sadlar och blad-/western-sadlar), inte för engelsk sadel..

Packväskor bak
Finns packväskor; 2 väskor, en mittdel som hänger över hästens rygg bakom sadeln. Fästes i ringarna bak på sadeln. Dessa är de vanligaste. Är i stort sett aldrig ivägen, men mest lämpliga för t.ex. långritter (för saker man inte behöver direkt från hästryggen).
Finns också trunkväskor, ofta cylinderformade, som ligger bakom sadeln och fästes bak. Har sett både stoora och små (lagom för mackan och en termos, typ).

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 401
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
796
Senast: Ajda
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 729
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka