Sadlar till araber!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hibicza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 6 520
Sv: Sadlar till araber!

Jag har storlek 36-38 i byxor, är 16,5" för litet?

anja skrev:
Albion passar perfekt på min arab med ganska rak rygg, hon kan t.o.m ha en 17" utan problem fast det kan bli lite långt i andra märken.

Men nu har jag en bomlös sadel, en Star Trekk comfort shorty. Min stallkompis har en likadan till sin arab med väldigt kort rygg. Så kan du tänka dig bomlös kan jag rekommendera en Star Trekk! Den känns precis som en bomsadel att rida i för övrigt, väldigt stabil och bra.
Jag har aldrig ridit i bomlöst men bävar för att måsta köpa en om inget annat fungerar. Sitter man verkligen lika stadigt i en bomlös som i en sadel med bom?

mahlmt skrev:
Problemet med distansaraber är att det som fungerar på träningsritter hemma fungerar inte på längre tävlingsritter. Man kan visst ha en sadel som passar för dressyr och hopp men när det gäller distans så gäller högre krav.
Araber är ju så olika byggda i ryggen också. Jag har en breeed arab ( ca 130 grader) och då är det inte lätt att hitta sadlar.
Som dressyrsadel har jag en Griffin cob dressyr xx-vid. Den är dock ca 46 cm lång så den är inte superkort.
// Linda

Uppfattade inte att det var till en distanshäst, men ska man rida distans är vell inte en engelsk sadel att rekomendera heller.

Min arab är också rejält bred även om vid första anblicken ser ganska smal ut (hon har gått från normal mot smal bom till X-vid), tror att många araber ser mkt smalare ut över än vad dom eg. är.

jag provade en Griffin haflinger på min häst förut men den var på tok för smal för henne (!) och hon är inte 130 grader :confused: Men det var ganska länge sedan, har den kommit i flera bomvidder?

Hibicza skrev:
Jag har aldrig ridit i bomlöst men bävar för att måsta köpa en om inget annat fungerar. Sitter man verkligen lika stadigt i en bomlös som i en sadel med bom?

Jag har aldrig ägt en bomlös men jag har ridit i en Barefoot som var väldigt ostadig i sidled, och jag fick inte alls samma stöd som på en engelsk sadel. Har provsuttit i en Diddi-dyna också, den verkade väldigt stadig och fin.

Är Bates och Wintec olika svängda i bommen? Trodde att dom var lika eftersom det är samma tillverkare?

Hibicza skrev:

Det tycker jag att man gör. Men min kompis som inte har så bra balans som jag tyckte inte det....
Så det beror väl på hur bra balans du har.

Det beror på vilken modell. Isabellen är rakare än resterande modeller, men flatbacken från Wintec och flatbacken från Bates har samma passform, men alla Wintec och Bates sadlar har inte samma passform.

Har du verkligen mätt rätt? Har du mätt 3 fingrar bakom bogbladet eller har du mätt längre bak? För om han har en normal manke borde han inte vara 130 grader bred.
Dessutom är inte Griffin XXW så bred som 130 grader.

Min arab har gått med en 28" i flera år innan jag köpte henne :eek:. Hon var helt urgröpt men efter att ha ridit henne barbacka sen i höstas har hon musklat till sig i ryggen. Nu ska hon ha bomvidd 32"! :smirk:

då är väl hästen som min ungefär...kanske något mindre....

Jag syftade på bla. M&N....glömde lägga till..i vissa märken iallafall ;) i mitt tidigare inlägg;)

jjeg skrev:
Och jag som tycker min är bred...105 grader....Men är det sant att din arab är så bred....:rofl: ...
Jag lovar och svär att han är så här bred. Var tom lite bredare för ett år sedan.
// Linda

Varför inte prova en Griffin Haflinger/cob? Finns i allround och dressyr, är gjorda för hästar med låg manke och korta, breda, raka ryggar. Dessutom till överkomligt pris. Har en sån strl. 17"/x-vid till min arab, och hon trivs kanon i den, skulle nog kunna få plats med en 17,5" också på hennes rygg om jag velat ;)

Nu har jag inte provat några andra märken av bomlösa, men jag tycker att min Star Trekk ligger väldigt stilla och stadigt på ryggen. Jag blev faktiskt förvånad över hur likt det kändes en bomsadel, förutom att du får alla fördelarna med bomlös då, att man får bättre kontakt med hästen och känner hennes rörelser bättre. Jag sitter upp som vanligt från marken, klättrar, hoppar över diken etc utan problem. Märker inte av att sadeln åker åt sidan eller kanar bakåt. Jo, när jag har med unghästen som handhäst och hon plötsligt brallar iväg och nästan rycker mig ur sadeln, då kan den glida liite åt sidan. Men det hade nog en bomsadel också gjort i det läget... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Fast Griffin är inte kort, bred eller rak. Deras xvid är inte så bred, xxw är bred, men inte så bred som jag förväntar mig av en haflingersadel. Kort är den inte heller (Coben är längre än Endurance i samma storlek) och den är itne rak. Den är relativt rak, som en Stubben, men inte rakare än så.

jag har en albion dressyrsadel och en globus ezperansa hopp..
dom är breda med kilbossor, då min arabkille är nästan helt rak i ryggen.

Jag gillar inte Griffin sadlarna. Ska det va så ska det va! :D

Hur mycket kostar en Star Trekk och vars finns de att köpa? Kasnek skulle prova en sån! :bump:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka