maxam är en syntetsadel. Du ville väl inte ha en sådan?
Annars har jag inga erfarenheter själv av maxam, men min kompis har en sådan sadel och är jätte nöjd med den!
 
Maxam går inte att stoppa om, och det tycker jag är väldigt viktigt när jag köper sadel.
Men Kingston är värdelösa, har inte hört en enda sadelmakare som tycker att dom är bra...bommen är gjord på gammal skrot och stoppningen är gamla filtbitar och trasor....nåt du vill sätta på din häst??? :confused:
 
Mja, beror nog på vem du pratar med!

En begagnad kvalitets-sadel vinner nog i hållbarhet jämfört med en synyetsadel! Däremot inte sagt att syntet-sadlar inte är bra..
 
Jag har en HdR Rivelette som är kanonbra! Den kostade 5 300,- vilket var vad min plånbok mäktade med men jag är verkligen nöjd med den för den ligger som om den var gjord till min häst! :)
 
Hej!
Jag har en Bates Caprilli( dressyr) kostar ca 10000:- nya men har ganska lågt andrahandsvärde. Köpte min för 3000:-!(kap) och den var inte alls gammal. Den är mycket skön att sitta i (djupt säte)utbytbara kopparjärn, långa stroppar, mjukt läder...den är jättebra tycker jag!
 
Jag vet inte var du bor men jag har köpt min på Flädie Lantmannaaffär & hästmagasin. De har en superbra sadelutprovare där och hon var och provade ut sadel till mig. Sadeln tillverkas i Argentina, det är 5 års garanti på bombrott, 6 månader på vridning och 2 år på övrigt arbete. Sadeln importeras av Willab tel: 0431-44 59 00. Den jag har är allround men jag vet att den även finns som dressyrsadel. Sadeln jag har är extravid, bomvidd 33 och 16,5" men de finns i andra storlekar. Modellen heter Juvenis. Sök på "Henri de Rivel" så kanske du hittar mer. Jag kan bara säga att jag är mycket nöjd! :bump:
 
JA, nu när jag fått gnugga geniknölarna lite känner jag igen namnet :o *suck* Guldfiskminne tror jag det kallas... :smirk:
 
www.sadelsidan.se har under allroundsadlar längst ner en läder sadel för 2200kr tor jag... en toppen sadel, ligger bra (på min häst iaf, och hon är mkt svår) skön att rida i oxå. Hade ett kort tag en kinkston kanonskön att rida i, min taskig passform åt min häst. Den skalen skulle nog ha passat bra på en häst med rund platt rygg och utan manke...
Annars kan du fråga i din hästa affär om de inte kan ta hem en källqvist ekonomi. en hyffsat bra sdale till ett mkt bra pris...
Fråga nnars i den häst afär, brara för att de inte har några billiga sadlar hemma betyder ju inte att de inta kan ta hem en...
lycka till!!
Vet hur roligt det är.... :crazy:
 
Svar till:

Hade ett kort tag en kinkston kanonskön att rida i, min taskig passform åt min häst. Den skalen skulle nog ha passat bra på en häst med rund platt rygg och utan manke...

Dom ligger inte bra på såna hästar.
Jag hadde en sån till min häst och den låg helt fel.
Och jag tyckte att den "sjönk ihop" i stoppningen baktill jätte fort så efter bara ett par månader så fick jag ha dyna under den. Skickade tillbaka den 2ggr pga detta fel och jag fick tillbaka nya sadlar men det var samma med dom efter bara ett par månader.
-------------------------------------------------------------
Jag har köpt en Bates caprilli...
Det är en helt underbar sadel.
Den är luft stoppad(cair)!
En sån kan inte bli ner sutten eller nått och det är bra garanti på luft kuddarna.
Min var begegnad(1år) och jag fick ge 7000kr för den. Köpte den av en sadelmakare så den var genomgången. Och med tanke på att dom kostar över 13000 nya så tyckte jag att det var bra pris.
En annan sak som är bra med dom är att man kan själv byta bomvidd på dom. Du köper ett kroppjärn som kostar ca 350kr skruvar upp 2 skruvar tar ut järnet som sitter i sätter i det nya och skruvar tillbaka dom 2 skruvarna. Och sim salabim så har du en sadel med en annan vidd.
Då en så rekomenderar jag varmt.
 
Mja, beror nog på vem du pratar med!

En begagnad kvalitets-sadel vinner nog i hållbarhet jämfört med en synyetsadel! Däremot inte sagt att syntet-sadlar inte är bra..

Jovisst, riktiga kvalitetssadlar tror jag garanterat att de är bäst, men med tanke på nypriset...
Hellre en Griffin/Maxam/Wintec än en Kingston el. dylikt, och överhuvudtaget i prisklassen under 7000-kronors-sadlar (i nypris) även på begagnatmarknaden så är det alltid syntetsadlarna som regerar.

Sen är det faktiskt vissa beg. som aldrig kommer ner i ett rimligt pris på öppna marknaden just för att de är så väldans bra! :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
632
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 087
  • Artikel
Hästnyheter Natten till lördag blev Kungsbacka ridklubb bestulna på hela sin sadelkammare där bland annat 40 sadlar och diverse annan utrustning...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp