Sadlar-en hel vetenskap

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 159
F

Fladde

De är ¨å viktigt och så.

Men vad jobbigt det är.
Min förra häst hade jag 3 olika sadlar på :crazy:
Först en Stübben jätte bra men hästen musklade och växte hur den(var bara 4år då) Sen en Apaloosa som jag ångrar över att jag köpte förstörde hästen på mindre en ett halvår:(
Så då tog det över 1år aatt reparera ryggen och bennen som han överbelastat:/

Sen beställde vi måttbistälda som gick att ändra och som hade träbom :love:

Plast är det värsta som finns.

Fast när ponnyn var helt igång var de dags att sälja :cry:

Så köpte jag en stor häst köpte en Cliff bersby till den men så åkte vi till Fys jepsson som sa att vi blivit lurade en en gång :(

Så då blev det måtbistllt igen väntar på den nu:)

Var på ett sadelprove ri på min klubb för några månader sen där de var 12 hästar som kollades 2 fick sadlar 4 st fick behandling på plats och 6st fick remiss för opration direkt:/
8 av dom hade Apaloosa :crazy:

Sv: Sadlar-en hel vetenskap

Hm, undra vad det var för sadelutprovare då... :eek: Viktigt att höra sig för vem man tar ut så man inte hamnar i en sån situation. Finns många klåpare därute... :(

Har aldrig hört att en passande Appaloosa ställt till det i ryggen på nån häst. Har själv en Silver Star VSD som jag och hästen är supernöjd med! Självklart utprovad av sadelmakare.

Håller med dig om att det är ett helt universum det här med sadlar... Vi provade ett 15 tal sadlar på mitt breda vbl och den enda som låg perfekt var ovanstående :bow: Sen är den urskön att rida i och ger en bra stöd! :love:

Senast ändrad:

Kan du inte dra den om rödluvan och vargen också när du ändå är igång...

Det var en känd sadelutprovare kommer inte ihåg namnet nu men ska kolla vad han hete.

Han samarbetade med vetrinär

Fladde skrev:
Var på ett sadelprove ri på min klubb för några månader sen där de var 12 hästar som kollades 2 fick sadlar 4 st fick behandling på plats och 6st fick remiss för opration direkt:/
8 av dom hade Apaloosa :crazy:

Jag är imponerad! Det var ingen dålig sadelutprovare det, som dels behandlade hästarna på plats och dels till och med kunde skriva remisser för operation.... :rofl:

Angående Appaloosa: Jag tror inte ett dyft på att de skulle vara så skadliga för hästarnas ryggar som du påstår.

Immer

Senast ändrad:

Hej
Tycker också att det har blivit en hel vetenskap med sadlar.
Förr i tiden.... när jag var "ung"... var det inget snack om sadlar. Om man fick in en del av handen under manken var det ok. Är det marknadskrafterna som styr sadelköpet, eller är det att ryttaren saknar sunt förnuft? Hur kan en sadel förstöra musklerna på hästen? Man måste väl märka ganska snart om hästen inte trivs?
När räknas en sadel som vid? Jag kollar in sadlar till en bred häst men tycker att det står olika. Ibland räknas 32 som vid.. är det nån som vet?

Tinkerbellan skrev:
När räknas en sadel som vid? Jag kollar in sadlar till en bred häst men tycker att det står olika. Ibland räknas 32 som vid.. är det nån som vet?

Olika sadeltillverkare har olika vidder på sina sadlar, t ex var en Henri de Rivel 32:a alldeles perfekt till min häst medan en Stübben 32 wide inte ens kom ner på hästryggen....

Immer

Han samarbetade med Vetrinär och en Kiopraktiikor

Okej, då förstår jag.
Sadelutprovningen genomfördes alltså av sadelutprovaren. De hästar som hade ont i ryggen behandlades av kiropraktorn och veterinären skrev ut remiss för operation åt de övriga, alltså.
Det är sällan som en sadelutprovning går till såhär, att både kiropraktor och veterinär är med. :D

Immer

Tinkerbellan skrev:
Hej
Tycker också att det har blivit en hel vetenskap med sadlar.
Förr i tiden.... när jag var "ung"... var det inget snack om sadlar. Om man fick in en del av handen under manken var det ok. Är det marknadskrafterna som styr sadelköpet, eller är det att ryttaren saknar sunt förnuft?
Nej, men sporten har liksom gått framåt.

Hur kan en sadel förstöra musklerna på hästen? Man måste väl märka ganska snart om hästen inte trivs?
Om sadeln klämmer på musklerna så att blodflödet hindras så kommer musklerna att tillbakabildas just där det klämmer.
Förr så kallade man det att hästen fick sadel-läge, men nu så vet man att hästen har nytta av att få ha kvar dessa muskler.
Och det märks inte på hästen, det blir så litet i taget och främst så hindrar det musklerna att växa och utvecklas.

Det viktigaste när man letar tex en bred sadel är att mäta hästens vinkel. Har man den vinkel som sadeln skall vara är det lättare att hitta en passande sadel, än att man köper/lånar hem en vid sadel, för som Immer sade är stl 32 inte alltid en vid sadel.

Bra hästsports butiker med kunnig personal kan plocka fram/svara på vilken sadel som borde passa om du bara ger dem vinkeln på hästens rygg..

Eller så kan man göra en mankmall. Man tar en kraftig ståltråd och formar över hästens manke där sadeln ska ligga. Sedan tar man ståltråden och lägger på en pappskiva och ritar av, klipper sedan ut och tar med till butiken.

(det var ett kortare svar än mitt, men det var så jag menade. Endera gör man en mall av manken och tar med eller så mäter man vinkeln av mallen man gjort och tar med den siffran)

VAD fick hästarna remiss till för operation? Det skulle vara VÄLDIGT intressant att veta... Jag kan nämligen på rak arm inte komma på en enda sak som en sadel kan orsaka som man på plats, utan rtg, ultraljud etc konstaterar som leder till en operationsremiss.. :angel:

Och min kallblodsdam måste varit av extre segt virke, hon reds i sex år i en Appaloosa och mådde alldeles prima rakt av tills hon tyvärr fick fång, och det lastar jag knappast sadeln för..

Men som sagt, VAD för operation är jag VÄLDIGT intresserad av att veta..

Vet inte exakt vad men klart dom rönka och så inne på djursjukhuset innan och där fock dom opereras

Opereras för vad? Vad har sadlarna orsakat som 6 hästar omedelbart ska opereras för?

Jag vet bara att dom skulle opereras inte mer v

Liknande trådar

F
Hästvård Usch är så orolig över min häst :crazy: Nåväl här kommer min lilla berättelse: Nu när det inte blev den bästamda hästen så började... 2
Svar
26
· Visningar
1 880
Senast: Fladde
·
F
Träning Nu när det inte blev den bästamda hästen så började vi titta runt och fick hem massor av filmer på hopphästar. Vi provred massor men jag...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka