Sadlar!! *bilder*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheDot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 175
  • Visningar Visningar 18 600
Sv: Sadlar!! *bilder*

ärligt talat vet jag inte. men vid var den inte, lagom! här är iaf dom nya bilderna! ser det fortfarande fel ut? tittade o klämmde lite på den idag, den var inte för trång i bommen (blev lite trång med paden så använder inte den längre!!)och bossorna följde ryggen jämnt.

Bild136.jpg

Bild134.jpg

Det ser mkt bättre ut, men fortfarande inte bra... Antigen är sadeln för trång eller så ligger den för långt fram. Går det att dra bak den några cm till?

tveksamt... men när jag sätter mig och rider i den åker den ju bak lite automatiskt

Att sadeln åker bak när du sedan rider i den är nog för att du sadlar lite för långt fram. Sadeln ser ut att ligga mycket bättre på de nya bilderna men inte helt bra, jag skulle dra bak sadeln lite till om jag var du och se hur den ligger då.

Väldigt många sadlar för långt fram och det är inte bra för hästen då man låser dess bogar på det viset. Hästen ska få plats med bogbladet även när den lyfter på benen, bogbladet dras bakåt när hästen lyfter benet.

men den ser ite för trång ut eller så? kändes inte så iaf.

Svårt att säga om den är för trång när den inte ligger bra på hästen...

Det här är min nya sadel, en Amerigo Vega:

am%20vega%20dr%20copy.jpg

Har också en sån här, Frank Baines Capriol, som tyvärr inte passar längre och hänger nere i förrådet nu:

bnscaphrs.jpg

lite bilder på kompisens ponny och div. sadlar..

Första stübben, ponnyn trivdes bra i den men klämde på manken, vet inte bomvidden..
{fbf14f5c-5504-4860-8436-39edd8e2d6c5}.jpg

Wintec med normalt koppjärn i, för lång sadel för henne, gled runt och fram, låg på bogbladet, otrevlig sak men låg bättre än den första sadeln iaf..
{ad14fc8c-b4c3-4ef7-9cd3-ba4466b770d0}.jpg

Andra Stübben som hon fick erbjudande om att köpa, dock glappade den 1 dm i bak vid arbete, var normal mot smal bomvidd tror jag..
{d02578f2-a413-47e2-ac5e-f9bb82ac8d8d}.jpg

Okänd lädersadel, rätt billig, skitskön att sitta i men var normal i bommen och låg på bogbladet, hade den varit vidare hade hon haft den kvar..
{a858fbfc-cf53-4b46-9b72-58be9efa5741}.jpg

Prestige Golden star x-vid, utprovad av sadelutprovare.. sitter jättebra förutom att den kan glida fram när man slår ner efter hinder när hon är betesfet, sitter perfekt annars..
{3e748689-4b8c-4e6d-9f1e-0bf45b14ea68}.jpg

Jag tycker det ser mkt bättre ut.
För att få reda på var din hästs sadelläge är kan du lägga sadeln ganska långt bak på ryggen och sen drar du fram den tills den inte vill gå fram mer. Du ska inte behöva använda kraft utan den glider till sin plats. Och där ska den ligga.

TheDot skrev:
om man ens kan se det genom en bild

Precis, jag kan bara gissa mig till det genom att titta hur högt framvalvet ligger över manken men man måste faktiskt känna för att veta säkert, när sadeln ligger på rätt plats på hästryggen, fastspänd med sadelgjord så får du dra handen mellan sadel och häst framtill och känna om den klämmer någonstans, det ska kännas lika hela vägen. Sedan brukar man säga att ca 3 fingrar på höjden mellan sadelns framvalv och manken är lagom.

jag kollade idag hur många fingrar det var emellan och det var precis 3! den verkar inte klämma nånstans vad jag känner! så det är nog ingen fara :)

Nä, då är det nog ingen fara, det såg bara illa ut när den låg fel på hästen och med schabrak och pad under. Sadlar du rätt + att du skippar paden så ska det nog vara bra. Du kommer att få en bättre sits också när sadeln hamnar rätt på ryggen.

Den släpper faktiskt inte, det bara ser ut så. Kollade mycket noga på den idag just för att du skrivit så, men den släpper inte. (Måste vara en konstig skugga eller nåt.)

Har lite bättre bilder på hästarnas sadlar:

Trollviras hoppsadel
tsadel.JPG

Edinburghen (första bilden vilar han med bakbenet som är emot mig så därför ser den ut att sitta lite konstigt, men jag ville ha med en "close-up")
pdsadel.JPG

innan.JPG

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: IngelaH
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
769
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 233
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka