Sv: Sadlar från ÖB
stoppningen i en ny sprillans sadel är inte en optimal stoppning många gånger vad jag har fått förklarat för mig. den sjunker ihop och packar sig väldigt fort. det är vid en omstoppning som det brukar bli frågan om högre kvalitet på stoppning, enligt den sadelmakaren jag stoppar om hos (en etablerad). tyvärr kommer jag inte ihåg detaljerna vilken typ av stoppning som är i nya sadlar, men kanske ngn annan vet vad jag pratar om?
Ofta har ju nya sadllar syntetull som stoppning, iallafall de som ligger runt 10000-15000 kr.
KL
Jag styckade en gammal sadel som vi fick med då vi köpte vår arab, han var 13 år då och hon hade köpt den begagnad när han var tre (!) år och han hade haft den sedan dess.
Det var ganska fin ullstoppning i den men den var ju väl ihoptryckt, ullen såg nästan tovad ut då den aldrig blivit omstoppad.
Tyvärr är jag osäker på märket men jag tror det var en stübben.
Den var alldeles för smal och väldigt dåligt skött, därav slakten.
Tyvärr tog jag aldrig några foton.
Jag har slaktat några sadlar till av ren nyfikenhet

(jag köpte trasiga sadlar billigt, ofta betalade jag bara för frakten) och det är en enorm skillnad på riktigt gamla sadlar och nyare, de gamla kunde ha släppt i sömmarna men hade ändå fin ull om än "tovad" medans på de nyare (tio år och yngre) var bommen ofta av och stoppningen såg ut som svinto.
Det är också en enorm skillnad på stoppningen i sitsen, på de äldre fanns det nästan inget medans på de nyare så var sitsens stoppning i bättre skick än stoppningen i bossorna.