Sadlar!! *bilder*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheDot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 175
  • Visningar Visningar 18 600
Sv: Sadlar!! *bilder*

Hmm säger som dig. Jag har själv kollat sadlarna till mina hsätar i över 20 år och aldrig en endaste dag haft en ond rygg på mina hästar. Enda gången var den gången jag fick hjälp av en utprovare med min westernsadel... Den passade inte... Sålde den och hade problemfri häst igen...
Tänker fortsätta prova saldar själv...

Lånar knapp...

Här är en gammal bild på min pålla med sin Hercross. Vore trevligt med kommentarer, provade ut den själv. Nu är den dock såld...

sadel5.jpg

Polly_Mulle skrev:
Hmm säger som dig. Jag har själv kollat sadlarna till mina hsätar i över 20 år och aldrig en endaste dag haft en ond rygg på mina hästar. Enda gången var den gången jag fick hjälp av en utprovare med min westernsadel... Den passade inte... Sålde den och hade problemfri häst igen...
Tänker fortsätta prova saldar själv...

Håller med dig!

Om man läser på ordentligt hur en sadel ska ligga och hur det ska se ut när det passar så kan man prova ut sadeln själv! Det gör jag. Varför betala 500 spänn för att någon annan ska göra det, vissa sadelinprovare vet ju fasiken inte vad de sysslar med! :mad:

Det finns ju flera böcker och filmer om sadelinpassning och där kan man lära sig mycket.

jag har en hederlig gammal stübben rex till min ponny, som har passat utmärkt i tio år. :)
nu börjar den dock bli lite hård att sitta i... och ingen bild har jag heller. suck.

Jag har en Tabacco färgad Prestige (Appaloosa) Elastic Professional :)
(Påminner om sidney modellen)

Vill lägga ut en bild - men vet inte hur man lägger ut privata bilder, någon som vet och kan hjälpa mig?????

För att man tycker det är ett BILLIGT pris att betala 500 spänn för att kasta pengar på problemet och låta någon annan lösa det? Någon som har XX antal olika sadlar att prova, som finns på samma ställe och mans lipper åka och hämta/lämna, lösa ut/skicka tillbaka på posten och en massa annat piffigt.

För många är eg inte problemet att se om en sadel passar eller ej, det är att HITTA sadelfan som passar. Vilket kan ta en helsikes tid och kosta en BRA BIT över 500 kr om man inte pallrar sig iväg till eller tar hem någon som dels lättare 'direkt' kan avgöra vad som kan/inte kan vara lämpligt i teorin, och dessutom har XX sadlar att prova, på en gång, på samma dag och utan allt 'fixande' runtikring.

Jag kan ju avgöra om en sadel passar (eller snarare är det ju så att de INTE passar) valacken. Däremot så att skicka efter och skicka tillbaka EN sadel har kostat mig 500 kr. Och tid. Och så måste jag ligga ute med pengar, som det tar mig ännu mer tid innan jag får igen och kan ge mig i kast med nästa sadel, som kostar 500 kr att skicka efter och skicka tillbaka. Efter fem sadlar som skickats hit på min bekostnad och skickat tillbaka på min bekostnad har jag pyntat 2500 riksdaler för ingenting, utom att jag då vet fem sadlar/modeller/märken som INTE passar min häst. Och har 2500 kr mindre att lägga på en sadel som passar när den dyker upp.

Så att betala 500 kr, ha tillgång till säg 15 olika märken och massor av olika modeller, kunna prova det av det som i teorin verkar passa, och om inget av det passar kunna få tips om vad annat som kan passa. Om inte annat har jag besparat mig 15 * 500 kr i 'sadelskickande'. Om man hittar en sadel som NÄSTAN passar så får man också direkt svar på om man med justering av stoppningen kan få en passande sadel eller ej. Dessutom får man aktuell sadel anpassad efter SIN häst.

Jag tycker 500 spänn är BILLIGT för det. Och eftersom JAG kan också så minskar risken DRASTISKT att sadelmakaren kan 'lura på' mig något som inte passar. Och även om sadelmakaren är blind och inkompetent så har JAG fått se 15 sadlar på hästen och JAG vet hur de ligger. Hmm, jag skulle kunna betala 500 spänn för att få 15 sadlar levererade hit en dag och sen avhämtade, så kan jag prova på egen hand, Fast sist jag kollade var det inte ett tillgängligt alternativ? ;)

/Alexandra - som vill belysa att det finns flera sidor att se på det hela.

Nu har ju jag turen att ha en butik i närheten som har massor av sadlar som man får låna hem och prova innan köp. :angel:

Men om jag hade varit i din sits så hade jag också betalat 500 kr för att få någon att komma ut med ett x antal sadlar som jag kan prova på hästen men jag skulle aldrig lita blint på en sadelinprovare. Har hört om alldeles för många som har fått sadlar utprovade som inte passar hästen alls bara för sadelinprovaren vill sälja sadlar...

Inte så skarp bild men det är pållens sadel. En Prestige Silver Star VSD 17"/36.
Köpte den ny i oktober 04. Provade ett 15-tal med hjälp av sadelutprovare innan det blev denna som passar honom perfekt :love: :bow:
20050305003.jpg

Den är jätteskön! :love: För mig som har problem med knäna är den perfekt med stora knästöd. Sen så är den ju snygg också. ;) :love:
Dock tror jag inte de säljs i Sverige längre (möjligen att det finns som begagnat, men jag har inte sett nån).

har hittat en, å är halvsugen på att köpa den, det står mellan en som du har och en stübben MF ? Då han växt ur sin Stübben siegfried... :)

Stübben har jag ingen erfarenhet av så jag kan inte tipsa om vilken som är bäst, tyvärr. Däremot så älskar jag den här sadeln, den är superduperskön och jag kräver att den är skön (sittben som känns väl ;) :p ). Jag köpte min för att jag hade en kompis som hade en gammal sån här sadel förut, och den blev bara skönaré och skönare med åren! :love:

Stübben är ju kända för att vara hårda, å det är min, man får ont i arslet om man rider en längre sträcka eller längre än ca 60 min...

Jag ska nog prova båda för att se hur jag gör...då hästen går före min bekvämlighet...man vänjer sig ju, nu trivs jag ju bra i en stübben... :angel: :D

Min stübben är jätteskön! Mjuk så får aldrig ont i rumpan :)

Den såg skön ut! :love: Hur mycket kostade den?
(Fast nu ska jag ju inte ha en ny sadel, men bra att veta kanske. :angel: )

Ja men för mjuka ska dom ju inte va heller, man måste ju ha lite stöd, tycker jag iaf :p

Min häst hade heller aldrig ont i ryggen (hade regelbunden massör o etkontakt) men eftersom sadeln var för smal för henne blev hon halt och fick pålagringar...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: IngelaH
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
766
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈