Sadlar med lite svängd bom?

-Catherine-

Trådstartare
Igår hade jag sadelutprovaren ute för att kolla av mina sadlar.

Som jag redan misstänkt så låg inte allroundsadeln helt optimalt, vidden och balansen var bra men bommen var lite för rak för min hästs rygg. Sadeln var ett chansköp då jag fick köpa den för ett vrakpris alldeles ny, men redan efter provridturen så kändes det fel, jag tyckte inte att sadeln låg helt still.

Så...nu skall sadeln säljas och jag funderar på om jag skall köpa en annan eller om jag skall nöja mig med att bara rida i min dressyrsadel (den ligger perfekt). Jag har alltså ingen panik att hitta en sadel, men känner jag mig själv rätt så kommer jag att hålla korpgluggarna på skaft och kolla av begagnatmarknaden efter ett eventuellt fynd.

Men, jag är lite osäker på vad det är för sadelmodeller jag skall hålla ögonen på (självklart tog jag inte upp det med sadelutprovaren då jag helt enkelt avfärdade tanken på att ens köpa en annan sadel).

Ryggen den skall ligga på är bred (xw i wintecs järn), ngt svängd, relativt kort och med lite manke. Han har för att krångla till det ytterligare, rätt rejäla bogblad som kräver att man lägger sadeln rätt långt bak=kort sadelläge.
Min stora bak behöver 17" i säte.

Sadeln är tänkt att användas till att övervinna min paniska rädsla för att hoppa så den kommer förmodligen bara att användas ett par ggr om året...om den ens kommer att användas alls.
Därav satt budget: max 2500kr.

Tips och råd om vad för slags märke och modell som kan tänkas funka inom de snäva ramarna? Finns det ens ngn som passar? :)

Edit: Hmmm...nu kom jag på att jag kanske skulle lagt detta i en gammal "sadeltråd" istället för att göra en ny. Jag ber om ursäkt för detta och moderatorn får gärna ta bort den här tråden så söker jag svar på frågan i annan tråd istället :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 303
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 741
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 958
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp