Sv: Sadlar från ÖB
Jag råkade riva ned en ØB sadel i stallet, jag tog upp den før å se om bommen blivit skadad.
Det knakade (jag tog i ganska rigælt men inte mer en normalt brukar gøra) Men den værkade hel.
Ska en sadelbom verkligen kunna knaka vid en sådan kontroll?
Kan vara så att bommen inte e som den borde vara..
Gjorde samma sak på en annan ØB sadel, den knakade inte.
Har ridit i en ØB sadel en gång.. jag har bara dressyrsadel och skulle ut och rida i terengen, red i sækert 4 timmar men min hæst verkade gilla den hyffsat.
Men satt jag ned i galoppen och skumpade ryckte hon upp huvudet lite grann, kan varit pga sadeln.
Det vet jag inte eftersom jag aldrig brukar galoppera i skogen, jag rider næstan bara dressyr på bana och skumpar sællan henne sådær i ryggen.
Jag hade en sadel før något år sedan som sades passade bra men den avskydde hon, gick med huvudet i vædret och trippade hela tiden blev genom svett.
Så jag vet hur min hæst ær om hon verkligen har ont av en sadel.
Jag kommer fortsætta anvænda ØB sadeln nær jag ska rida i ogæmn tereng som inte ær ofta.
Hon hade inte ont av det den gången så.. kan ju lægga en gelpadd under.
Jag tænker inte køpa en sadel før 20000 som jag kanske rider i 5 gånger om året.
Rider jag i skogen i min dressyr sadel så faller jag av
En annan hæst i stallet som blir riden ca 3 dagar i veckan med en ØB sadel har jag kollat ryggen på men den verkade inte ha ont.
Men dærimot har den blivit gladare å rida efter den fick en gelpadd.
Samtidigt byttas det från ett vældigt skarpt till ett snællare bett så kan ju æven vara det som gjort den gladare.
Annars e lædret av usel kvalitet minsta lilla och det blir små rispor och hål.
Stropparna ser risiga ut efter ett par månader anvændning.
En annan sak e att de verkar vara olika från sadel till sadel, på en sadel e det en syntet remsa mellan bossorna på den andra e det læder på samma stællen.
Den ena e hård som en planka mens den andra e mjuk.
Jag trodde inte på att min kamrat altid kunde ha så ont i rumpan eftersom jag ridit i en likadan i 4 timmar utan å ha ont men så provsatte jag i den sadeln och den var verkligen hård som en planka, trots att de båda e samma sadel från ØB.
Det e allt jag vet om ØB sadlarna!