Sadla en blöt häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 464
C

CeciliaW

Hade en diskussion med en kompis, och måste höra vad bukefalisterna säger...

Hur skulle ni göra, om ni kommer till stallet för att rida och er häst är blöt på ryggen. Väntar ni tills hästen torkat, eller sadlar ni trots att hästen är blöt?

Sv: Sadla en blöt häst?

Om hästen är genomblöt gnuggar jag bort det värsta med en handduk, borstar av och slänger på två fleecetäcken och låter hästen torka tills hästen bara är lite fuktig i pälsen. Om hästen bara är lite fuktig brukar det inte skapa obehag, men om hästen är genomblöt är det större risk för skav.

Om jag däremot har träning och har bråttom och hästen är genomblöt så gnuggar jag så mycket jag kan med handduk och sadlar så sent jag bara kan. Men ibland så får man göra det bästa av det bara...

jag brukar sadla trots att hästen inte är torr. Har aldrig märkt några skav pga det. Hästen blir ju ofta svettig ändå under voljocken.

Jag rider sällan om hästen är genomblöt för då brukar det betyda att det är spöregn.. Men gör jag det så borstar/torkar jag av det värsta och sadlar. Det har aldrig varit något problem, oftast så är hästen torr under sadeln efter ridningen (om man inte ridit den svettig) för att schabraket suger up vattnet, så det funkar.

jag brukar torka/borsta bort den värsta blötan, sen sadlar jag.
tror inte att det gör ngn skillnad för skav osv, hästen blir ju ändå blöt när man rider...

sist när jag skulle rida så va min häst blöt.. det hade snöat... jag hade bråttom så jag skyndade mej allt vad jag kunde å torkade snabbt av honom å sen sadlade jag å stack i väg.. men vanligtvis så brukar jag försöka låta hästen torka..;)

har inte märkt någon skillnad på om det har regnat och hästen är blöt eller om den är torr när jag rider så jag rider oavsett

är den dyngsur rider jag inte

Jag försöker få hästen torr så gott det går, men ja, jag rider även om den är lite blöt.

torkar så mycket det går med en handuk.. lägger sedan en handuk, schabrak (stavas?), sadel....så gör jag..

Torkar så gott det går och rider med renskinn som andas och är 100 % skavfritt, det är super.

Är det bara vatten så torkar jag av det värsta och sadlar.
Är det lera och vatten så måste man nästan få hästen helt torr innan man fått av all lera.
Har aldrig upplevt att hästen skulle få skav av att den var blöt.
// Linda

Jag torkar så gott det går med en handduk och om jag har tid slänger jag på ett täcke en stund.

har täcke på mina hästar så de e inte blöta på ryggen. Men på sommaren så brukar de hinna torka innan jag rider, då de går in så sent. Men om de inte torkat så rider jag barbacka

Jag gnuggar bort det värsta, och lägger en handduk över sadelläget medan jag gör i ordning resten, sedan sadlar och rider jag som vanligt. Schabraket suger ju upp fukten, precis som det gör med svett, och jag har faktiskt aldrig varit med om att en häst har fått skav för att den har varit våt. Det måste vara jobbigt att ha en sådan häst, man kan ju aldrig rida den svettig?

Ja om det regnar har han alltid täcke.

Sen är det ju inte egt att hästen är våt som är problemet, men att den är skitig!!! Inte alls bra att lägga på sadel med massa sand under, och det är nästan omöjligt att borsta rent när hästen är våt...
Eller har ni hästar som aldrig rullar sig kanske?

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
616
Senast: Honey07
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: Freazer
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 021
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka