Sadlar från ÖB

Sv: Sadlar från ÖB

kl*

Till er som kommenterade om ridskolan som använder dessa sadlar. Har själv inte varit där så har inte heller framfört mina åsikter. Men man blir ju verkligen mörkrädd :o

Och som sagt man kan ju undra hur en väletablerad stor ridskola kan använda sig av dessa sadlar. Tycker verkligen synd om dom stackars hästarna, ska försöka få tag i stallchefen på ridskolan i fråga och säga vad jag tycker!

Ja du.... Till att börja med ser bossorna ut som puckelpistar och är helt stenhårda... Bossorna ska vara jämna och fjädrande.
Sadlarna jag såg (5-6 stycken som jag tog mig tid att kolla noga på) var snesydda, några kunde jag för hand känna att bommen var av på! De var även snestoppade och lädret var med som papper än läder... :(

OK. I rest my case...

Drog paralleller till andra lågprissadlar - men de här låter onekligen värre

kl*

Till er som kommenterade om ridskolan som använder dessa sadlar. Har själv inte varit där så har inte heller framfört mina åsikter. Men man blir ju verkligen mörkrädd :o

Och som sagt man kan ju undra hur en väletablerad stor ridskola kan använda sig av dessa sadlar. Tycker verkligen synd om dom stackars hästarna, ska försöka få tag i stallchefen på ridskolan i fråga och säga vad jag tycker!

Hur vet du då att det definitivt är ÖB sadlar som används?

Stoppnignen på Mater sadeln var bollarna på bilden. Har kollat på ett känt märke av syntetsadel som skulle stoppas om och den hade syntet ull. Den var jätte fin i stoppning. Jämn och inga bollar där. Så det skilljer mycket på sadlarna i kvalite på stoppning och på bommarna.

Ja du.... Till att börja med ser bossorna ut som puckelpistar och är helt stenhårda... Bossorna ska vara jämna och fjädrande.
Sadlarna jag såg (5-6 stycken som jag tog mig tid att kolla noga på) var snesydda, några kunde jag för hand känna att bommen var av på! De var även snestoppade och lädret var med som papper än läder... :(

Jag ställer mig mkt tveksam till att en nyproducerad sadel, oavsett märke och modell, skulle ha bommar som är av. detta börjar likna en sk. urban legend : )

En bom går av väldigt lätt sadlarna var uppenbart hanterade ovarsamt för de hade diverse skador i "lädret" och jo bommen var av på några utav dom. Jag har aldrig känt på en sadel med trasig bom förut men när jag gjorde som jag lärt mig (för att kolla bommen) så knakade det och man såg hur bommen sviktade och det blev vassa kanter som stack upp..

en bom går normalt INTE av särsklit lätt - inte av att man tappar sadeln i golvet enbart, utan om den rent ut sagt knäcks pga belastning/tryck.

jag tycker det låter MYCKET konstigt att bommarna skulle vara av på FEM ovanvända sadlar - oavsett budget märket.
låter som en urban legend och en överdrift som sagt.

Nej nej det var nog 2-3 stycken bommen var av på.
Jag skrev: "några kunde jag för hand känna att bommen var av på"

Tro vad du vill. Men du kan ju ta och åka in till ÖB i Skövde och kolla själv ;)

Jag säger inte att jag med all kunnighet kan säga att du har fel. Jag ställer mig dock väldigt tveksam till ditt konstaterande, oavsett lågbudget märke - eller i detta fallet långt under det rentav. därav ifrågasätter jag, för jag tycker att man bör ha det etablerat till 100 procent innan man påstår att bommarna var av på så många sadlar, redan i butiken. det är en rätt gravt påstående.

KL

vi får väl göra en fältstudie allihopa vi som har ÖB butiker i stan och åka och kolla dem, och återkomma med rapport här i tråden : )

Jag har också sett att ÖB-sadlarna har varit "skadade". Trasiga sömmar, avskavt läder m.m i butiken! '

Jag hade en märkeslös dressyrsadel för något årsedan och bommen gick av på den när jag tappade den på gräs! Så jag ser inte varför en bom på en oanvänd sadel inte skulle kunna gå av när den antagligen reser välldigt långt och antagligen inte hanteras så speciellt varsamt varken på vägen dit eller i affären...

*kl*

I forntiden hade jag svårt att få tag på passande (läs tillräckligt breda) Islandssadlar.

Då fanns det billiga indiska sadlar, säkert av den kvalitet ni diskuterar, som hade bra rygglinjeform men var för trånga i bommen. De knäcktes ofta för det som var bom framtill var typ en bit konservburk.

Men jag fick ett par sådana, svetsade på nya järn i rätt vidd och bytte stoppningen helt och hållet.

25 år senare är de fortfarande OK.

Hästen lider ju inte av dålig kvalitet på läder och sömmar. Passar bommen perfekt och bossorna är bra stoppade är det - även om det är en billig sadel - betydligt bättre än vad genomsnittshästen har på ryggen :o

Jag råkade riva ned en ØB sadel i stallet, jag tog upp den før å se om bommen blivit skadad.

Det knakade (jag tog i ganska rigælt men inte mer en normalt brukar gøra) Men den værkade hel.

Ska en sadelbom verkligen kunna knaka vid en sådan kontroll?

Kan vara så att bommen inte e som den borde vara..

Gjorde samma sak på en annan ØB sadel, den knakade inte.

Har ridit i en ØB sadel en gång.. jag har bara dressyrsadel och skulle ut och rida i terengen, red i sækert 4 timmar men min hæst verkade gilla den hyffsat.

Men satt jag ned i galoppen och skumpade ryckte hon upp huvudet lite grann, kan varit pga sadeln.
Det vet jag inte eftersom jag aldrig brukar galoppera i skogen, jag rider næstan bara dressyr på bana och skumpar sællan henne sådær i ryggen.

Jag hade en sadel før något år sedan som sades passade bra men den avskydde hon, gick med huvudet i vædret och trippade hela tiden blev genom svett.
Så jag vet hur min hæst ær om hon verkligen har ont av en sadel.

Jag kommer fortsætta anvænda ØB sadeln nær jag ska rida i ogæmn tereng som inte ær ofta.
Hon hade inte ont av det den gången så.. kan ju lægga en gelpadd under.
Jag tænker inte køpa en sadel før 20000 som jag kanske rider i 5 gånger om året.
Rider jag i skogen i min dressyr sadel så faller jag av:o

En annan hæst i stallet som blir riden ca 3 dagar i veckan med en ØB sadel har jag kollat ryggen på men den verkade inte ha ont.
Men dærimot har den blivit gladare å rida efter den fick en gelpadd.
Samtidigt byttas det från ett vældigt skarpt till ett snællare bett så kan ju æven vara det som gjort den gladare.

Annars e lædret av usel kvalitet minsta lilla och det blir små rispor och hål.
Stropparna ser risiga ut efter ett par månader anvændning.

En annan sak e att de verkar vara olika från sadel till sadel, på en sadel e det en syntet remsa mellan bossorna på den andra e det læder på samma stællen.
Den ena e hård som en planka mens den andra e mjuk.
Jag trodde inte på att min kamrat altid kunde ha så ont i rumpan eftersom jag ridit i en likadan i 4 timmar utan å ha ont men så provsatte jag i den sadeln och den var verkligen hård som en planka, trots att de båda e samma sadel från ØB.

Det e allt jag vet om ØB sadlarna!

Nu blir jag mörkrädd :grin:

Rida i fyra timmar med en öb sadel och sitta ner i galoppen och skumpa :eek: varför stog du inte upp isåfall?
Att rida fyra timmar i en sadel från öb som absolut inte passar din häst, är sned och vind i bommen och stoppad med gamla strumpor...:devil:
Hu jag skulle verkligen aldrig utsätta min häst för en sådan misshandel!

Ang sadel när du rider ut: Du måste inte köpa en för 20000, ta först reda på vilka sadlar som passar din häst, med hjälp av en sadelutprovare som är duktig. Sedan kan du köpa en begagnad kvalitetssadel, har du lite tur kan du säkert hitta någon för 5000, eller så får du väl köpa en passande i syntet så kommer du undan billigare.

Nu blir jag mörkrädd :grin:

Rida i fyra timmar med en öb sadel och sitta ner i galoppen och skumpa :eek: varför stog du inte upp isåfall?
Att rida fyra timmar i en sadel från öb som absolut inte passar din häst, är sned och vind i bommen och stoppad med gamla strumpor...:devil:
Hu jag skulle verkligen aldrig utsätta min häst för en sådan misshandel!

Ang sadel när du rider ut: Du måste inte köpa en för 20000, ta först reda på vilka sadlar som passar din häst, med hjälp av en sadelutprovare som är duktig. Sedan kan du köpa en begagnad kvalitetssadel, har du lite tur kan du säkert hitta någon för 5000, eller så får du väl köpa en passande i syntet så kommer du undan billigare.

Vad får du ifrån att den inte alls passar?
Jag satt ned i galoppen før att det e det jag e van vid men sjælvklart stællde jag mig upp nær jag mærkte att hon inte tyckte om det.
Hur vet du att den e stoppad med gammla strumpor?
Vist e det troligt att det kan vara så men vet du helt sækert?

Nej jag kan inte lægga 5000 på en sadel jag næstan aldrig rider i tyvær.
Min hæst visade inte något næmnvært obehag av sadeln dærfør tycker jag att det e ok att rida i den några gånger om året med bra padd under.

Som sagt gillar inte min hæst sadeln så mærker man det!
Har en annan allround sadel som sægs passa som hon blir helt tokig i, men som fungerat fint på min mosters hæst!

Dærimot tycker jag att den som har en sådan sadel i stallet och rider i den 3 gånger i veckan borde køpa en annan, ska føreslå att vi sprætter upp den sadeln før å verkligen se vad som finns i, e jætte nyfiken:d

Då var det bestæmt.. har fått klartecken från ægaren av ØB sadelns mamma, DEN SKA SLAKTAS!! hihi

Någon med bra kamera i gøteborg som vill vara med och dokumentera?
Så kan folket hær på bukefalos få se vad som finns i:D

en bom går normalt INTE av särsklit lätt - inte av att man tappar sadeln i golvet enbart, utan om den rent ut sagt knäcks pga belastning/tryck.

jag tycker det låter MYCKET konstigt att bommarna skulle vara av på FEM ovanvända sadlar - oavsett budget märket.
låter som en urban legend och en överdrift som sagt.

Jodu det kan de visst göra!

Jag tappade en gång min markessadel i backen, och bommen gick av!
Det var inte ens ett högt och kraftigt fall utan den gled av armen och ramlade väl ca 30 cm ganska försiktigt i backen men ändå gick bommen av så det stack ut en bit av den genom lädret och tom en blind hade sett att den var av!

Så dåligt förpackade sadlar som blir omkastade i en kartong kan nog visst gå av utan större problem.

Här är en hemsk person som köpt en sadel från öb! Av ren nyfikenhet faktiskt. Nog ser man att det är en billig sadel, men den satt som gjuten på fullblodet när vi provade. Nu är det ingen som rider omkring med denna sadel utan den har använts ibland på nån av hästarna sporadiskt.
Vill minnas att jag skrev en tråd just om denna sadel här på buke och naturligtvis sågades sadeln även då, men någon hade skickat mig ett privatmeddelande och frågat var man kunde köpa dessa billiga hästsaker.
Det tycks ju bara vara idel miljonärer som vistas här på forumet som alldrig skulle få för sig att köpa nåt BILLIGT!! Usch och fy för billiga saker kan ju inte vara bra, eller hur??
Vill dra mig till minnes hur vi en gång i tiden när vi började med hästeriet bara köpte en sadel rätt och slätt till hästen och funderade inte så mycket på passform och sånt. Då var det inte sånt hysteri med sadlar som det har blivit nu.
Ungarna red i sin sadel och hästarna såg nöjda ut och höll sig friska. Det är naturligtvis viktigt att ha passande utrustning till hästen, men det har gått överstyr med hysterin. Det har blivit så med sadlar som det är med nya bilar:
så fort du kört hem din nya bil från affären så är den bara hälften värt. Samma sak är det med sadlar! Är inte det viktigaste att använda sitt sunda förnuft och ha utrustning som passar och inte stirra sig blind på pris och märke på grejerna?

Kan det kanske inte ha med att göra att vi kanske har känsligare hästar idag?
Jag vet iaf att min förra valack kunde ridas med en sadel som såg ut att passa, men när man hade ridit klart så kunde han ha snor ont! trots detta märktes inget i ridningen, men när man la handen på ryggen efteråt så sjönk hästen 20 cm av smärta!

På honom gav jag helt upp bomsadlar, det var liksom ingen ide.

Min nuvarande märr kommer jag prova bomsadel på inom kort, men då tänker jag köpa en beg Wintec, och inte nåt dyrt. Vi får väl se om det funkar eller inte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 202
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 708
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka