Bukefalos 28 år!

Sadlar ämnade för barock?

M

marieandersson

Hej! Jag skulle vilja veta vad för slags sadlar man använder vid denna ridning. Jag blev mkt intresserad av denna ridstil i och med att jag läste "Dansa m hästar". Så jag är väldigt grön på detta område, men synsättet på ridningen är den som jag alltid har strävat efter. Jag läste att vanliga "engelska" sadlar är inte att rekomendera. Så var får man tag på dessa ? Finns det beg.? Vilken prisklass rör det sig om? Tacksam f svar! :rofl:
 
Hej!

Mitt tips till dig är att du börjar med den sadel du har, och väntar med att byta ut den tills du dels har sett om det behövs, och om så är fallet, har haft tillfälle att lära dig såpass mycket att du verkligen vet vad du vill ha ut av en sadel. Dessutom är det möjligt att din häst musklar sig och ändrar sadelläget ganska ordentligt, inte minst det första året. Ett annat, alldeles utmärkt alternativ, är att börja barbacka, särskilt om du tänker göra stora delar av det grundläggande arbetet i skritt.

För att du ska få ut max av din ridning (och det gäller egentligen oavsett dressyrinriktning) krävs en sadel som stör dig och hästen så lite som möjligt. Den måste tillåta att man kommer ner riktigt djupt i sadeln utan att rumpan puttar bäckenet ur position eller man stöter i skrevet. Den får inte heller fördela trycket ojämnt på hästryggen, eller störa hästens rörelser. Om man sedan vill ha mycket eller lite mellan sig och hästen, styv eller mjuk eller ingen alls bom, mycket eller lite stöd är en smaksak.

Så, mitt råd till dig är att du börjar med den sadel du har, eller barbacka, och väntar med att skaffa någon speciell sadel tills du har hunnit fundera ut vad du vill att den ska ha för egenskaper.

Det måste inte nödvändigtvis vara en sadel av iberisk typ - det finns folk som hellre rider i sadlar på westernbom, elelr engelska sadlar, bomlöst eller med barbackapad.
 
Många av hästarna som används till barockridning skulle trivas bäst i en klövjesadel :)
 
Borde kanske skapat en egen tråd om det här, men den här handlade ju redan om sadlar... :)
Jag ska nu sälja min Portugesa, och är bara lite fundersam kring vad man kan sätta för pris... Den gick på 8500 ny, och jag har haft den i ett och ett halvt år nu. Den är fräsch, och kollad av en aukt. sadelmakare i somras. Har ni nån koll på värdet på en sådan sadel?
Mvh Sandra
 
Jag sålde min portuguesa, använd ca 1½ år, för 6000:-. Den kostade 7000:- ny (plus frakt).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
327
Senast: cassiopeja
·
L
Western Hej! Jag har bestämt mig för att sadla om till western och när jag nu står inför att köpa en ny häst tar jag tacksamt emot tips på...
Svar
16
· Visningar
2 321
Senast: Legendary
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 931
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp