Sadlar!! *bilder*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheDot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 175
  • Visningar Visningar 18 600
Sv: Sadlar!! *bilder*

Hemskt att det skulle bli så innan man fick vett att lära sig. *skäms hela livet ut*
Numer åker jag till sadelutprovaren 2 ggr om året, samt försöker lära mig så mkt jag kan om hästars anatomi, rörelse, och sadeltillpassning.
Synd att jag inte har några bilder, mina 2 sadlar är ursköna, man vill aldrig kliva av!
M & N dressyr och Jeremy Rudge hopp.

Jag tycker det beror på... Jag gillar en mjuk dressyrsadel men jag bryr mig inte så himla mycket om min hoppsadel är lite hård. Däremot det värsta jag varit med var när jag provred en 8 år gammal Lemetex (alltså lika mkt stoppning som en planka...) och efter 1½ timmes hoppning kändes det som att jag hade blödande köttsår på rumpan..... (det värsta var väl att jag faktiskt köpte en sån för att den passade hästen, men jag fick en felmärkt ändå så jag ska köpa en Stubben istället...)

Haha det var itne bra! Har ju aldrig ridit i en dressyrsadel :angel: Men det är säkert sant!

Just när man sitter ner så mycket vill jag gärna slippa få köttsår liksom :)
Men vid en hoppsadel KAN man ju alltid abra stå i lättsits... I värsta fall..

Hahaha, gud vad hemskt... skönt är ju också när man som jag rider barbacka på en häst med lite uppstickande ryggrad... ;)

Finns det inte någon islandsryttare som kan lägga ut bild på sin sadel? Gärna på häst.
Jag har en Benni´s Harmony Elegant på min islänning som jag är jättenöjd med.

/Emma

Elegant.jpg

Jag har också en Celine flatback.
Min är ½ år gammal. Har den till min 6-åring med bred och rak rygg.
celine.jpg

TheDot skrev:
Nu tycker jag det är dags för alla "bukefalare" att visa upp sina sadlar! Vad är det för märke & hur länge har ni haft dom? Jag har haft min i ca 3 månader kanske och det är en stübben siegfried CS. På bilden har vi presis kommit in från en blöt ridtur men den enda bilden jag har! :bump:

MunsboroKrawitz076.jpg

Min sadel, har dock ingen bättre bild när vi inte är i aktion

{22b5689c-36cd-4900-9ef6-bf6b18eaf688}.jpg

QUOTE=Pansi]http://www.jacson.se/Jacson/F. produktbilder/laderoovrigt/celine.jpg

Jag har en sån här, jacson celine, fast svart. Har haft den i 9 månader, och den är fortfarande jättefin. Jag är helnöjd med den![/QUOTE]

Jag har en likadan(fast svart... :angel: )Jag är supernöjd men känner att ja kanske skulle ha valt en storlek större :crazy:
Finns det ngn som har erfarenhet av dessa sadlar:
Hoppsadlar:
Appaloosa prestige Venezia
-:- Golden star
Stübben siegfried MF
-:- siegfried CS
-:- artus
Wintec pro jump (el vad dom heter...)

Dressyrsadlar:
ngn Appaloosa prestige
Stübben tistan
-:- Avalon
Wintec Isabell Werth dressyr

Nån som kan berätta lite mer om dessa sadlar...?? :confused:
Ska/vill ev ha ngn av dessa om det ska köpa ny sadel pga hästbyte... :devil:
Ni får även tipsa om andra bra hopp/dressyrsadlar :D ;)

Jag har haft stubben sadel, dom tycker jag är helt perfekta :love:

Seddan har jag en prestige golden star nu, inte lika bra som stubben sadeln och det är inget man rider långturer i för då får man ont i rumpan...

Började med en Ainsley till Grisan. Som låg bra, men var alldeles för stor i sitsen för mig.
Gick därefter igenom några olika sadlar, tills jag fick en MoLL LA Exclusive som ligger skitbra.
Har även en helt underbar galoppsadel och en allroundsadel som jag inte andvänder.

Har en helt underbar Edinburgh som jag tyvärr antagligen måste sälja om den inte passar unghästen. I vilket fall kommer hon ju att bredda sig och då, ja... Har en Zaldi Jupiter alround också.

Zaldin
Den är inte i bakvikt utan hon står lite i uppförsbacke.

Edinburgh

Har tyvärr ingen där jag inte sitter i den...

Hm en fundering, varför fårskinspadden under sadeln egentligen?

Har sett detta ganska oftare på senare tid å undrar varför helt enkelt.

moonlightgarden skrev:
Hm en fundering, varför fårskinspadden under sadeln egentligen?

Har sett detta ganska oftare på senare tid å undrar varför helt enkelt.
Använder fårskinnspad då hästen tappat muskler och sadeln blir för vid. Inte annars. Utan bara för att fylla den funktionen.

Okej, hur kommer det sig att så många andra använder det egentligen. Kan ju inte vara så att alla hästar har tappat sina muskler precis. Ser bilder överalt i princip på folk som har fårskinspad under sadeln.

Det är ju en sak om det fyller ut en funktion men när det inte gör det så smalnnar ju sadeln av å det kan ju inte vara bra för alla hästar jag ser som har detta mellan sig å sadeln.

moonlightgarden skrev:
Okej, hur kommer det sig att så många andra använder det egentligen. Kan ju inte vara så att alla hästar har tappat sina muskler precis. Ser bilder överalt i princip på folk som har fårskinspad under sadeln.

Det är ju en sak om det fyller ut en funktion men när det inte gör det så smalnnar ju sadeln av å det kan ju inte vara bra för alla hästar jag ser som har detta mellan sig å sadeln.

Ja, många har det för att det är snyggt. Men har man en passande sadel till hästen gör det ofta mer skada än nytta att ha padden.

Finns ju många orsaker. Tex. tävlingsryttare som har samma sadel till sina hästar passar till dem med en padd om den är lite för vid. Den kan vara stötdämpande till en häst som har ont i ryggen (under en kort tid) och som utfyllnad till en häst som ska bredda sig snart. Men tyvärr så använder ju många dem bara för att det ser fint ut, och en del får för sig att det är ju mkt skönare att ha en padd under för hästen :smirk:. Visst, ända tills den blir för smal och skapar spänningar istället!

Varför kan inte jag se några av dessa bilder på den felaktiga sadeln?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: IngelaH
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
763
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka