horselover77

Trådstartare
Jag har läst annonser på nätet om begagnade sadlar där bomvidderna skrivs ut som n, v, xw, m, mw, w. Någon som vet vad allt detta betyder? :confused:

Sv: sadlar

n , m= normal bomvidd
w , v=vid bom
xv= xtra vid bom
mw= normal mot vid

lite svårt och förklara,men de är hur bred sadeln är.
Ska du köpa sadel, så bäst är och ta hjälp med någon sadelkunnig som kan hjälpa dig :)

Jag såg en gammal stubben där det står att den är 29 och m alltså normal bomvidd, stämmer detta är inte stubben 29 ganska smalt? Finns det någon bokstavsbenämning för smal bom?

Stubben s bomvidder :)

28= X small
29= smal
30= normal
31=normal mot vid
32= vid

sen enligt mig brukar stubbens bomvidder vara ganska trånga i bomstorlekarna.. min häst som normalt har normal mot vid i de flesta sadelmärken kan inte ha det i stubben..

Jag har läst annonser på nätet om begagnade sadlar där bomvidderna skrivs ut som n, v, xw, m, mw, w. Någon som vet vad allt detta betyder? :confused:

N kan vara både narrow (smal) och normal
V och W= vid
XW= extra vid
M=normal (medium)
MW= normal mot vid

Sen är ju inte normal i exempelvis prestige samma storlek som normal i exempelvis globus...

Liknande trådar

Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 482
Senast: Livi
·
Utrustning Hej Kan någon förklara storlekarna på equipe-sadlarna för mig? Ibland heter de +1 +2. Vet att +1 då är fram på sadeln och +2 har något...
Svar
1
· Visningar
3 163
Senast: MiniLi
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 785
Senast: Lixiigirl
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 667
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka