Sadlar med bred bom?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Shadowfaxe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 011
Sv: Sadlar med bred bom?

Bates järn är 105 grader.

Men man kan banka ut, i min Caprilli sitter just nu ett 115gradesjärn.

Det låter som jag kanske vågar prova och köpa denna sadel då? Fårskinnspadd har jag , men de här "mattes" har jag ingen koll på , är det de som kallas Mattes Correction eller nåt sånt ? Var finns de att köpa?

Ska dock få hem sadlen först så jag kan se hur det passar.
Och hästen kanske :angel: som förövrigt ska hämtas om ett par timmar :banana:

Det låter som jag kanske vågar prova och köpa denna sadel då? Fårskinnspadd har jag , men de här "mattes" har jag ingen koll på , är det de som kallas Mattes Correction eller nåt sånt ? Var finns de att köpa?

Ska dock få hem sadlen först så jag kan se hur det passar.
Och hästen kanske :angel: som förövrigt ska hämtas om ett par timmar :banana:

Ja precis, Mattes correction. Är det enda fårskinnspaden som man kan stoppa ilägg i. Men det är ju däremot inte säkert att du behöver. Vänta och pröva först. Finns sedan att köpa på nätet lite var stans.

Prova noga först bara innan du bestämmer dig för att köpa sadeln. Det är ju så mkt mer än vidden som ska passa. Jätteavgörande är ju hur hästen är i ryggen, om den är rak eller svängd. Sen gäller det ju att sadelns bom passar till det.

Men det är klokt att köpa lite vidare om du räknar med att hästen kommer att bredda sig snabbt!

Liknande trådar

Utrustning Hur är dessa sadlar? Vad ligger den bäst på för rygg? Har kollat på en med bomvidd 4, säger mig noll och ingenting… Behöver en kort...
Svar
2
· Visningar
128
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka